Gå till innehåll

Phyto på blomnäring


morphriz

Rekommenderade inlägg

Vet ni om det finns någon blomnäring som inte innehåller koppar?

Varför är du så rädd för kopparen i näringen Peter. Meningen är att den skall tas upp som spårämne i den kraftigt växande algpopulationen. Den finns ju de proportioner som krävs för rätt tillväxt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Varför är du så rädd för kopparen i näringen Peter. Meningen är att den skall tas upp som spårämne i den kraftigt växande algpopulationen. Den finns ju de proportioner som krävs för rätt tillväxt.

MVH Lasse

Om man konstant tillsätter Phyto i karet som har götts med näring innehållande koppar, är det inte då risk att kopparen anrikas i karet? Det borde ju bli en hel del efter ett tag.

Själv så behöver jag ju inte ta hänsyn till kopparen då min phyto aldrig hamnar i samma kar som mina koraller och lägre djur. Men jag misstänker att det är detta Clownen är orolig för.

Självklart så förstår jag att det beror lite på vilka mängder vi pratar om och att det säkert finns koppar i vårat salt och kranvatten.

Men ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att det finns koppar i blomstra är att det är ett nödvändigt mikroämne, det vill säga om algerna tar upp all fosfor och kväve från blomstran så kommer de ha tagit upp all koppar också! Bara om du övergöder kommer du få mer koppar i karet. Får inte algerna kopparn från gödningen kommer de ta den från akvarievattnet och därmed konkurrera med andra organismer om kopparbehovet. (jag förutsätter då att man använder osmosvatten så det finns inget annat koppar än det som ingår i saltet).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är du så rädd för kopparen i näringen Peter. Meningen är att den skall tas upp som spårämne i den kraftigt växande algpopulationen. Den finns ju de proportioner som krävs för rätt tillväxt.

MVH Lasse

Ja det är främst en, kanske ogrundad, oro för att kopparen ska förgifta korallerna/musslor/räkor/sniglar i karet, inte minst på lång sikt. Jag är osäker på om all koppar har tagits upp ur vattnet av phytoplanktonen innan jag tillsätter det till karet (därför jag skulle vilja sila bort phyton innan jag tillsätter dem till karet samt för att undvika eventuella andra näringsämnen som inte tagits upp). Sedan undrar jag hur koraller etc påverkas om de konsumerar phyto med möjliga förhöjda kopparvärden (kanske inte möjligt).

Är koppar verkligen så viktigt för växterna att detta inte kan tillgodoses med de halter som redan finns naturligt i vattnet för att uppnå en god tillväxt?

Om det är möjligt att uppnå en långsammare tillväxt på min phytoodling utan koppar skulle jag föredra detta ställt mot risken för en möjlig kopparförgiftning. Jag har bl.a. läst att många som har kopparledningar kan få stora problem med koraller som dör tack vare förhöjda kopparhalter. Vilka nivåer pratar vi då om och tas verkligen all koppar bort av osmosen (har läst att olöst kalkwasser innehåller bl.a. koppar och denna person hade använt osmosvatten)?

Är dessa farhågor helt ogrundade Lasse (tillsätter ca 2% phytovätska av den totala vattenvolymen per månad med knappt 10% vattenbyte per månad)?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag inte är välkommen att kommentera sådant som jag inte har praktisk erfarenhet av, men jag kommenterar ändå..

Efter att ha läst hela tråden kan jag personligen tycka att folk släppt PMDD-tanken alldeles för tidigt. Varför laborera med den potentiellt "farliga" Blomstra när PMDD:n innehåller helt ofarliga ingredienser:

- nitrat (ej ammonium) i form av KNO3

- fosfat i form av KH2PO4

- mikronäringen, där bl.a. koppar är i ofarliga koncentrationer om man använder Tropica Master Grow (TMG). Innehållet i TMG är:

Tropica Mastergrow (TMG):

Fe: 0.07%

B: 0.004%

Mn: 0.04%

Mo: 0.002%

Zn: 0.002%

Cu: 0.006%

S: 1.01%

K : 0.79%

Mg: 0.39%

Det finns också en vidareutveckling på TMG där såväl nitrat och fosfat ingår från början (inte så mycket). Produkten heter "Plant Nutrition+" (observera plustecken) och finns i de flesta LSF, precis som TMG (som numera heter Plant Nutrition, dock utan pluset). Köper man en Plant Nutrition+ så slipper man dessutom köpa KNO3 och KH2PO4.

