Gå till innehåll

Phyto på blomnäring


morphriz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bättre sötvattenstänk än inget tänk. Meningen är inte att dra ner pH till under 7 utan bara kanske dra ner det till runt 7,5 och styra det där. 7,5 ppm vid 25 grader ger bara 1,8% som ammoniakkväve - vilket innebär i ditt fall endast ca 0,06 ppm föreligger som ammoniakkväve. Om du dessutom kan hålla kulturen på 20 grader istället så kommer du ännu lägre.

Här måste jag göra en rättning i mitt eget tänk tidigare i tråden - och det är - glöm det jag sagt om blomstra och annat som innehåller ammonium - använd inte det i kontinuerliga odlingar. I odlingar där man skördar av algerna som Clownen vill kan man kanske göra det men inte i kontinuerliga odlingar

MVH Lasse

Vill bara säga att jag har gjort enklare tester med koldioxid baserat på mäsklösning och jag märkte en bättre tillväxttakt när jag tillsatte C02. Jag tror även det är möjligt att uppnå en högre densitet med koldioxid eftersom gasen konsumeras så snabbt när densiteten i odlingen ökar vilket kan leda till att koldioxiden blir begränsande vid högre densitet om det inte tillsätts ytterligare koldioxid (kanske vagt uttryckt men det jag försöker säga är att saltvattensalger påverkas i betydande grad vid extra tillsatt koldioxid precis som hos sötvattenväxter). Detta har jag även läst från andra källor och jag tycker också att de kulturer jag har testat med koldioxid verkar vara grönare (kan ha fel) och verkar vara stabilare. Behövs noggrannare tester för att bekräfta detta dock. Jag märkte inte att mitt pH sjönk nämnvärt under dessa försök eller skapade problem i odlingarna. Liknande resultat har jag fått med makroalger.

Vet inte om jag missuppfattade den andra paragrafen Lasse men jag tror, liksom du, att man ska försöka begränsa halten med ammonium i odlingarna. Det är därför jag använder aktivt kol och har fått betydligt mer stabila odlingar i samband med detta, inte minst med artemian. Detta gör även bl.a Haaga här i Finland.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag satt igång en flaska Phyto med Blostra som gödning. Ingen aning om hur jag borde doserat, men jag körde i 0,5 ml på 1,5 liter vatten. Får väl se om det funkar eller inte.

Jag kan meddela att det funkade med Blomstra. Tycker att det blev en mörkgrönare färg på Blomstra flaskan än på de som jag använde "riktig" gödning i.

Phyton har matats i en separat burk med Rotifierer. Får se om de dör av den eller inte. Tillsatte 0,1 ml till efter två dagar i flaskan så 0,6 ml Blomstra på 1,5 liter Phyto har använts.

Blomstra experimentet fortsätter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag ändrade mitt tänk är att om man får ett spill av ammonium (allt inte konsumeras direkt) så kan man riskera för höga ammoniaknivåer i nästa steg. Om man däremot använder koldioxid också så kan man anpassa pH:t till en nivå där det inte bildas lika mycket ammoniak vid ev. spill. Filtrerar man ut sin fytoplankton innan tillsats till zooplanktonen så minskar man också risken för ammoniaktoppar.

I tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15275&page=2 har jag försökt utreda vad som händer med ammonium-ammoniakförhållandet vid olika pH.

Jaken om du får problem med dödlighet när du tillsätter ditt "blomstra"gödda algvatten så försök att lufta ut det ordentligt innan du tillsätter det till zooplanktonen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skojig tråd, missade den! Hade börjat skriva om reaktor ihopkoppling:

tank => phytoreaktor => zooreaktor => tank

Där tank=>phyto = doserpump + 10um filter

phyto=>zoo = någon form avrinning

zoo=>tank = doserpump

Man bubblar odlar phyto precis som vanligt, men lägger in ett extra rör nästan till botten från en doserpump, där man tilsätter 10um filtrerat tankvatten (kanske även köra vattnet via en liten UVC??) sedan åker typ 5-10% av phyto vattnet över till zoo reaktorn där man bubblar med luft och väntar i 1 timma eller så, för att starta en annan doserpump som tar ut lite zoos och förflytar till karet.

Då har man: Lagt till näring (via tank vattnet), matat zoos (met phyto) och luftat ut blomstran via den timmen man körde den i zooreaktorn.

Skulle detta vara genomförbart? Har inte sett zinfilter, men kanske bygger på liknande princip med färre doserpumpar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt nått liknande..

Designproblem som ramlar ur mitt huvud(hjärnskakningen börjar gå över):

1. Tankvatten är skitigt och sätter igen så fina filter

När jag såg Zinn reaktorn var min första tanke att man kunde skicka måttligt filtrerat vatten från karet in i zoodelen. Vilket då skulle ge minimal cirkulation genom zoo gränsen. Det bor ju en massa annat jox i tankvatten, bakterier osv.

2. Kylning av UV

UVn behöver flöde för att kylas. Doserpumpar räcker inte, kan lika gärna koka vattnet manuellt :)

Några tankar, jag tror nog att på det stora hela är det en bra ide. Rent systemmässigt så passar liknande reaktorer in i min syn på det hela. Det reaktorn gör är ju konverterar oorganiska ämnen till korall och fiskmat.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra synpunkter morphriz!

System modifiering:

- Man matar phytoodlingen med doserpump från en behållare med "blomstra"d nyblandadsaltvatten.

- Kör en rekator i en reaktor som capote gör (se hans tråd).

- Tar ut lika mycket vatten/kanske lite mindre pga lägre salthalt i phytovatten (1.019) från karet... (a la balling killar)

Summa: 2 doserpumpar, dock inga filter o jox.

