Gå till innehåll

Phyto på blomnäring


morphriz

Rekommenderade inlägg

Hej,

surfar lite på phyto f.n. Hittade denna sida, av Melev en "regular" på RC.

http://www.melevsreef.com/phytoplankton.html

Han kör en nanochloropsiskultur på blomnäring. Burkarna blir mörkgröna, ser riktigt maffigt ut. Vad tror ni om det? Han hävdar ju bland annat att de enskilda kulturerna klarar sig jätte länge!

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har mailat honom för att se vad det är i alt. bara hur vätskan ser ut. Det finns massa olika blomnäringar och om jag kommer ihåg rätt är den klara sorten mest poppis i usa. Dvs inte sånn där mörk gegga som typ ICA brukar ha. Sen beror det ju på vad man gör med phyton kör man ner allt i en atremia eller annan zoo odling och sen håvar/silar ut samt sköljer zoo:n borde även "farlig" blomnäring gå att använda.

//Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För den som har möjlighet så kan jag upplysa om att vi på 90-talet använde den typ av näring som man får via dropp på sjukhus för att odla marina alger. På senare år har jag varit med om att använda ett mer komplett näringsubstrat till limniska alger. Kostar inget, lätt att bära omkring, och finns alltid för mycket! Vem vågar använda detta perfekta näringssubstrat först till att odla marina alger?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För den som har möjlighet så kan jag upplysa om att vi på 90-talet använde den typ av näring som man får via dropp på sjukhus för att odla marina alger. På senare år har jag varit med om att använda ett mer komplett näringsubstrat till limniska alger. Kostar inget, lätt att bära omkring, och finns alltid för mycket! Vem vågar använda detta perfekta näringssubstrat först till att odla marina alger?

MVH Lasse

Hmm, om man skall börja använda det substratet, så får man väl börja dricka osmos för att dra ned lite på mängden onödiga kemikalier i det :)

Fast vodka metoden kan man ju så att säga få på köpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på att installera en fullständig osmos anläggning, och bara dricka RO vatten. Det kostar bara 500-1000kr mer och så slipper man allt, tungmetaller, östrogen osv.. Kan ju vara ide så här i föroreningstider, detta är väl ytterligare en anledning då...

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite googling verkar det vara en myt :) :

Är det inte farligt att dricka destillerat vatten? Det sägs att man kan få mineralbrist.

Vårt vatten blir, som sagt, mycket renare än vanligt destillerat vatten. Men det är ingen risk att dricka destillerat vatten. Vi ha frågat samtliga professorer i näringsfysiologi i Sverige. Man får i sig 95 procent av mineralerna med maten och 5 procent med vattnet.

Miljontals människor har under långa tider enbart druckit vatten utan mineral (regnvatten). På den amerikanska flottans fartyg har enbart destillerat vatten serverats i 50 år. Astronauter dricker avmineraliserat vatten under rymdfärder. Dessutom finns många platser runt om i världen där det tillgängliga dricksvattnet har låg mineralhalt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är osmosverkan man är lite rädd för vad gäller destillerat vatten - man är rädd att salter sugs ut från kroppen och går ut via urinen samt att det blir "lokala" saltdepletioner i tarmar och dylik vad jag hört om. Det är möjligt att det kommit nya rön men skulle gärna vilja se detta från en vetenskaplig sida än bara påstående i hälsotidningar och dylikt. Ingvar är väl den som kan reda ut detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag umgås en del med zero-impact-living folk från usa. De bor ute i skogen, är inte inkopplade på elnätet utan kör vind, sol och biogas från sin egen skit osv. Flera använder regnvatten eller flod/bäckvatten som enda vattenkälla och oftast då med ett RO filter. Membranen håller jättelänge när man kör dem på regnvatten eller smältvatten. Har inte hört talas om att någon blivit sjuk av det. Flera av dem är iofs mer rädda för att regeringen ska komma och ta dem än för miljögifter/salturlakning men ändå.. :)

Jag vet inte vad "återställnings" patronerna tillsätter i vattnet egentligen, kanske skulle titta på det...

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är osmosverkan man är lite rädd för vad gäller destillerat vatten - man är rädd att salter sugs ut från kroppen och går ut via urinen samt att det blir "lokala" saltdepletioner i tarmar och dylik vad jag hört om. Det är möjligt att det kommit nya rön men skulle gärna vilja se detta från en vetenskaplig sida än bara påstående i hälsotidningar och dylikt. Ingvar är väl den som kan reda ut detta.

MVH Lasse

OK .

Osmosvatten är inte farligt på något sätt! Det är bara rent vatten.

Dock är det så att en hel del av de mineraler vi får i oss kommer från vattnet. Man har t.ex. konstaterat att i områden med väldigt få mineraler (läs Göteborgstrakten) så är frekvensen osteoporos 5 % högra än där vattnet är mineralrikt (läs Skåne).