Vill man dock styra det hela ännu mer genom exempelvis tillsätta extra nitrat och/eller fosfat, t ex i form av KNO3 och KH2PO4, så finns dessa att få tag på exempelvis här och är ju nästan gratis. TMG kan kosta lite, men då får man en utmärkt produkt också, bra chelatering och väldigt lite koppar.

Fördelen med pmdd är också att man kan - om man nu skulle vilja det - inducera grönvattenblomning genom att tillsätta lite lite väl mycket fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför laborera med den potentiellt "farliga" Blomstra när PMDD:n innehåller helt ofarliga ingredienser:

Eftersom att jag hade det hemma och om jag ändå måste beställa för att köra med PMDD så beställer jag heldre "riktig" phytonäring. Tanken att prova Blomstra var att slippa beställa, inte av ren snålhet.

- mikronäringen, där bl.a. koppar är i ofarliga koncentrationer om man använder Tropica Master Grow (TMG). Innehållet i TMG är:

Fe: 0.07%

B: 0.004%

Mn: 0.04%

Mo: 0.002%

Zn: 0.002%

Cu: 0.006%

S: 1.01%

K : 0.79%

Mg: 0.39%

Det är i så fall mer koppar i den produkten du föreslår än vad det är i Blomstra.

Blomstra innehåller

Koppar 1,5 mg per 100 g Blomstra

Vilket är 0,0015 %

koppar är i ofarliga koncentrationer om man använder Tropica Master Grow
Vad bra att du vet vart gränsen för farligt/ofarligt ligger beträffande kopparmängden lägre djur tål i saltvattensakvarier för jag har ingen aning.

Om detta stämmer så måste kopparmängden i Blomstra i sådana fall vara absolut ofarlig också eftersom att den är lägre.

Fördelen med pmdd är också att man kan - om man nu skulle vilja det - inducera grönvattenblomning genom att tillsätta lite lite väl mycket fosfat.

Tyvär så kan jag för lite för att förstå vad du menar med detta.

Vill återigen poängtera att detta är bara ett experiment och jag rekomenderar inte någon att hälla Blomstra gödd Phyto i sitt korallakvarium. Köp "riktig" näring till detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag inte är välkommen att kommentera sådant som jag inte har praktisk erfarenhet av, men jag kommenterar ändå..

Inte dags att sluta spela martyr och överge sarkasmen snart Patrik (inklusive din barnsliga signatur)?

Skulle också vilja att du utvecklar var gränsen går för ofarliga nivåer med koppar i ett kar fullt med koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra att du vet vart gränsen för farligt/ofarligt ligger beträffande kopparmängden lägre djur tål i saltvattensakvarier för jag har ingen aning.

Jaken, du är ju bra på att leta upp intressanta länkar, ibland öser du ur dig som om det inte fanns någon morgondag. Det är ju du som har koraller/lägre djur, jag har macroalger. Följaktigen är det du som torde ha störst intresse av att ta reda på kopparens giftighet.

Men jag kan kanske hålla igång diskussionen i sak så kommer du säkert att överösa mig med länkar som talar om hur det egentligen är. :) Detta är vad jag kunde dra mig till minnes efter att ha skummat igenom det någon gång, Shimeks kända studie på de där igelkottarna, "urchins":

Table 4. Constituents of the salt mixes examined, in ppm. The data for Instant Ocean and Coralife salts are from Atkinson and Bingman, 1999. The data for Marinemix–Bioassay Formula were provided by the manufacturer. The data for Bio-Sea Marinemix are the average of two samples in the advertising literature from the manufacturer. The values for sea water are from Pilson, 1998.

t = values less than or equivalent to the tabled values.

