Gå till innehåll

Hjälp om påstående från mig om borrning i LS!


Sillen

Rekommenderade inlägg

I tråden om mitt kar fick jag lite frågor om hur jag hade staplat LS och sedan skrev jag att man skulle undvika att borra i LS då den dödade det som fanns levande i stenen pga värme utvecklignen i stenen vid borrning (ungefär återgivet diskusionen). https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10878&page=19 Då fick jag följande från Peter som jag litar mycket på.

Att borrningen skulle skapa värme och skada den levande stenen behöver du inte oroa dig för. Var har du hört det?

Mvh

Peter

Efter det har jag letat som en ... jag vet inte vad utan att hitta vart jag fick det från. Någon som kan hjälpa mig att hitta vart det kommer ifrån alternativt styrka eller avslå det jag skrev?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag med. Det utvecklade sig garanterat ingen värme då vi borrade 6-7st LS för revpelaren, så var det kommer ifrån har jag ingen aning...

Varför stå och gno så det blir värme? Kör med redig betongborr, sätt på slag på maskinen och sedan är det bara att köra hårt! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen!

Du är också en av dem vars åsikter jag uppskattar på forumet och jag hoppas att du inte tog mitt svar angående borrningen som kritik för det var det inte. Jag är säker på att du inte tog det från luften men jag kan garantera dig att det inte är någon fara för stenen om du borrar i den oavsett var du har läst det. Det finns många konstiga påståenden kring hobbyn. I det här fallet är jag, och många andra, säker på att din källa, och inte du personligen, hade fel.

Jag vet mängder av människor som har borrat i LS utan problem så borra på du bara :) !

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen!

Du är också en av dem vars åsikter jag uppskattar på forumet och jag hoppas att du inte tog mitt svar angående borrningen som kritik för det var det inte. Jag är säker på att du inte tog det från luften men jag kan garantera dig att det inte är någon fara för stenen om du borrar i den oavsett var du har läst det. Det finns många konstiga påståenden kring hobbyn. I det här fallet är jag, och många andra, säker på att din källa, och inte du personligen, hade fel.

Jag vet mängder av människor som har borrat i LS utan problem så borra på du bara :) !

Mvh

Peter

Jag tog det inte som personlig kritik. Jag vill ju att folk ska säge emot mig. Dock stör det mig att jag inte hittar mina källor. Likväl är det jag som har gjort ett felaktigt uttalande även om det var fel på där jag fick informationen. Personligen kommer jag inte tyveka att borra nästa gång jag ska bygga rev. Lite sur nu att jag inte borrade som jag tänkte när jag skulle startade. Lite sent påtänkt nu!

Tack för att ni ger av er erfarenhet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar också på att borra lite överallt för att "pegga" senare då jag ska ned med koraller. Tycker det verkar som ett riktigt bra sätt!

Ja det är nog ingen dum idé alls. Jag byggde nyligen upp min sten igen och denna teknik hade troligen hjälpt mig en hel del, i synnerhet på vertikala ytor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...