Detta kompenseras ju naturligtvis av den kost man äter.

Faktum är ju att osmos togs fram från början i USA för att ge ett lätt sätt för folk att få dricksvatten och ej alls för akvariebruk. Miljoner och åter miljoner människor dricker osmosvatten varje dag och hela livet.

Jag framställer hela mitt vattenbehov på båten med osmos från saltvatten. Dock har den anläggningen större kapasität och jobbar med 60 bars tryck.

Det Ca m.fl. mineraler kompenseras lätt om man dricker 1 glas mjölk om dagen eller viket jag föredrar 1 glas vin och ost.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag umgås en del med zero-impact-living folk från usa. De bor ute i skogen, är inte inkopplade på elnätet utan kör vind, sol och biogas från sin egen skit osv. Flera använder regnvatten eller flod/bäckvatten som enda vattenkälla och oftast då med ett RO filter. Membranen håller jättelänge när man kör dem på regnvatten eller smältvatten. Har inte hört talas om att någon blivit sjuk av det. Flera av dem är iofs mer rädda för att regeringen ska komma och ta dem än för miljögifter/salturlakning men ändå.. :)

Jag vet inte vad "återställnings" patronerna tillsätter i vattnet egentligen, kanske skulle titta på det...

mvh Mattias

Troligen endast Ca och Mg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hursomhelst, om det funkar i sötvatten med pinkblandningen på universerum då borde det väl funka med nästan vilken blomnäring som helst. Problemet består i att hitta en utan spåämnen som är skadliga i ett revkar. Fick inga vettiga svar av melev.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag framställer hela mitt vattenbehov på båten med osmos från saltvatten. Dock har den anläggningen större kapasität och jobbar med 60 bars tryck.

Det Ca m.fl. mineraler kompenseras lätt om man dricker 1 glas mjölk om dagen eller viket jag föredrar 1 glas vin och ost.

Offtopic; Båt med watermaker, vin och ost! Vi har mer gemensamt än intresset för saltvattensakvarium

Ontopic: Borde det inte funka med Universeummetoden i salt miljö då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Hej,

surfar lite på phyto f.n. Hittade denna sida, av Melev en "regular" på RC.

http://www.melevsreef.com/phytoplankton.html

Han kör en nanochloropsiskultur på blomnäring. Burkarna blir mörkgröna, ser riktigt maffigt ut. Vad tror ni om det? Han hävdar ju bland annat att de enskilda kulturerna klarar sig jätte länge!

mvh Mattias

Har mailat honom för att se vad det är i alt. bara hur vätskan ser ut. Det finns massa olika blomnäringar och om jag kommer ihåg rätt är den klara sorten mest poppis i usa. Dvs inte sånn där mörk gegga som typ ICA brukar ha. Sen beror det ju på vad man gör med phyton kör man ner allt i en atremia eller annan zoo odling och sen håvar/silar ut samt sköljer zoo:n borde även "farlig" blomnäring gå att använda.

//Mattias

Hursomhelst, om det funkar i sötvatten med pinkblandningen på universerum då borde det väl funka med nästan vilken blomnäring som helst. Problemet består i att hitta en utan spåämnen som är skadliga i ett revkar. Fick inga vettiga svar av melev.

mvh Mattias

Blomstra%20300.jpg

Jag sitter också och funderar på att göra ett försök med Blomstra som näring till Phyto. Denna kommer sedan att matas till Rotifierer som i sin tur kommer att matas till yngel. Phyton kommer alltså inte hällas i mitt vanliga akvarium. Så Blomstras eventuell påverkan på koraller och lägre djur kan vi bortse ifrån.

Det enda jag hittat som kan vara till hjälp är denna tråd på Zoopet då någon hällt Blomstra i ett discuskar, men det säger ju inte så mycket egentligen.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=65821

Detta är vad Blomstra innehåller per 100 g

Kväve (N) 5,1 g

(Nitrat-N 3,1 g)

(Ammonium_N 2,0 g)

Fosfor (P) 1,0 g

Kalium (K) 4,3 g

Svavel (S) 0,4 g

Kalcium (Ca) 0,3 g

Magnesium (Mg) 0,4 g

Järn(Fe) 35 mg

Mangan (Mn) 20 mg

Bor (B) 10 mg

Zink (Zn) 3,0 mg

Koppar (Cu) 1,5 mg

Molybden (Mo) 0,4 mg

Vad tror ni om att priva med Blomstra? Någon som har ett förslag på eventuell dosering? Låter det rimligt att börja prova med 1 ml till 1 liter Phyto?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man läser på länken som morphriz postade i tidigare inlägg:

http://www.melevsreef.com/phytoplankton.html

så kör ser man följande recept

Recipe recap:

Starter culture from someone (even DT's would work, I've been told)

Tap water mixed to 1.019 sg

5 ml Miracle Grow Houseplant liquid food, per bottle, per batch

1 ml Kent's Essential Elements

Lighting 16 hours of light, 8 hours of darkness regulated with a timer

Steady bubbling of air via rigid tubing to the base of the bottle

Shaken slightly each day to stir up the solution from the bottom.