Bio-Sea

Marinemix

Instant

Ocean

Coralife

Marinemix

Bioassay

Natural

Seawater

Aluminum

0.20 t

6.48

7.28

0.17

0.000270

Barium

No data

0.012

0.051

0.050

0.014

Cadmium

0.003 t

0.027

0.034

0.000

0.000079

Calcium

430

361

405

410

412

Chromium

0.030 t

0.390

0.504

0.001

0.000208

Cobalt

0.030 t

0.077

0.100

0.000

0.000001

Copper

0.040

0.114

0.178

0.001

0.000254

http://reefkeeping.com/issues/2003-03/rs/feature/index.php

Redan den populära saltmixen Instant Ocean synes innehålla en hel del koppar (andra är inte så mycket bättra, förutom Bioassay). Att tillsätta 0,006 från TMG eller 0,0015 från Blomstra kommer nog - i mina ögon som lekman - göra varken till eller från avseende förgiftningssynvinkeln. Men jag kan som vanligt ha väldigt fel.

Vidare har vi lite info hur det redan är i ett genomsnitts akvarium:

Table 2. Average values of Natural Sea Water and Tank Study Values Compared to Detection Limits.These data are in descending order with the element found in the highest relative concentration in the tank listed first. All values are in parts per million ( mg/kg). Blank cells indicate that the data are not available. Values that are “0.000000” do not indicate a value of zero, but rather indicate the actual value is less than 1 part per trillion (the average concentration is less than 10-12). The variance measures in the average tank data are the sample standard deviations. Arsenic has no variance measure in the study as it was only found in one tank.Element

Natural Sea Water

Test

Detection

Limits

Average Tank Values

± Variance

(Mean ± Sstd)

Value as a Proportion of NSW Average

Average

Low

High

Average Tank

Detection

Limit

Tin

0.000000

0.000000

0.000001

0.005

0.095 ± 0.01

200725

10531

Thallium

0.000012

0.01

0.015 ± 0.005

1250

815

Titanium

0.000010

0.000000

0.000014

0.001

0.007 ± 0.001

735

104

Aluminum

0.000270

0.000003

0.001080

0.01

0.173 ± 0.070

640

37

Zinc

0.000392

0.000003

0.000589

0.001

0.212 ± 0.021

540

2.55

Cobalt

0.000001

0.000001

0.000006

0.001

0.0002 ± 0.0001

154.5

848.9

Antimony

0.000146

0.01

0.018 ± 0.007

125.5

68.47

Copper

0.000254

0.000032

0.000381

0.001

0.024 ± 0.005

96.03

3.93

http://reefkeeping.com/issues/2002-03/rs/feature/index.php

Samma sak där alltså: de flesta kar synes redan ha mer koppar än vad som finns i Blomstra eller TMG. Lite tillsats av det ena eller det andra kommer säkerligen inte att spela någon större roll, särskilt med hänsyn till att det inte är direkt i karet ni häller i gödningen, utan i odlingskärl, där planktonen suger i sig så mycket näring den behöver, du/ni silar bort lite vatten och häller i planktonen i karen. Så ja, jag håller med dig i din slutsats:

Om detta stämmer så måste kopparmängden i Blomstra i sådana fall vara absolut ofarlig också eftersom att den är lägre.

Det är säkert något som jag förbisett eller misstolkat, vore tacksam för rättningar i sak.

För övrigt, om man är ute efter den absolut svagaste lösningen för gödning så kan man säkert ordna det på egen hand. Man kan nog ta ett par droppar vanligt kranvatten och blanda det i ett par liter RO/DI vatten så får man kanske en dunk med "näring" som har typ endast ett par ppb av vad det nu kan vara man är ute efter att minimera. Packar man en sådan näring i någon snygg flaska och ger det ett flashigt namn så går det t o m att sälja sådant till de som är ute efter så små koncentrationer som möjligt. Frågan är då vad man betalar för... tjaa, vad sägs om rent vatten? icon10.gif (hårddrar det lite så klart, men hoppas poängen når fram).

