ramq Postat 9 november 2006 Dela Postat 9 november 2006 ja det är ju såå snyggt tycker jag. sen har jag ju fått en väldigt bra ritning också på ett komplett system och att det funbkar med 60cm ramper gör ju de lite lättare också, så nu lutar det år kubakvarium igen.Jag har en nyinförskaffad 60cm ramp och jag är mäkta nyfiken på vad jag ska hitta på med den, då jag har ändrat mina planer lite i all hast. Riktigt snygg är den också, så jag lutar nog åt att försöka köra en öppen kub med den. Problemet är bara att jag har varken planerat för ett 3:e akvarium eller en kub så jag vet inte riktigt vad jag ska göra... =)Jag får helt enkelt glutta på hur det går för dig så kanske jag kör igång ändå... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 9 november 2006 Författare Dela Postat 9 november 2006 hehe ja bygg du ett kubakvarium , men då kanske du kan köpa dig en ramp till, till de karet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 9 november 2006 Författare Dela Postat 9 november 2006 tror förövrigt att det har ordnat sig med frakten från stockholm... frågade på jobbet om inte nån lastbilschaufför kunde ta med sig karet,, och det skulle som fixa hoppas bara dom i affären kan packa in det ordentligt så att det inte spricker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Jag gränsar till att vara off topic men jag har en fundering på vad ni skriver. Vad är det sopm gör att ni tycker kuber är snyggare än rektangulära. Jag tycler inte det själv men har heller sett så många. Ta GustavFs som exempel. Mycket snyggt och välskött akvarium. Det ser genom tänkt ut och innehållet ger harmoni med MH glittret som pricken över i:et. Om han hade haft ett rektangulärt hade det säkert vara lika bra på alla punkter ovan. Jag tycker det generellt ärt snyggare med rektangulära men kan se fördelar med det kubiska. Kan någon upplysa mig om vad det är som gör att det är snyggare med kub? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Jag gränsar till att vara off topic men jag har en fundering på vad ni skriver. Vad är det sopm gör att ni tycker kuber är snyggare än rektangulära. Jag tycler inte det själv men har heller sett så många. Ta GustavFs som exempel. Mycket snyggt och välskött akvarium. Det ser genom tänkt ut och innehållet ger harmoni med MH glittret som pricken över i:et. Om han hade haft ett rektangulärt hade det säkert vara lika bra på alla punkter ovan. Jag tycker det generellt ärt snyggare med rektangulära men kan se fördelar med det kubiska. Kan någon upplysa mig om vad det är som gör att det är snyggare med kub?Smaken är som baken jonas! vad är det som gör min passat snyggare än din saab? lika svår fråga att svara på Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Smaken är som baken jonas! vad är det som gör min passat snyggare än din saab? lika svår fråga att svara på Ja du Magnus! Då föärstår jag hur det ligger till. Om du tror din Passat är snyggare visar det bara på dålig smak! Skämt å sido så håller jag med dig. Men det är så många som säger det är snyggare med kuber och då även rekomenderar andra att ta det då det är snyggare. Hur kan någon veta vad andra tycker? Folk skriver inte att om du tycler är snyggare... eller att jag personligen tycker det är snyggare... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Jag tycker väl inte det är något magiskt meden kub direkt, men oftast är djupet bättre än på rektangulära med standardmått vilket är trevligt. Jag tycker djupet gör mycket för ett akvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Det kanske är djup kontra längd som gör hela upplevelsen och därmed att kuber "känns" mer fascinerande. En bra kub är ju lika effektfull från vilket håll man än ser in i det, om det står mitt i ett rum.Finns en del som väljer kortare burkar med större djup för att få till liknande effekt... En kub är väl yttersta udden på just detta scenario. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Finns t.om. de som har djupare än vad det är långt. Oregonreef.com är ett riktigt praktexempel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 hej och god moegon på er!efter många mom och men har jag bestämt mig för att det blir en kub.tror det kommer att bli bra. jag har en fråga till angående cirkulationen då, spelar måtten någon roll på karet när man köper cirkulationspumpar? eller är det bara vattenmängden som spelar in?kuben är ju bara 65cm åt alla håll och innehåller 275l., men sen finns det ju rektanulära 275l akvarium som är betydligt längre.frågan är alltså om man behöver lika kraftiga pumpar i kuben som ide rektangulära, eller ska man köpa fler mindre kraftiga i kuben eller så?