Gå till innehåll

Nya Inköp av fiskar, Anemon & Sjöborre!


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tror det var en pik att du bör läsa på lite :P

Tror nog anemonen överlever några dagar till i din belysning så du hinner ordna fram MH beslysning till den lille rackaren =)

Sen så låter du den vara i lugn och ro och läser sansat igenom all info du kan komma över om anemoner och anpassar sedan dina förhållande lungt och metodiskt.... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Timmy: Jag förstår att det känns litet jobbigt nu. Precis som att alla bara kastar sig över dig bara för att du vill pröva något annat. Det kanske det är också till en del men du skall vara medveten om att flera av oss har gjort denna grejen förut med halogenspottar. Och det var kass. Sedan är det också så att hur man uppfattar ljusfärg är en vana. När jag började undervisa på färgTV för över 20 år sedan lyckades jag få lysrören i klassrummet utbytta från 2700K till 4000K på grund av att det gulröda ljuset störde färgseendet. Då började jag lära mig mer om ljus. Idag är TLD84 på 4000K ingen ovanlighet i hem.

Men jag vill byta ut mitt pissgula 4000K i taket i köket till Marine day 10 000K för att maten ser godare ut så. Och att man ser bättre när man bereder den.

Är jag inte klok? Det kan man ju undra men jag vet många som tar ut sina färgprover eller kläder man tänker köpa till dagsljus för att ljuset i affären "ljuger".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag köpte mina kar så fick jag till en massa ls o på halsen en annemon o den såg inte ut till att trivas men han som sålde sa att jag kunde ta den o se om den överlevde det tog två veckor sen satt den i pumpen .då lärde jag mig att man ej ska ha annemoner förrän man kan det mesta .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en liten fråga hur jag skall mata min : Heteractis magnifica Anemon?

Har köpt fryst Krill och Artemia.

Skall man bara lägga maten vid munnen eller vid tentaklerna?

prova med en halv räka eller ännu mindre bit, så försöker du bara sett till att tentaklerna får tag på biten så sköter den resten själv. har funkat för mig, rätt roligt att se på när den transporterar räkan mellan tentaklerna närmare munnen för att sedan helt sluta ihop sig och sen är räkan borta! har aldrig provat med krill, artemia matar jag fiskarna med ibland men aldrig sett om anemonen tagit nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag köpte mina kar så fick jag till en massa ls o på halsen en annemon o den såg inte ut till att trivas men han som sålde sa att jag kunde ta den o se om den överlevde det tog två veckor sen satt den i pumpen .då lärde jag mig att man ej ska ha annemoner förrän man kan det mesta .

det kan vara så ibland.. jag har själv haft 2 anemon olyckor i mitt kar nu för någon månad sen och det hände 1 år efter upp start, man vet aldrig när olyckan är framme :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Timmy

Jag tycker att du skall göra så här just nu. Följ råd 2 i Jakens tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13509

Listening to 10 different people's opinions all at once (find one person who has a tank that you like and follow their advice until you get on your feet) det finns inte En rätt väg i denna hobbyn. Skaffa en mentor och försök följa denna personens råd. För många kockar ger ingen bra gryta.

Det som händer nu i den här tråden är Internets baksida. Var och en kör fram sina käpphästar och du förstår nada. En sak är säker - din anemon kommer inte dö i morgon för att du har för lite ljus eller fel kelvintal. Du kommer inte heller få en algexplosion i morgon om du sköter matningen försiktigt om du skulle råka ha vad många tycker "för gult ljus". Du måste bara se till att du inte "bränner" djuret - placera inte "nöd" lampan för nära om du nu väljer den handlingsvägen

Däremot kommer ditt djur att må dåligt om du hela tiden ändrar förutsättningarna för den. Med så känsliga djur som anemoner måste alla förändringar ske sakta - jag tycker alla här på forumet borde veta detta.

Jag tycker att det bästa du kan göra nu är att bestäm dig för en handlingslinje och sedan följa den. Du kan välja fel men det vet vi inte - vad jag däremot vet är att om du provar olika saker varje dag så går det med 100 % säkerhet åt helsike.

Om du inte har någon kompis som du litar på ger rätt råd skulle jag nog i ditt fall gå tillbaka till affären och låta dem "ta sitt ansvar" och ge dig råd hur du skall sköta just detta djur, och så följer du det. Den affär som nämnts här har haft salt i över 25 år.

