Gå till innehåll

våtrumssilikon!


magni

Rekommenderade inlägg

Hej,

igår var jag och hämtade mitt första saltkar. Ett begagnat i väldigt fint skick och med någotsånär komplett utrustning. Killen jag köpte det av sa att han aldrig fått det att fungera som ett saltkar och hade därför haft malawiciklider däri istället.

Imorse när jag gick igenom vad det var för prylar som hade följt med akvariet så hittar jag en tub silikon i en påse. Men vad är det för silikon? Jo, våtrumssilikon!

På avrinningsröret ner till sumpen har han satt dit bland annat lavasten med våtrumssilikon för att dölja röret. Min plan är förstås att ta bort så mycket jag bara kan av silikonet. Men är det någon här som kan säga hur giftigt det är efter att ha varit först dränkt av saltvatten i ett par månader och sedan av sötvatten i ett drygt halvår? Han har trots allt haft fiskar i det som har levt så länge han haft sötvatten i det. Jag kommer ju säkerligen inte att få bort alla rester av silikonet.

En annan fråga rör själva avrinningsröret. Jag ska försöka förklara så gott jag kan, men är inte helt hemma på terminologin ännu. Genom det hål som är för avrinning under ytan har han satt dit ett rör för återföring av vattnet från sumpen och upp i akvariet. Så istället för att vattnet rinner genom det hålet så går det genom det stora hålet i toppen. Är detta en praktisk lösning? Blir det inte mer oljud från avrinningen om det går via topphålet?

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På avrinningsröret ner till sumpen har han satt dit bland annat lavasten med våtrumssilikon för att dölja röret.

Snacka om slående kombination. Först våtrumssilikon som innehåller antimögel-medel och sedan lavasten som fäller ut eventuella (tung)metaller i saltvatten.

Är det konstigt att det gick som det gick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, eftersom han trots allt haft sötvattensfisk i akvariet i ett halvår borde väl de mesta giftet lakats ur, hoppas jag. Det kändes inte jätteroligt när jag upptäckte det, men nu är det väl bara att ta fram en skrapa med rakblad och sätta igång.

Är det någon som har en åsikt om att låta vattnet gå tillbaka från sumpen till huvudakvariet genom avrinningsröret och ut genom det som var byggt som inlopp?

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett begagnat 220 liters akvarium för runt 10 år sedan.

Jag hade precis flyttat hemifrån och bodde med en lika akvariegalen kompis i en 120 kvadrats källarlägenhet med bastu i Karlstad.

Inga föräldrar eller flickvänner som kunde sätta stopp för antalet akvarier. Detta resulterade i att vi köpte vartende billigt begagnat akvarium vi kom över och hälde vatten i det och körde i Malawiciklider. Akvarier högt och lågt. 220 liters akvariet var ett av dessa.

Alla andra akvarier funkade bra utom just detta 220, fiskarna dog och dog och dog. Skitskumt, bytte allt vatten, grus, inredning. Samma resultat ändå. Även med bara vatten i så dog fisken efter ett tag.

Efter ett par månaders trixande tog jag kontakt med personen jag köpt akvariet och frågade hur det hade gått när hon hade akvariet. Hon berättade att det hade gått jättebra, fram tills det att hennes man hade varit snäll och silikonat om det. Efter det hade det inte gått något vidare och hon hade lagt av. Efter en stunds pratande framkom att han använt vanligt badrumssilikon i akvariet.

Mysteriet löst. Jag sålde akvariet vidare till någon lyckligt ovetande akvarist.

(vilket kanske inte var så snällt, undomlig snålhet från min sida, förlåt.)

Våtrumssilikon är inge bra. Tror inte antimögelmedlet lakas ut speciellt snabbt för då skulle ju alla fogar i badrummet mögla efter ett halvår...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, allt silikon ska bort. Som tur är verkar det bara vara avrinningsröret som är nedkletat. Eftersom det är av PVC kan man använda sandpapper, som min kära sambo nyss kom på, som avslutning och därmed få bort allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

>...Alla andra akvarier funkade bra utom just detta 220, fiskarna dog och dog och dog. ... Efter en stunds pratande framkom att han använt vanligt badrumssilikon i akvariet. ... Jag sålde akvariet vidare till någon lyckligt ovetande akvarist. (vilket kanske inte var så snällt, undomlig snålhet från min sida, förlåt.)

Usch, stackars ovetande köpare. Förmodligen såldes karet vidare efter ett tag till någon annan när personen gett upp och nästa köpare får samma problem med fiskdöd och säljer det vidare... Undrar hur många fiskar som förgiftats och hur många akvarister som lagt ned hobbyn p.g.a. det akvariet. Antar att denna lurendrejeri affär har gnagt på ditt samvete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, stackars ovetande köpare. Förmodligen såldes karet vidare efter ett tag till någon annan när personen gett upp och nästa köpare får samma problem med fiskdöd och säljer det vidare... Undrar hur många fiskar som förgiftats och hur många akvarister som lagt ned hobbyn p.g.a. det akvariet. Antar att denna lurendrejeri affär har gnagt på ditt samvete.

Gnagt och gnagt vet jag inte, nu var det ju ganska länge sedan. Jag ångrar det absolut och det var inte speceillt snällt och jag tycker det kan användas som exempel på att man inte ska vara för naiv när man köper begagnade saker.

När begagnad LS säljs tex...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Våtrumssilikon med antimögelmedel har kostat många fiskar livet. Ut med allt och kontrollera så att det inte är använt till fogarna också. Går knappt att laka ut eftersom det med stor sannolikhet är gjort för att släppa sit gift under 10 - 20 år.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Våtrumssilikon är inge bra. Tror inte antimögelmedlet lakas ut speciellt snabbt för då skulle ju alla fogar i badrummet mögla efter ett halvår...

Nja, hur högt har du vattnet står i badrummet? Större chans att det lakas ur under vatten men jag vet inte hur lång tid det tar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...