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrilleus Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Här kanske du kan få lite inspiration https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10473Kuber is the shit! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Jag hade kört med fler mindre kraftiga, då det är kortare "längd" krav på vattenförflyttningen. Antalet pumpar har fördelen att du kan sprida åt fler olika håll. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 bra länk.. den sk ja läsa.ramq, jepp det va som ja trodde då.. några förslag på bra pumpar?? behöver inte kosta en miljon kr st. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Maxijet PH1200 är tveklöst billigast, så billiga att en impeller till dom kostar 75% av nypriset av en komplett, typ. Handla på dig 4-5st och se hur långt du kommer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 tackar för tipset.. är det bra pumpar då? står kanske ph för powehead? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Föredrar helt klart avlånga avkarium med större djup än höjd. Fiskar har större möjligheter att sträcka ut. Med avlånga akvarium tycker jag också det finns större möjligheter variera inredningen...Har dock kvar en kub på 55x55x55 som jag använder som top-up/saltblandning/karrantänkar vilket kuben funkar utmärkt för då den tar liten plats. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 tackar för tipset.. är det bra pumpar då? står kanske ph för powehead?Jajemen. Spana in t.ex Akvarielagunen på PH eller MJ serien, PH = Powerhead.Skulle tro det är den där lilla filterkorgen och alla små plastprylar för styrning av jetstrålen som skiljer modellen åt, impellern är likadan. Har aldrig ägt en MJ annat en begagnad, så jag kan inte säga definitivt vad som skiljer dom åt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 måste alla fiskar sträcka ut sig?? har i och för sig inte tänkt att ha så extremt mycket fiskar,, mest lite koraller och så, och en och annan fisk och nån räka kanske. inga jättesvåra saker eftersom det är mitt första saltvattenskar. vill först se hur allt fungerar. räcker det med 25-30kg levande sten i en sån kub som jag ska ha? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 Jajemen. Spana in t.ex Akvarielagunen på PH eller MJ serien, PH = Powerhead.Skulle tro det är den där lilla filterkorgen och alla små plastprylar för styrning av jetstrålen som skiljer modellen åt, impellern är likadan. Har aldrig ägt en MJ annat en begagnad, så jag kan inte säga definitivt vad som skiljer dom åt...ok, ska kolla på de. har även kololat på andra pumpar so tex. tunze men dom är ju svindyra.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
andreassofus Postat 10 november 2006 Författare Dela Postat 10 november 2006 hittade sånna här http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3486 som pumpar 400 till 1200l/h för 320kr/st om man köper typ 5st sånna då?? funkar det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 hittade sånna här http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3486 som pumpar 400 till 1200l/h för 320kr/st om man köper typ 5st sånna då?? funkar det?5x320 = 1600kr, då skulle jag hellre köpt ett par Tunze Nanostreamers när de kommer för samma peng. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 5x320 = 1600kr, då skulle jag hellre köpt ett par Tunze Nanostreamers när de kommer för samma peng.håller med... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 Streamers är precis vad namnet antyder, dvs bredstrålande massförflyttande pumpar där istället en powerhead förflyttar vattnet i en smal lång stråle. Att jämföra en streamer med en powerhead tycker jag nästan är som att jämföra äpplen med päron, båda är frukter men smakar och ser olika ut. Men jag antar att dom flesta ändå vet vad som skiljer dom olika typerna åt...Jag röstar för en hög med Maxijettar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 håller inte riktigt med... efter att ha kört mina tunze stream ett tag nu så finns det inte en chans i h-e att jag kommer mecka med massa powerheads igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 10 november 2006 Dela Postat 10 november 2006 3 eller 4 st av de minsta nya Tunzepumparna hade jag nog kört på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.