Sillen Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 I tråden om mitt kar fick jag lite frågor om hur jag hade staplat LS och sedan skrev jag att man skulle undvika att borra i LS då den dödade det som fanns levande i stenen pga värme utvecklignen i stenen vid borrning (ungefär återgivet diskusionen). https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10878&page=19 Då fick jag följande från Peter som jag litar mycket på.Att borrningen skulle skapa värme och skada den levande stenen behöver du inte oroa dig för. Var har du hört det?MvhPeterEfter det har jag letat som en ... jag vet inte vad utan att hitta vart jag fick det från. Någon som kan hjälpa mig att hitta vart det kommer ifrån alternativt styrka eller avslå det jag skrev? Citera
GustavF Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Jag har inget direkt att basera det på men jag tror att det som dör vid borrningen är försumbart så jag säger borra på Citera
ramq Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Jag med. Det utvecklade sig garanterat ingen värme då vi borrade 6-7st LS för revpelaren, så var det kommer ifrån har jag ingen aning...Varför stå och gno så det blir värme? Kör med redig betongborr, sätt på slag på maskinen och sedan är det bara att köra hårt! :-) Citera
adddo Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Jag har oxå borrat LS flera ggr utan problem. Vet att det är ännu vanligare på RC. Så de e nog bara o borra på. Citera
Linnex Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Kan inte tänka mig att det skulle vara problem. Blir ju max lite lokal värme. Men skulle du vara orolig så borra stenen under vatten. Vattnet kyler. Citera
Clownen Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Hej Sillen!Du är också en av dem vars åsikter jag uppskattar på forumet och jag hoppas att du inte tog mitt svar angående borrningen som kritik för det var det inte. Jag är säker på att du inte tog det från luften men jag kan garantera dig att det inte är någon fara för stenen om du borrar i den oavsett var du har läst det. Det finns många konstiga påståenden kring hobbyn. I det här fallet är jag, och många andra, säker på att din källa, och inte du personligen, hade fel.Jag vet mängder av människor som har borrat i LS utan problem så borra på du bara !MvhPeter Citera
Sillen Postat 25 oktober 2006 Författare Postat 25 oktober 2006 Hej Sillen!Du är också en av dem vars åsikter jag uppskattar på forumet och jag hoppas att du inte tog mitt svar angående borrningen som kritik för det var det inte. Jag är säker på att du inte tog det från luften men jag kan garantera dig att det inte är någon fara för stenen om du borrar i den oavsett var du har läst det. Det finns många konstiga påståenden kring hobbyn. I det här fallet är jag, och många andra, säker på att din källa, och inte du personligen, hade fel.Jag vet mängder av människor som har borrat i LS utan problem så borra på du bara !MvhPeterJag tog det inte som personlig kritik. Jag vill ju att folk ska säge emot mig. Dock stör det mig att jag inte hittar mina källor. Likväl är det jag som har gjort ett felaktigt uttalande även om det var fel på där jag fick informationen. Personligen kommer jag inte tyveka att borra nästa gång jag ska bygga rev. Lite sur nu att jag inte borrade som jag tänkte när jag skulle startade. Lite sent påtänkt nu!Tack för att ni ger av er erfarenhet! Citera
Illustratören Postat 25 oktober 2006 Postat 25 oktober 2006 Vi har i alla fall kommit fram till att borrning fungerar =-)Inga sura miner, de e på det här sättet saker kommer fram. Sillen tyvärr sköts mitt projekt upp ytterligare någon månad, blev tvungen att köpa en ny ritbräda till datorn 4600:- DE KALLAR JA EN ORSAK TILL SURA MINER!!! Citera
Clownen Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Kolla in videon "mounting pegging" på den här sidan för lite borrtips. Han borrar sin sten lite överallt för att kunna fästa korallerna efteråt:http://www.reefvideos.com/reefshowcase_04_content.htmlMvhPeter Citera
fiend Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Jag funderar också på att borra lite överallt för att "pegga" senare då jag ska ned med koraller. Tycker det verkar som ett riktigt bra sätt! Citera
Clownen Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Jag funderar också på att borra lite överallt för att "pegga" senare då jag ska ned med koraller. Tycker det verkar som ett riktigt bra sätt!Ja det är nog ingen dum idé alls. Jag byggde nyligen upp min sten igen och denna teknik hade troligen hjälpt mig en hel del, i synnerhet på vertikala ytor. Citera
Capote Postat 26 oktober 2006 Postat 26 oktober 2006 Jag funderar också på att borra lite överallt för att "pegga" senare då jag ska ned med koraller. Tycker det verkar som ett riktigt bra sätt!Smart!! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.