Gå till innehåll

Osmos Temperatur


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag har för mig att sist jag hade saltkar så blev jag rekomenderad att använda iskallt vatten i kranen när jag tillverkade osmosvatten eftersom att reningen skulle bli bättre eller nått sånt, men när jag kollar på instrukltionen till min Osmos så verkar det som att den producerar mera osmosvatten om jag har varmare vatten, så jag frågar er, vad har ni för temperatur på kranvattnet när ni tillverkar osmos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kallt som möjligt, det kanske går lite långsammare men varmt vatten innehåller ofta mer "skit". Skulle tro att ditt filter behöver bytas oftare om du kör med varmare vatten. Vet heller inte hur det är med koppar etc och varmt vatten.

Var har du din osmos inkopplad?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kommer koppla in min på kranen i handfatet i badrummet, skall försöka göra nån snabbkoppling så det är lätt att stäta dit och ta bort...

Nu hade dom inte den muff jag behvde inne idag, utan den kommer imorn, och det har dunstat en del redan i akvariet, så antingen måste jag tilsätta någon liter kranvatten eller stänga av returpumpen så den inte går torr, tills imorn... hmm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du inget tvättmaskinsuttag i lägenheten då? blandare mår inte så bra av att ha en osmos kopplad till sig..

Nej jag har inte det, och jag vill inte vara och kapa nån vattenledning för då blir jag mördad av min hyresvörd som inte är den gladaste mannen, så jag har som inget val.. antingen kranen till handfatet eller duschslangen blir det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du då ingen backventil på varmvattensidan så får du a b s o l u t inte köra tempererat vatten till osmosen - bara kallvatten - annars så får du en ilsken fastighetstekniker (och fastighetsägare) på dig när de efter 15 timmars felsökning hittar boven med stort B

MVH Lasse (ibland en väldigt ilsken fastighetstekniker)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, ja då kör jag bara kallt vatten, och jag har 2 karnar på handfatet, en för varmt och en för kallt..

Tror ni det är ok att ersätta dunstat vatten med vanligt kranvatten tills imorgon när jag fått igång osmosen? eller är det bättre att stänga av returpumpen och låta karet gå utan sump och skumamre till imorn?

det rör sig om kanske 5-10 liter på sin höjd..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samt ett litet nätt skadestånd för att 10 tusentals kubikmeter varmvatten som har försvinnt under 6 månader.

Det kan bli jäkligt dyrt.....

Förut fick jag aldrig riktigt kallt kallvatten hemma hos mig,

utan det var oftast ca 20 grader och på nätterna kunde "kallvattnet" bli riktigt varmt (30-40 grader)

Det visade sig att någon granne hade kopplat "ihop" varm och kallvattens kranen.

Detta händer om man ex. ansluter en osmosanläggningen (eller disk/tvättmaskin) till en blandare och sedan öppnar och ställer blandaren på typ 30 grader.

Det som ofta händer då är att vatten strömmar från den varma till den kalla sidan eller tvärtom.

Jag gjorde grova överslagsberäkning på vad varmvattensläckaget kostade

som vi hade i vårat hyreshus och det kostade oss andra hyresgäster

ca 30.000/månad.

Detta varmvattensläckage pågick i ca 1 år innan det blev åtgärdat.

Kostnad 360.000 SEK !

Den hyresgästen ska vara jäkligt glad att hyresvärden

inte kom med ett skadeståndskrav !!!!

/Uffe

Har du då ingen backventil på varmvattensidan så får du a b s o l u t inte köra tempererat vatten till osmosen - bara kallvatten - annars så får du en ilsken fastighetstekniker (och fastighetsägare) på dig när de efter 15 timmars felsökning hittar boven med stort B

MVH Lasse (ibland en väldigt ilsken fastighetstekniker)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå att koppla in direkt på ledningen så har jag ett tips.

Har du möjlighet att stänga av vattnet till din lägenhet själv?

Isf. så äre ba koppla ur gustavsbergsfåtöljen å sätta ett T-kors därbaki på kallvattenledningen. Så gjorde jag när ja kopplade in tvättmaskinen hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag kör som sagt på bara kallvatten, men jag har inget annat sätt att koppla än att koppla den på min blandare.. men om jag bara kör på kallvatten så skall det altså vara lungt, eller?

Det är en sån blandare med 2 kranar, en för varmt och en för kallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag kör som sagt på bara kallvatten, men jag har inget annat sätt att koppla än att koppla den på min blandare.. men om jag bara kör på kallvatten så skall det altså vara lungt, eller?

Det är en sån blandare med 2 kranar, en för varmt och en för kallt.

Då är de bara spola på!

Det är blandare med ett vred för temp å ett för vatten som kan läcka baklänges.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt riktigt Jojjen, en blandare är inte gjord för att ha tryck på utsidan.

Sen är ni helt ute och cyklar med bakåtströmande vatten. Enligt svensk VVS standard ska det sitta backventiler isamband med blandare så man inte kan få bakåtströmmande vatten.

Men för att svara på den ursprungliga frågan, membranet i osmosen klarar max 38 grader. så den ska sitta på kallvattnet.

/rörmockar´n

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt riktigt Jojjen, en blandare är inte gjord för att ha tryck på utsidan.

Sen är ni helt ute och cyklar med bakåtströmande vatten. Enligt svensk VVS standard ska det sitta backventiler isamband med blandare så man inte kan få bakåtströmmande vatten.

Men för att svara på den ursprungliga frågan, membranet i osmosen klarar max 38 grader. så den ska sitta på kallvattnet.

/rörmockar´n

Och när kom den standarden? De flesta lägenheter jag bott i (byggda så sent som 91 den sista) har inte haft detta. Dessutom går det inte att lita på dessa backventiler - det vet jag efter felletande i den fastighet jag sköter. Standard är bra - verkligheten något annat...

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, blandare å tryck.

Jörgen har en gammal god kran med en ratt får kallt och en för varmt.

Exakt samma krankonstruktioner med samma ventilkäglor (ventilen i armaturen) används fortfarande i gammla tvättstugor..

Och i en lägenhet som är så pass gammal att de inte sitter en riktigt engreppsblandare i lär de inte finnas några backventiler heller :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...