Edit: såg inte att tabeller funkar att infoga ordentligt här, en moderator kan gärna ändra det, eller så går man själv in på länken och läser allting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte dags att sluta spela martyr och överge sarkasmen snart Patrik (inklusive din barnsliga signatur)?

Läs och begrunda:

3 Vett & etikett

3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte - 070120

Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

3.3 Respektera varandra - 070120

Uttalanden som är eller som bär tydliga tecken av att vara avsedda att genera, förolämpa, håna, göra sig lustig över eller förlöjliga andra personer eller grupper (vilket naturligtvis inkluderar dessas åsikter, uttalanden, produktval, problem mm.) är inte tillåtna. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

Jag skrev som jag skrev mot bakgrund av att Jaken, i en tidigare diskussion, nämnt att det finns olika nördar här på guiden, bl.a. sps-nördar och att jag borde betrakta mig som alg-nörd och hålla mig på Algforumet. Där, och på Nanoforumet, har jag också uppehållit mig hittills (i avsaknad av andra för mig intressanta frågeställningar).

Idag postade jag i Maten/Foder-forumet, och skrev därför en inledande brasklapp om detta, vilket Clowen fann för skäl för att åter igen angripa mig som person, utan att tillföra annat vettigt i sakdiskussionen. Detta är inte tillåtet enligt forumets regler, vilka borde gälla för envar som skriver här, således även Clowen. Därför borde han också be offentligt om ursäkt eller så bör jag också undantas från ovan citerade regler i forumet regelverk. Likhet inför lagen, någon??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PatrikS: Även om du känner dig förolämpad, så var medveten om att det ofta är kontraproduktivt att försöka avkräva offentliga ursäkter. De som inte har följt med vet inte varför du känner dig förolämpad, och då framstår *du* som bråkstaken istället. Gå inte in för att få en ursäkt (du har ändå ingen nytta av den). Gå istället in för att få rätt i sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken, du är ju bra på att leta upp intressanta länkar, ibland öser du ur dig som om det inte fanns någon morgondag. Det är ju du som har koraller/lägre djur, jag har macroalger. Följaktigen är det du som torde ha störst intresse av att ta reda på kopparens giftighet.

Tack det tar jag som en komplimang. Jag gillar att dela med mig av länkar jag tycker är intressanta.

Jag vet inte om det ligger mer i mitt intresse än någon annans att luska ut hur farligt koppar är. Jag har erkänt att jag inte har en aning om svaret och lyft frågeställningen om kopparnivåerna som finns i Blomstra kan vara farliga i längden eftersom att jag inte har en aning. Som jag nämnt i tidigare inlägg så behöver jag inte egentligen bekymra mig om kopparens eventuella inverkan då jag inte tillsätter min phyto i akvariet utan bara matar zooplankton som i sin tur matas till yngel.

När du å andra sidan påstår att en produkt innehåller ofarliga nivåer koppar så tycker jag du är ute på tun is då personer här kan ta det som en sanning, du borde ha formulerat dig annorlunda kan jag tycka.

Jag är inte ute efter att starta en fight. Jag vet att du är väldigt påläst på växter och markoalger. Dina kunskaper i dessa är många hundra gånger större än mina då jag aldrig hållit på med växtakvarier. Jag är absolut glad att du uttalar dig i denna tråden, men akta dig som sagt för att formulera dig "fel", detta gäller självklart dig, mig och alla andra.

För övrigt, om man är ute efter den absolut svagaste lösningen för gödning så kan man säkert ordna det på egen hand. Man kan nog ta ett par droppar vanligt kranvatten och blanda det i ett par liter RO/DI vatten så får man kanske en dunk med "näring" som har typ endast ett par ppb av vad det nu kan vara man är ute efter att minimera. Packar man en sådan näring i någon snygg flaska och ger det ett flashigt namn så går det t o m att sälja sådant till de som är ute efter så små koncentrationer som möjligt. Frågan är då vad man betalar för... tjaa, vad sägs om rent vatten? icon10.gif (hårddrar det lite så klart, men hoppas poängen når fram).