Nackdelar: måste förbereda "blomstra"d 1.019 saltvatten i en behållare som man fyller på typ varannan vecka eller så...

Fråga: hur mycket phytovatten skall man ta ut vid varje tillfälle? Hur ofta skall man mata zoos med phyto??

Om phyto matas 1g/3:e dag med typ 10% av reaktorvolymen (säg 1dl) då kan man ta karetsvatten o pumpa upp till zoo reaktorn (som Capote gör) typ 3g/dag eller så...

Snacka om iterativ process :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag själv nybörjare med Phyto så ta inte mina kommentarer som sanningar utan bara som rena spekulationer.

På de flesta ställen man läser om att odla Phyto så avråder de starkt från att använda akvarievatten till Phytoodling då det lätt slinker in andra algsorter, zooplankton och bakterier som snabbt kan krascha hela phytoodlingen.

En sil tror inte jag kommer räcka för för att hålla dessa ej välkomna gästerna borta.

När man kör normal phyto så kör man flera kulturer parallellt för att kunna mata varje dag. Om du bara kör en kultur så har du två problem. Klarar sig dina rotifierer mellan matningarna? Vad gör du om kulturen snabbt kraschar?

Jag skulle nog hoppa över phytosteget och köra liknande som Capote gör istället med färdigt phyto på flaska. Typ phytofeast.

Mina gissningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

jag är oxå novis på detta område. Är intresserad av att se om det fungerar, såg principtankarna bakom pelagriska refugiae och gillade iden. I grunden det jag skrev förra gången låt phyto binda näringsämnen(istället för ex macroalger)

Andra algsorter och zooplankton tror jag blir ett mindre problem. Kan ju vara så att de tom inverkar positivt genom att skapa en stabilare kultur. Min tanke med zinnreaktor löser ju det du pratar om med olika phyto kulturer då den är kontinuerlig. Bakterier tror jag är det stora problemet, mycket väl ett oövervinnerligt sådant. Troligtvis behöver man hålla separata phytokulturer för att berika huvudkulturen med jämna mellanrum, som en del verkar behöva göra med sina zinn reaktorer iaf.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det har jag också läst som Jaken skriver att man inte bör använda akvarievatten för att undvika att andra arter introduceras liksom bakterier. Det går heller inte att blanda flera arter i samma odling eftersom den starkaste arten kommer att helt ta över odlingen snabbt. Jag odlar mina två separat med nygjort saltvatten. Tror det är bra att förse rotifers med renare vatten för att förbättra vattenvärdena också.

Fortfarande ingen som vet var man kan hitta ett filter som klarar av att filtrera bort phytoplankton?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen var det inte Jaken som hade fått tag i någon 50um duk? Men det kanske inte räcker??

Ja, men det räcker inte, för stora maskor. Den jag fått tag på passar bra till Rotifierer.

Frågan är hur fin duk som behövs till phyto. Har du någon siffra Peter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske kan kolla med min kontakt om jag kan skaka fram lite så finmaskigt nät oskså, men jag kan inte lova något.

Det kan väl inte vara så svårt att bygga en sådan magnetomrörare själv.

En discokula motor från Classe, limma på en magnet. Och sedan en inplastad magnet i behållaren. Om du vill komma billigt undan dvs. Nyfiken, men vad ska du ha den till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske kan kolla med min kontakt om jag kan skaka fram lite så finmaskigt nät oskså, men jag kan inte lova något.

Det kan väl inte vara så svårt att bygga en sådan magnetomrörare själv.

En discokula motor från Classe, limma på en magnet. Och sedan en inplastad magnet i behållaren. Om du vill komma billigt undan dvs. Nyfiken, men vad ska du ha den till?

Jag köper gärna lite av dig Jaken om du hittar ett sådant nät.

Omröraren tänkte jag ha till odlingen av phyto eftersom det rör runt sådant material som lägger sig på botten och för att minska risken att något oönskat ska komma med luftpumparna som sporer och bakterier (läst i en odlingsartikel i Coral Magazine). Sedan även i en lösning när jag ska försöka odla putsarräklarver nästa gång.

Tack för tipset med Classe, tror du att den motorn räcker för att sätta tillräckligt med fart?

Edit: här är en DIY som gjorts med en datorfläkt om någon mer än jag är intresserad av detta (knappast troligt :)).

http://brewiki.org/StirPlate

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Obs, detta är inte ett inlägg i ämnet om skummare är bra eller inte...

Skummare tar bort phyto och andra organismer från vattnet. Kör man då väldigt blött från phytoreaktor vatten kanske det går att använda som anrikningsanläggning.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Obs, detta är inte ett inlägg i ämnet om skummare är bra eller inte...

Skummare tar bort phyto och andra organismer från vattnet. Kör man då väldigt blött från phytoreaktor vatten kanske det går att använda som anrikningsanläggning.

mvh Mattias

Jag kanske är lite trög nu men hur menar du med anrikningsanläggning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken om du får problem med dödlighet när du tillsätter ditt "blomstra"gödda algvatten så försök att lufta ut det ordentligt innan du tillsätter det till zooplanktonen.

Nu har Blomstra-phyton matats till en testkultur med Zooplankton, Rotifiers + okänd art, med gott resultat i några dagar. Tillväxten har varit god och ingen dödlighet bland dom vad jag kan se. Luftade den inte som Lasse föreslog utan hälde bara i det.

Så de ämnen som finns i Blomstra verkar inte ha någon större negativ påverkan på Rotifiers.

Nästa steg är att prova att dra upp lite artemia på Blomstra-phyto för att se om dessa påverkas/dör.

Steget efter detta är att håva ut några testpiloter bland ynglena och köra ett test på hur dessa reagerar på Blomstrauppfödda rotifiers och artemia.

Experimentet fortsätter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...