Gå till innehåll

Sjukdomar på SPS


Rekommenderade inlägg

Märkte på 2st av mina nya SPS att dom liksom inte ville ta sig utan bleknade av och tappade färgen och blev helt enkelt lite bleka eller vad man skall kalla det. Tog upp dom ur burken och behandlade dom med parasit medlet ifrån Tropic Marin.Så fort jag la ner korallern i medlet så såg man hur geleliknade nakensniglar typ bara gjorde allt för inte finnas kvar på korallen. Ser lite ut som i Alien filmerna när det kryper under skinnet på folket.Efter behandlingen så låg det över 30st sniglar på botten som ni kan se.. Så man kan aldrig vara säker fast jag hade skakat dom utav H----te innan jag la ner dom i burken. Detta e inte kul att se nu när man har lagt upp ett stort bestånd av SPS igen.Tur e att det inte syns nåt på dom andra korallerna, Utan bara på dessa två som har varit lite bleka sen dom kom.

post-1232-14468913210206_thumb.jpg

post-1232-1446891321057_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ja fy fan vilket elände, Det verkar som odlade koraller är värst drabbade. De verkar som detta parasitmedel bör finnas hos varje sps akvarist. jag själv har problem med parasiter på fiskarna i 600L karet och nu äntligen så har jag fått tag i en medicin som jag hoppas hjälper men det var några dagar för sent för nu har jag ingen clowntryckare längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja fy fan vilket elände, Det verkar som odlade koraller är värst drabbade. De verkar som detta parasitmedel bör finnas hos varje sps akvarist. jag själv har problem med parasiter på fiskarna i 600L karet och nu äntligen så har jag fått tag i en medicin som jag hoppas hjälper men det var några dagar för sent för nu har jag ingen clowntryckare längre.

Tråkigt att höra Svärd om fiskarna. Ja man blir ju lite fundersam över hur man skall lösa problemet. Medlet skall alla som håller på med SPS ha hemma för ser man nåt konstigt, kasta ner korallern i ett bad för säkerheten skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkte på 2st av mina nya SPS att dom liksom inte ville ta sig utan bleknade av och tappade färgen och blev helt enkelt lite bleka eller vad man skall kalla det. Tog upp dom ur burken och behandlade dom med parasit medlet ifrån Tropic Marin.Så fort jag la ner korallern i medlet så såg man hur geleliknade nakensniglar typ bara gjorde allt för inte finnas kvar på korallen. Ser lite ut som i Alien filmerna när det kryper under skinnet på folket.Efter behandlingen så låg det över 30st sniglar på botten som ni kan se.. Så man kan aldrig vara säker fast jag hade skakat dom utav H----te innan jag la ner dom i burken. Detta e inte kul att se nu när man har lagt upp ett stort bestånd av SPS igen.Tur e att det inte syns nåt på dom andra korallerna, Utan bara på dessa två som har varit lite bleka sen dom kom.

Hur gick det med korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behandlade dom igår kväll så jag vet inte än. När man använder detta medel så blir korallen blek ett par dagar innan den börjar hämta sig igen. Och då vet om den kommer att bli ok. Men när jag tittade med ficklampan för en stund sen såg dom rätt okej ut,kunde ha sett värre ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var också inne på Svärds linje om man kunde behandla alla sps innan de introduceras. Finns det några risker i samband med behandlingen?

Lycka till Stefan, tycker du haft tillräckligt med otur nu.

Tack! Jag gjorde det en gång när jag köpte en korall igenom att lägga den ifrån påsen ner i hinken,Vattnade in den,Sen la jag ner den i medlet innan jag la ner den i burken,Det blev för tufft och den dog.. Svårt läge. Nån som gör på nåt annat sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättetråkigt att se Stefan!! :(

Det verkar vara en av de större varianterna av AEFW. Nått possitivt med dem är att de inte sprider sig så snabbt och inte blir så många. Men du måste bli av med dem så snabbt som möjligt.

Tycker du att jag skall doppa alla SPS eller räcker det med dom som jag ser att finns på (2st). För alla andra mår kanon med polyperna fullt utslagna hela tiden???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon risk att utlösa RTN/STN genom att man stressar korallen med den här parasit behandlingen tro... I det här fallet så är det ju solklart... pest eller kolera, men jag tänkte i förutbyggande syfte?

För egen del känns ett karrantänkar med MH, skummare (ja, hela baletten) för nyinskaffade SPS:er mer och mer aktuellt... men det är väl väldigt få som kör med det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du att jag skall doppa alla SPS eller räcker det med dom som jag ser att finns på (2st). För alla andra mår kanon med polyperna fullt utslagna hela tiden???

Tyvärr så får du räkna hela karet som smittat i och med att du har hittat 1 AEFW.

För att bli kvitt dem behöver man se till att inga ägg blir kvar, därför måste behandlingen göras flera gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon risk att utlösa RTN/STN genom att man stressar korallen med den här parasit behandlingen tro... I det här fallet så är det ju solklart... pest eller kolera, men jag tänkte i förutbyggande syfte?

QUOTE]

Det är inte säkert att det kommer att hända. Är korallen frisk i övrigt så går det nog bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hållt på med burken nu ett tag och polyperna börjar att komma tillbaka på dom som jag badade. Sen sitter jag och tänker på en sak

-E det bara jag som får parasiter eller?? Jag menar att där jag har köpt mina koraller så säljer dom SPS hela tiden och nya sändningar kommer varje månad minst, och jag menar att det kan ju inte bara vara jag som plockar ut dom som e smittade. Eller skall man gå och spela på Lotto!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Lotto är inget för dig du kommer bara att ta nitlotter! Jag har väl troligtvis köpt av samma sändning, men ta i trä så har jag klarat mig i alla fall den här gången(så här långt i alla fall). Det är däför jag fundrar på karantän och att sluta med den här ryska rouletten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ÄR INTE bara du som får parasiter . Jag köpte en acro i fredags 20/10 och tyckte inte att den såg pigg ut , lite ojämn i färgen och även ojämnt med polypstorleken.Efter att jag läst vad du gjort så tänkte jag att jag lägger den i ett bad med coral pro och även jag fick utdelning men "bara" två st.Vi får se vad som händer.

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ÄR INTE bara du som får parasiter . Jag köpte en acro i fredags 20/10 och tyckte inte att den såg pigg ut , lite ojämn i färgen och även ojämnt med polypstorleken.Efter att jag läst vad du gjort så tänkte jag att jag lägger den i ett bad med coral pro och även jag fick utdelning men "bara" två st.Vi får se vad som händer.

jerker

Du hade alltså samma problem som jag med korallen tydligen! Bra att du la den i badet så fort som möjligt. Sen var glad att du bara hade 2st..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norberg ha inte dåligt samvete nu men efter att jag pratat med dig, som jag tog tag i och badade mina koraller.Här ligger korallen i Coral cure ca 10min och då ser man alla små kryp som försöker lämmna korallen. Den andra bilden ser ni det ljus bruna fältet i mitten och det e äggen som maskarna lägger .Dom ligger oftas i underkanten av korallen. Skickar även med en bild på dagens skörd av SPSr. Jag kastar alla koraller nu som kan ha ens 1% chans att vara smitad för att bli av med detta.Thats life!!!

post-1232-14468913251787_thumb.jpg

post-1232-14468913251986_thumb.jpg

post-1232-14468913252143_thumb.jpg

post-1232-14468913252296_thumb.jpg

post-1232-14468913252463_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...