Gå till innehåll

Ostens 1440 kar


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vi betalade 60 papp för ett Deltec 1920L, så ja jag tycker det verkar överkomligt. :ler:

Ja men Deltecs fogar och glasskärningar är i och för sig i en klass för sig själv... (Rolls Royce)! Men det karet vart väl inte ens borrat... eller? Så jag skulle nog viljat ha tippsat dig om "Glasmästaren Björn" :smiley13: Sorry! :smiley18:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang du är underbar.. satte hålen mitt i prick =)

ja det var bara en snabb skiss har kvar orginalet om det är nått som ej stämmer

Hur blev det med det hela. Fick du nån klämm med mittenstag och längsgående stag. Jag hadde själv gjärna bara tagit ett mittenstag om man kunnat ;)

Vad blev slutnotan på det hela. Kul att veta då man själv sitter i smidesplaner inför de kommande karet

Wrang: Du börjar ju få till snitsen nu på SketchUp! :D

En litet tips är dock att göra rutorna i 3D och inte som 2D-skivor. Risken är att man tänker helt fel annars. T.ex inte beräknar rutornas tjocklek då man bygger upp saker.

Tackar Skall se om jag hittar det du menar. Gjorde bara en kvadrat och drog upp den så man fick en låda. Kul att testa å fortsätter att labba mig fram. Blir lite mer och svårare då man gör rör etc som du gjort ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang: Verktyget heter push/pull och är placerad till höger om "move"-verktyget.

Markera en yta (ruta i det här fallet) och dra ut djup på den. Skriv in t.ex 0.8 för att få rutan 0.8 cm tjock.

Jag brukar personligen gruppera alla rutor så dem hänger ihop som objekt och inte som sidor, linjer och sånt..

Kanske man skulle ha satt upp en turorial för "gör ditt akvarie i 3D" ? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske man skulle ha satt upp en turorial för "gör ditt akvarie i 3D" ? ;)

Ja tack!

Ligger just i planeringsfasen av ett 2,8 meters akvarium (förvisso sötvatten...) som ska limmas här på plats. Skulle verkligen behöva skissa upp det ordentligt så att glasmästaren får rätt på rutorna, det blir inte bara 90 graders vinklar...

Sorry om allt för OT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men Deltecs fogar och glasskärningar är i och för sig i en klass för sig själv... (Rolls Royce)! Men det karet vart väl inte ens borrat... eller? Så jag skulle nog viljat ha tippsat dig om "Glasmästaren Björn" :smiley13: Sorry! :smiley18:

Ja du har helt rätt. Har man tittat på Deltecs "vanliga" kar (finns att beskåda bl.a. på Akvarielagret mfl) så slås man av byggkvalitén. 1920L karet är verkligen inget undantag... Finns inte en endaste liten detalj att anmärka på. Vattenskuret glas och inga som helst skarpa kanter. Det finns inte ord att beskriva kvalitén.

Sedan att vi klantade till det och inte beställde bottenborrning är helt och hållet upp till oss själva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Antingen bör du ha en kärra eller en kombibil. Tror att man bara får ner ca 25kg LS i en låda å denna brukar vara 50x50x50cm så det tar lite plats. Annars hadde jag laggt sanden underst och LS lådorna på detta och gjärna så nära mitten av bilen så att vikten fördelas mer på alla fyra hjul och inte bara bakhjulen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20kg ungefär brukar jag räkna på / frigolitlåda. Det är inte alltid man kan packa så tätt som man vill så man får ned 25 kg. I större lådor har vi lyckats knöka ned större vikter, men "vanliga" frigolitlådor brukar landa kring 20-25 kg. Och det blir 7st lådor ungefär. Har man en tillräckligt stor kombi och kan vika ned säten i baksätet så är deti nga problem. =)

Men sen ska sanden till också..

Så det är bara att räkna hur många lådor man får plats med i en stor bil och räkna utifrån det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer att ha en van utan några säten i så platts finns det.. men ska in med akvariumet med.. =) får se hur vi löser packningen.. men då är frågan om vart man får tag på frigolit lådor.. har bara 1st.. har pratat med lokala djuraffären och de hade inte några.. nån som vet några andra ställen som kan ha??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...