Ja, så är det tyvärr med många produkter i denna och många andra hobbies också för den delen.

Vi kan ju kanske dra slutsatsen att eventuellt så är kopparnivåerna i Blomstra (om innehållsförtekningen stämmer) inte på en farlig nivå för lägre djuren. Med ett stort kanske och ett stort eventuellt. Däremot så kan det självklart finnas andra skadliga ämnen i Blomstra.

En annan fråga.

Ammoniumet som finns i Blomstra borde inte det luftas ut ur Phytoodlingen ganska fort? En luftpump är ju kopplad till flaskorna så det bubblar konstant luft i dom. Varje flaska står och bubblar och mognar i minst fyra dagar så det är ju en hel del luft som går igenom innan phyton används. Kommer Ammoniumet vara kvar i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill återgå till grunden.

Våra saltmixar innehåller koppar av en anledning och det är att koppar i de nivåer som finns här är nödvändiga för primärproducenter såsom zooxanteller och makroalger för att de överhuvudtaget skall kunna växa. De enda av de vanliga metallerna som jag känner till som i n t e har någon biologisk betydelse är kadmium och kvicksilver. Koppar är nödvändig även för djur som fiskar och även oss. Den kopparmängd vi behöver tas oftast upp via maten och innehållet av koppar i en organism är proportionerlig till storleken. Om man nu driver upp sin fytokultur med blomstra så per ml blomstra man tillför så kommer man att sätta dit ca 0,015 mg koppar. Om man inte överdoserar så kommer denna koppar att finnas i algen och senare zooplanktonen. Om du nu matar med detta så kommer du att tillföra koppar är klart men inte mer än om du gått ut och fångat dessa zooplankton i havet.

Koppar är farligt - inte någon tvekan om detta men då talar vi om mg/l i akvarievattnet inte om den koppar som naturligt finns i organismerna och som vi också måste tillföra om vi skall odla något.

Man måste skilja på den koppar som finns natyrligt och den koppar som vi kan lösa ut via kopparledningar.

Speciellt om man gör som Clownen vill, filtrerar fram algerna så skulle jag inte tveka en sekund från att använda blomstra vad kopparen gäller - däremot skulle jag nog inte använda den med hänsyn till att den innehåller ammonium. Hellre då nitrat som kvävekälla.

Men som sagt - jag kan vara för överförsiktig vad gäller ammoniumet om det konsumeras upp fort och att man inte överdoserar.

MVH Lasse

Edit: När jag varnade för ammoniumet i blomstra så gällde det en kontinuerlig odling - inte en batchodling som din Jaken. Om den puttrat i 4 dagar som du säger så är det nog inte utluftat hoppas jag utan helt upptaget av algerna och omvandlat till aminosyror och proteiner - precis som det borde. Det är zooplanktonen som kan dö av ammoniaken - oftast inte fytoplankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå inte in för att få en ursäkt (du har ändå ingen nytta av den). Gå istället in för att få rätt i sak.

Jo, jag förstår hur du menar, Tintomara, men rätt i sak innebär i så fall att samtliga av oss håller sig till forumreglerna. Varför skall jag låtsas som om det regnar? Antingen gäller samma regler för alla och i praktiken, inte bara på papper, eller så bör reglerna inte finnas alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack det tar jag som en komplimang. Jag gillar att dela med mig av länkar jag tycker är intressanta.

Det var också en komplimang, eller snarare ett erkännande. :)

När du å andra sidan påstår att en produkt innehåller ofarliga nivåer koppar så tycker jag du är ute på tun is då personer här kan ta det som en sanning, du borde ha formulerat dig annorlunda kan jag tycka.

Jo, fast å andra sidan: vem odlar phyto för SPS? Nybörjaren eller den erfarne akvaristen? En erfaren saltis brukar kännetecknas av försiktighet, så där var risken för påverkan från min sida ganska minimal, om det förelåg alls.

Ja, så är det tyvärr med många produkter i denna och många andra hobbies också för den delen.