Framförallt ta det lugnt och övertänkt - stressa inte ihjäl detta känsliga djur.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra råd, finns en del miffon i detta forum som nog inte fick tillräckligt med uppmärksamhet som barn och uppför sig därefter. Efter o ha läst din tråd så har jag ett enkelt råd o ge: Läs mer o tänk efter INNAN du postar svar i tråden eller skapar en ny tråd. Folk har en tendens till att projecera sina egna problem på dem som frågar samma saker eller inte är pålästa mer än sin mormor. Detta för att slippa tjat o problem!

Gör nu som lasse säger så blir allt bra. Amen.. : )

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp,det är hårda bud nu........:jävul:

skämt åsido,jag försöker förklara hur jag skötte min,och den verkade må bra den tid jag hade den,tyvärr blev den för stor.

ingen superbild https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=1865&d=1119381522

Det tyckte jag du gjorde bra och sansat också Crille. Det är sådant som behövs men inte sågning längs med fotknölarna.

Sedan tycker jag att vi skulle kunna starta en tråd just om anemoner (om det inte redan finns - Jaken?????) Jag har läst allt om vissa anemoners stora behov av ljus (väldigt stort) och jag får inte ihop det riktigt med deras naturliga levnadsområden även om just Heteractis magnifica finns i de fullt exponerade områdena på revet (med exponerad avses i ekologikretsar ett område som utsätts för strömmar). Jag misstänker att rekomendationen om väldigt mycket ljus är en av praktiken skapad "workaround" kring det verkliga problemet nämligen ett mycket stort behov av föda. Jag vet inte om jag har fel men att placera en anemon som i naturen kan bli 1 meter i diameter är som att placera en 3 kg gädda i akvariet. Det går åt en massa föda ettdera genom aktiv matning (införandet av belastning i akvariet) eller genom en ökad fotosyntes (minskning av belastning av akvariet). Föda måster den ha i alla fall. (med gäddan kan man givetvis inte välja "fotosyntesmatning). Jag vet inte - har bara funderingar - kunde vara intressant att ha en disk om detta.

Jag bifogar en identifieringshjälp i form av en PDF som jag hittade.

MVH Lasse

Identifiering av symbiotiska anemoner.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dök på ett ställe i Röda havet i närheten av Ras muhammed som hette Anemone city eller något liknande. Säkert någon yngre här på SG som dykt där och som kommer ihåg vad folk, saker och platser heter och kan korrigera mig.

I vilket fall så var där massor med STORA anemoner (Heteractis) med clowner i. Det jag kunde konstatera var att de satt mycket strömt och ljust. Bubbletip hittar man däremot ofta på lugnare platser och med mindre ljus.

Olika arter har olika behov. Tycker inte man ska generalisera utan se varje art för sig och dess lämplighet. Där även hotet mot arten ska spela in naturligtvis.

Vi har ju t.ex. Nigris-tryckare men knappast Titan-tryckare i burkarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår fullständigt att man köper en anemon som nybörjare om en erfaren säljare hävdar (snackar skit) och säger att det är ett enkelt djur.

Det är inget enkelt djur, det är en av de svåraste djur som finns inom hobbyn och bör i min och i många andras mening bara finnas i etablerarade kar med en sund balans samt en kunnig ägare. De allra flesta arter är dessutom hårt ansatta av hobbyn och har svårt att återkomma på reven. Detta gäller även din art. Det är också gamla djur med långa reproduktionscykler vilket gör det ännu värre. Ett av få undantag är Bubble Tip Anemones som ofta trivs och kan föröka sig i våra akvarier.

Din belysning räcker inte på långa vägar för att ha några koraller eller en anemon. Trots detta och många råd i den här tråden vägrar du lämna tillbaka djuret till affären och gör egna experiment som vi inte har rekommenderat. Du säger att du inte har råd att skaffa ordentlig belysning. Rätt belysning är en förutsättning för hobbyn om du ska ha koraller eller anemoner. Är du inte villig att göra den investeringen tycker jag du ska lägga ner det här anemonprojektet tills du har rätt utrustning och kunskap.

Det finns inget inom hobbyn som är dyrare än att förlora levande djur. Och du kommer i min mening med största sannolikhet döda det här djuret. Hade jag varit dig hade jag insett att detta inte är ett bra nybörjardjur från sid ett i den här tråden och tagit mitt ansvar och lämnat tillbaka djuret eller säljer det till någon som har rätt förutsättningar. Efter du skaffat rätt belysning och kommit igång ordentligt så tycker jag du kan skaffa dig en Bubble Tip vilket är en fin anemon, helst odlad.

Har väldigt lite förståelse för de som säger att du inte ska ge upp och köra hårt istället. Dålig moral tycker jag eller också kanske jag fick för lite uppmärksamhet som barn och fick bry mig om djur istället, vad vet jag ;) ...

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...