Miracle Grow som är ett amerikanskt växtgödningspreparat typ Blomstra

2MGLAP.jpg

Det innehåller enligt bifogad bild. Verkar ju vara ungefär samma ämnen som Blomstra.

Vad säger våra växtexperter?

Tar tacksamt emot andra förslag på näring.

post-839-14468913603346_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen växt expert.

Den blomsternäring som ni funderar på att använda (typ ICA/Konsum) testade jag i slutet av 80-talet. Jag slog i någon kapsyl i mitt 350 liters kar med en hel del fiskar och det gick alldeles utmärkt. Algtillväxten bara explodera efter några dagar. Riktigt mörkgröna alger bredde ut sig ganska omgående, efter några veckor slutade de växa och försvann helt och hållet.

Fiskarna reagerade inte alls på medlet, däremot gillade de naturligtvis algerna, bra föda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt vanlig blomnäring vid odling av rotifer/phyto men jag är lite osäker på om koppar etc lagras i rotifers och därmed ändå hamnar i akvariet. Det finns många märken med anpassad phytonäring som inte kostar speiciellt mycket. Jag tycker därför det är dumt att chansa när det är så lite pengar det rör sig om, i synnerhet på lång sikt. Men visst funkar det.

Lite offtopic men jag har funderat på att sila ut mina phytoalger innan jag häller dem i vattnet just för att minimera att onödiga näringsämnen som inte tagits upp av phyton följer med i akvariet. Jag har hört mig för lite men inte kunnat hitta ett nät som tillräckligt finmaskigt för nannochloropsis (knappt 2um/micrometers). Någon det som har prövat detta eller som vet om det finns så finmaskiga nät eller något annat sätt att separera vattnet från phyton? Är inte produkter som phytofeast koncentrat förresten?

När phytokulturerna kommit igång med exempelvis växtnärnig räcker det ofta med att tillsätta järn (och lite extra näring) för att kulturen ska hållas stabil (baserat på egen erfarenhet).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har aldrig tänkt på att använda pmdd? mer kontroll på vad som hamnar i burken och i vilken mängd. Det saknas dock amonium men de är ju snabt fixat hemma;)

Jag har själv klurat lite på att odla phyto och för mig känns det mycket tryggare.

Man är ju gammal växtnörd och därmed lite skadad:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt vanlig blomnäring vid odling av rotifer/phyto men jag är lite osäker på om koppar etc lagras i rotifers och därmed ändå hamnar i akvariet. Det finns många märken med anpassad phytonäring som inte kostar speiciellt mycket. Jag tycker därför det är dumt att chansa när det är så lite pengar det rör sig om, i synnerhet på lång sikt. Men visst funkar det.

Hej,

Det är koppar i produkten "micro algae grow" från Florida aqua farms. Som är speciellt framtagen för odling av phyto.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite offtopic men jag har funderat på att sila ut mina phytoalger innan jag häller dem i vattnet just för att minimera att onödiga näringsämnen som inte tagits upp av phyton följer med i akvariet. Jag har hört mig för lite men inte kunnat hitta ett nät som tillräckligt finmaskigt för nannochloropsis (knappt 2um/micrometers). Någon det som har prövat detta eller som vet om det finns så finmaskiga nät eller något annat sätt att separera vattnet från phyton? Är inte produkter som phytofeast koncentrat förresten?

Jag har hört att koncentraten centrifgeras, vilket borde vara logiskt för så små saker.

När phytokulturerna kommit igång med exempelvis växtnärnig räcker det ofta med att tillsätta järn (och lite extra näring) för att kulturen ska hållas stabil (baserat på egen erfarenhet).

Detta har jag oxå läst, att man ska vara försiktig med att ha i saker när kulturen kommit igång. Det melev skriver om handlar dels om att han får stabilare kulturer med blomnäring än med vissa kommersiella produkter. Detta var min utgångspunkt faktiskt. Jag kan tänka mig att en uppstart på blomnäring eller anna rikare näring följt av dosering med PMDD kan vara en bra ide.

Skojigt att denna tråd kom igång igen.

Jag har ju varit inne på pelagriska refugiae några gånger. Att sakta leda in tankvatten i ett kar, belysa det ordentligt och tillsätta lite spårämnen och phyto så att phyton binder nitrat och fosfat från vattnet. Har bara sett några få posts om detta.

Lycka till med phyton iaf!

mvh Mattias

edit: Noterade att alla metaller i MiracleGRO är helt chelaterade och att de egentligen inte bestod av så många ämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...