Tell me 'bout it. Takashi Amano, en världskänd växtaquascapare i Japan, har utvecklat en hel serie med väldigt utspädda kemikalierna som han vägrar att lämna någon exakt innehållsförteckning över. Han har produkter som bl.a. heter Green Brighty, åtföljt av Step 1, Step 2, Step 3 osv. där det mesta man betalar för är vanligt vatten. I en snygg pumpburk och halvtnördiga namn. icon10.gif

Vi kan ju kanske dra slutsatsen att eventuellt så är kopparnivåerna i Blomstra (om innehållsförtekningen stämmer) inte på en farlig nivå för lägre djuren. Med ett stort kanske och ett stort eventuellt. Däremot så kan det självklart finnas andra skadliga ämnen i Blomstra.

Jupp, så skulle man kunna sammanfatta det. Dock skulle jag personligen skippa "kanske" och "eventuellt", men det är jag det.

Förresten, Jaken: varför odlar man någon speciell form av phyto som man beställer från utlandet? Går det att mata med den grönvattensblomning (är ju plankton det också) som man själv kan starta när som helst? Jag kan inget om det, så det är bara en undran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, Jaken: varför odlar man någon speciell form av phyto som man beställer från utlandet? Går det att mata med den grönvattensblomning (är ju plankton det också) som man själv kan starta när som helst? Jag kan inget om det, så det är bara en undran.

Jag kan inte så mycket om de olika phytoplanktonarterna heller, jag kör med Nannochloropsis salina. Denna är den enklaste att föröka som jag förstått det. Och lämpar sig bra till odling av Rotifiers.

Det finns massa olika sorter, det som skiljer dom åt är tex storlek, näringsinnehåll, fettsyror, proteiner, stabilitet och tillväxttakt. Egentligen bör man odla mer än en sort för att ge ett fullgott näringsinnhåll till ynglena. Men pga plats och tidsbrist är detta enklare i teorin än i praktiken. Många anväder sig av ersättningspreparat istället för att odla själva, tex Phyto Feast.

Vet inte om du kan tyska men här finns några olika sorter.

http://www.ifmn.net/nachzuchten/phytoplankton.html

Wolfgang Mai är otroligt duktig odlare och har många olika kulturer phyto igång och vilande han är otroligt duktig och jag råder dig att fråga honom om du vill ha mer utförliga svar.

http://marinfischzucht.ma.funpic.de/index.php

Jag kan gräva fram lite länkar på näringsinnehållet på de olika om du är intresserad.

Här finns lite mer om näringsskillnaderna mellan några olika arter

http://www.advancedaquarist.com/issues/aug2002/breeder.htm

http://www.advancedaquarist.com/issues/dec2003/invert.htm

Beställa från utlandet behöver du inte för att få tag på en kultur, det finns personer i din hemort som har, bara att låna en deciliter. Däremot så finns det inte "köpenäring" att få tag på här, vilket är lite av anledning att den här tråden över huvud taget finns.

Om man kan mata med grönvattenblomning eller inte beror ju säkert på vad du vill mata och i vilket syfte du matar. Man kan väll mata med vad som helst, men frågan är vilken effekt det har. Martin Moe har ju tex matat sina rotifiers med vanlig grönsaksjuice (V8) som experiment vid odling av Fredmani och haft framgång med detta.

Hur startar man en grönvattensblomning? Du måste ju få alger från någonstans. Tar du från akvariet så misstänker jag att du får väldigt instabila kuturer, plus att du inte har en aning om vilken art du egentligen odlar och då inte heller en aning om näringsvärden. Som fiskodlare kan orsaker till eventuella dödsfall vara otroligt svårt att spåra och om man inte kan utesluta näringsbrist pga fel/dålig phyto så gör det inte direkt det hela enklare.

Men som jag sa tidigare det beror ju på vad du vill mata ditt phytovatten med. Jag vill mata yngel så det sätter ju sina krav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en hum om var man kan läsa om grönsakksjuicen?

Jag har problem med mina rotiferer som jag inte har någon bra mat till.

Min Phytofeast är för gammal och den nya jag beställt verkar inte komma.

