Gå till innehåll

Stormvarning! Risk för strömavbrott!


Aqua_Max

Rekommenderade inlägg

Skaffade mig ett aggregat i vintras. Ska provköra det i morgon, kom på att det kanske inte är så smart att inte ha något sätt att få in sladden i huset utan att ha dörren eller fönstret öppet.. Elkillen kommer i morgon (hoppas jag) och sätter en han kontakt på utsidan av husväggen (hona på insidan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas alla klarar sig bättre genom stormen denna gången. Och att ni som bor i drabbade områden förberett er väl.

Alla som har nitratfiler och dyligt bör nog tänka en extra gång om det skulle bli ett par timmars obemärkt elavbrott i natt när alla sover.

post-839-14468913258176_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att ni kommer bli värst drabbade. Såg på vädret och det var som en stor snurra på hela lågtrycket precis vid er.

Klass 3: Mycket extremt väder väntas som kan innebära stor fara för allmänheten och mycket stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.

Hoppas ni klarar er ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det risker för akvariet om strömmen står stilla för länge? det jag kan tänka mig är ju att det inte blir syresatt? vad kan man göra för att minimera risker osv?

Mata inte om du vet att det finns risker längre fram - Se till att dina filter (om du har några) är rengjorda. Se till att du har maximalt med syresättning innan (rikta utlopp upp mot ytan och dylikt. ). När jag bodde på ställen där jag visste att det kunde komma strömavbrott hade jag alltid lite väteperoxid hemma. Om det blev kris i något av karen så tog jag upp en hink vatten därifrån och hällde i lite 36% väteperoxid i hinken (lite ja så där 20 ml, det är bättre att upprepa än att ta för mycket) Sedan efter en 4-5 minuter pytsade jag i hinkens innhåll jämnt över karet. Jag tror stig räddade en hel del fisk med detta knep under Gudrun.

PS. Klass 3 gäller i ert fall kraftigt snöfall inte storm vad jag kunde se på SMHI

MVH Lasse

Edit: Ett annat knep som går att använda är för de som är dykare och har tuber hemma. Det finns regulatorer att sätta på så ni kan använda era tuber som reservluftare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att elen kommer fara :)

I större städer är det ofta inte långvarigt iaf..

Ute i "skogen" där jag bodde tidigare kunde strömavbrotten vara i nåt dygn ibland :P

Så själv är man bekväm som har ström nästan hela året runt motför hur det var där man växte upp..

För att gå lite personligt:

Tycker inte att det blåser speciellt mkt här i Umeå. Är nästan besviken på denna storm. Hade hoppats på något "häftigare" :(

Men då har jag referenser från där jag bodde där jag var liten (en liten by inåt landet) där det var mkt öppet och blåste väldigt hårt på vintern. Det var kul intressant se hur tak lossnar och mattor, snöskottare och andra ej fastsatta saker virvlade iväg över grannens tomt och ut i skogen bland granarna. Här har inte ens min frigolit blåst bort utanför lägenheten

Den där varningen nummer tre kan inte gälla för Umeå iaf. Kanske ute vid kusten, eller i inlandet där det är mer öppet?

Tycker dem flesta som jag pratat med idag säger "oj vad hårt det blåser, helt sjukt hur det kan blåsa" och verkar förvånade.. och för en själv så känns det som om "vanligt" så att säga.

Hoppas inget akvarie behöver drabbas av strömavbrott och några jobbigare missärer under kvällen nu! =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För oss i Örnsköldsvik känns det väldigt lungt egentligen... Har kommit någon centimeter, men det är precis på 0-strecket så det fryser på lite bara. Kraftig sidvind, men sånt är vi van vid här på vintern.

Tror vi ligger rätt skyddat här inne i viken, även om det inte är speciellt långt ut till havet där ut, någon mil eller så. Längre inåt landet, bara ett par mil, har dom fått rätt bra med snö.

Vår altan på fritidshuset i Jämtland (där även mina svärföräldrar bor) är helt översnöad. Dom har snart en meter(!) snö bara på 2-3 dagar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk om man ändå fått 1m snö ! :) aah..

Det hade ju varit kanonskoj..

Älskar snö..

Tycker som sagt att vår kategori3-varning här med knallrött på kartan var lite väl överdrivet :/

Vill man att det ska vara "extrem fara" så får det nog ta i lite mer än detta. =)

Nu sitter man här och myser och kaxar tills dess att strömen skulle fara. Då är man nog inte lika kaxig :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså är det här allt? Senaste nyheten igår kväll var att himlen skulle öppna sig och vi skulle bli begravda i snö här i Västernorrland under natten.

Kliver upp nu på morgonen och ser en underbar vintermorgon... Allt tyst och lungt, ingen blåst och kanske 3-4cm fin snö på backen. Temperaturen är kring noll-strecket.

Aftonbladet hade en artikel kring "stormen" och hade bilder från Östersund där det hade ramlat ner stora mängder snö på Fredags morgonen. Dom hade bland annat ringt upp nån polis där och frågat hur det går för dom...

- "Det är rätt lungt", var hans enda kommentar.

Tycker det är lite väl mycket hype kring denna storm. Någon annan som har haft någon otur mer än att varit utan ström i några timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså är det här allt? Senaste nyheten igår kväll var att himlen skulle öppna sig och vi skulle bli begravda i snö här i Västernorrland under natten.

Kliver upp nu på morgonen och ser en underbar vintermorgon... Allt tyst och lungt, ingen blåst och kanske 3-4cm fin snö på backen. Temperaturen är kring noll-strecket.

Aftonbladet hade en artikel kring "stormen" och hade bilder från Östersund där det hade ramlat ner stora mängder snö på Fredags morgonen. Dom hade bland annat ringt upp nån polis där och frågat hur det går för dom...

- "Det är rätt lungt", var hans enda kommentar.

Tycker det är lite väl mycket hype kring denna storm. Någon annan som har haft någon otur mer än att varit utan ström i några timmar?

Hela vädergrejjen har blivit väldigt hypad senaste åren.... verkar som om väderkillarna/tjejerna vill vara lite ballare än vad de är, en lätt släng av hybris ;)

Kommer sluta med att ingen bryr sig när de varnar framöver och det verkligen blir oväder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...