Ja, du kan läsa om V8-juicen i boken Breeding the Orchid Dottyback av M.Moe

Men om du söker lite kan du kanske hitta info om det på nätet.

Du kan hålla dina Rotifiers vid liv med hjälp av jäst tills du får din Phytofeast.

Men näringsmässigt är de självklart värdelösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länkarna, Jaken. Nu är det av enbart teoretiskt intresse, för jag har varken koraller eller fiskyngel att mata plankton till, men det kan vara kul att undersöka lite ändå för det ligger så nära till alger. Och då kommer vi till det här:

Hur startar man en grönvattensblomning? Du måste ju få alger från någonstans.

Mig veterligen finns det två rätt enkla sätt att starta en grönvattensblomning. Alternativ ett är att öka halten ammonium i lite vatten, behöver inte vara så mycket faktiskt, och ställa allting under kraftig belysning, helst i solljus. Alternativ två är att öka fosfatet i vattnet med säg 5 ppm och också belysa kraftigt. Algerna behöver man inte aktivt tillsätta, utan det får du i princip direkt från kranen.

Tar du från akvariet så misstänker jag att du får väldigt instabila kuturer, plus att du inte har en aning om vilken art du egentligen odlar och då inte heller en aning om näringsvärden.

Det här däremot är intressant, och därav min tidigare fråga om vilka ptyton man brukar mata med. Vad gäller kulturens instabilitet så vet jag inte - det är nog en lika stor fråga om näringsupptag kontra ljus och tillgång på oorganisk näring som det är fråga om phytoarter. Vissa alger har säkert långsammare näringsupptag, och kan klara sig bättre när näringen börjar ta slut, när andra blommar snabbt upp men kan också dö rätt snabbt när något ämne blir begränsande. Men det är bara en analogi till vanliga växter/alger från min sida just nu, jag har inte läst på i ämnet på riktigt.

Förresten, jag har skummat igenom en av länkarna, och vill gärna ifrågasätta det här:

So what are the basic phytoplankton growth requirements? Phytoplankton are much like more familiar plants, and have three simple needs: nutrients, water, and light. Of course each element has tremendous impact on the growth and nutritional profile of your phytoplankton. Optimizing each aspect will increase your success. Plants require nitrogen and phosphorous, along with some trace elements (such as zinc, iron, etc) and vitamins (B12, thiamin, etc).

http://www.advancedaquarist.com/issues/aug2002/breeder.htm

Såvitt jag vet så behöver inte växterna - och därmed inte heller de snarlika algerna - några vitaminer. Växter behöver nitrat, fosfat plus mikronäring (järn, koppar, zink, bor m.m.). Det har kanske kommit nya rön nyligen som säger annat om vitaminer, men den citerade artikeln är ju inte purfärsk (från 2002). Jag såg någonstans på nätet att det fanns t o m något som kunde liknas vid tillväxthormoner för växter, men det verkar vara bullshit. Växterna/algerna tillverkar ju själva allt de behöver för tillväxt - så länge det finns de vanliga grundämnena (kväve, fosfor, kol, järn m.m.).

Edit: Gillar din nya sig, Jaken! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg någonstans på nätet att det fanns t o m något som kunde liknas vid tillväxthormoner för växter, men det verkar vara bullshit.

Tror inte det är "bullshit", däremot är jag tveksam till hur bra det är att experimentera med växthormoner. Du kan få spännande missväxter på alla tänkbara sätt genom att tillsätta växthormoner, det är känt sedan länge. Hormoslyr och Roundup är exempel på konstgjorda växthormon. Det i hobysammanhang mest kända (och använda) är "rothormon", som med varierande framgång kan inducera rottillväxt på de mest skumma ställen.

Och eftersom jag är lat hänvisar jag direkt till wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Auxin

Vad gäller alger så har de också olika hormoner. Man kan säkert använda dem till spännade saker. En kul grej är att växter kan påverka varandra med luft och vattenburna (eller till och med svampburna, via rotsystemet) hormoner... en växt kan på så vis t.ex. märka om en annan växt i närheten lider av torka eller insektsangrepp innan den själv råkar ut för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...