Gå till innehåll

Phyto på blomnäring


morphriz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

inte för jag är säker, men hormoner kan ju användas för n massa olika saker i människor, så säkert i växter ockå. att behandla ogräs emd hormoner borde väl vara ganska praktiskt då växten tror det ä en "kroppsegen" substans och tar upp den. Men vad vet jag

Det var väl emr ett exempel på att det finns hormoner hos växter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast vänta nu.. jag har precis gjort ett par snabba sökningar på Hormoslyr och RoundUp, och dessa verkar vara s.k. herbicider, dvs. ogräsmedel. Vad har det att göra med växthormon som kan bidra till tillväxten?

Den klassiska förklaringen är att de "växer ihjäl" sig. Det är väl en sanning med modifikation, men hormoner är våldsamma grejer. Många herbicider ÄR växthormoner och dödar därför att växten inte längre har någon kontroll över hormonerna (de tillsätts ju utifrån). Man kan göra samma sak med djur (alla vet väl att "anabola steroider" inte bara levererar positiva effekter). Jag tog med dem som ett subtilt exempel på att hormoner inte alltid gör det man förväntar sig... eller vill. Jag skulle betrakta växthormoner för akvariebruk lite som rysk roluette. Låt dem stanna i laboratoriet där de hör hemma.

Sen en rättelse: RoundUp är INTE ett växthormon. Det är bara ett antibiotikaliknande gift som slår ut viss aminosyrasyntes, jag blandade ihop det med ett annat preparat.

Däremot ÄR hormoslyr ett konstgjort växthormon som stimulerar cell/storleks/tillväxt men inhiberar bildande av nya bladrosetter. Det får en effekt hos växter som påminner lite vagt om en människa som får cancer i hela kroppen samtidigt. Hormoslyr är annars mest känt för att de visade sig inducera rktigt elakartad cancer hos människor när skogsbolagen här i norden skulle testa sin nya leksak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ush ja, håller med att sådant bör höra hemma på labben än hos oss vanliga dödliga.

Förresten, Rebecka, vad tror du om vitaminbehovet för tillväxt av alger/phyto/växter? Jag körde mina växter hårt med mycket ljus, mycket CO2 och nitrat/fosfat/mikro utan att ens bry mig om vitaminer, och de enskilda stängslarna växte med upp till fem cm dagligen. Den gängse uppfattningen är att vitaminer inte behöver tillsättas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en hum om var man kan läsa om grönsakksjuicen?

Jag har problem med mina rotiferer som jag inte har någon bra mat till.

Min Phytofeast är för gammal och den nya jag beställt verkar inte komma.

Jag har fått länken jag frågade efter av Jaken. (http://swissaquaristik.ch/). Där hittar man lite olika Selcoprodukter. När jag jobbade med brachionus på slutet av 80-talet använde vi en Selcoprodukt för uppdragning av brachoinus. Denna produkt använde jag även under många år för att intensivodla Daphnia magna. Den har inte gått att få tag på under några år. Den vi använde var Culture Selco och sedan näringsberikade vi med Super Selco (Omega 3). Hos denna firma hittade jag dels culture Selco samt två nya produkter, Culture Selco plus och protein Selco plus. Enligt vad jag förstår så kan man använda de två sistnämnda för produktion av barchionus utan både alger och berikning med Super Selco. Definitivt en metod att överväga. Det Culture Selco jag använde var mycket renare än jäst och fungerade väldigt bra - både för brachionus och dafnia.

Under Artemia har de också en del väldigt bra produkter. Artemia EG är den bästa artemian jag någonsin användt vad gäller kläckningsprocent - den behöver dock berikas med någon av Super Selcoprodukterna. En ny produktlinje är tydligen Artemia AF där de nykläckta larverna redan innehåller de HUFA som behövs och ingen ny berikning (för nykläckta behövs).

För vuxna artemia och även under uppdragning har de flera olika produkter (prolon, spari selco) som jag inte provat men Super Selco har jag använt i flera olika projekt. Jag har användt det för att berika frusen artemia och torrfoder med vad jag tycker gott resultat. För PDF:er på produkterna se http://www.mwaq.ch/ocellaris/index.htm

MVH Lasse

Edit: Hormoslyr = Agent Orange som fortfarande efter mer än 30 år fortfarande skapar problem i Vietnamn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rebecka, vad tror du om vitaminbehovet för tillväxt av alger/phyto/växter? Jag körde mina växter hårt med mycket ljus, mycket CO2 och nitrat/fosfat/mikro utan att ens bry mig om vitaminer, och de enskilda stängslarna växte med upp till fem cm dagligen. Den gängse uppfattningen är att vitaminer inte behöver tillsättas.

I ett akvarium? Svårt att säga. När man odlar cellkulturer av växter (meristemförökning) så brukar man tillsätta lite ditt och datt, inklusive vitaminer och växthormoner. Växterna kan tillverka det mesta på egen hand, men de tar ändå tacksamt emot många färdiglagade substanser. De (växterna) kommer att bli lite annorlunda beroende på vad man ger dem.

Så att tillsätta vitaminer har effekt, men jag tror den är marginell i ett akvarium. Jag tror inte du märker någon skillnad i tillväxt iallafall, men det skulle nog kunna bli (små) skillnader i sjukdomstålighet eller näringsvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Efter att ha läst en intressant tråd på IFMN-forumet som handlar om ungefär samma sak som denna tråd. Även den innehåller funderingar kring koppar i vanlig blomnäring och funderingar kring vitaminer. Flera duktiga odlare delar med sig av sina erfarenheter.

Många tyskar kör med F/2 gödning, jag har flera gånger läst att folk gör det utan att fatta vad det egentligen var. Men nu fick jag tag i en länk till hur det går till.

Här är en länk som jag snappade upp i den tråden.

Provasoli-Guillard National Center for Culture of Marine Phytoplankton (CCMP)

Recipes:

f/2 Medium and Derivatives

Vart vänder man sig om man nu skulle vilja ha tag i kemikalierna som behövs i receptet???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst en intressant tråd på IFMN-forumet som handlar om ungefär samma sak som denna tråd. Även den innehåller funderingar kring koppar i vanlig blomnäring och funderingar kring vitaminer. Flera duktiga odlare delar med sig av sina erfarenheter.

Många tyskar kör med F/2 gödning, jag har flera gånger läst att folk gör det utan att fatta vad det egentligen var. Men nu fick jag tag i en länk till hur det går till.

Här är en länk som jag snappade upp i den tråden.

Provasoli-Guillard National Center for Culture of Marine Phytoplankton (CCMP)

Recipes:

f/2 Medium and Derivatives

Vart vänder man sig om man nu skulle vilja ha tag i kemikalierna som behövs i receptet???

Kebo Lab om det finns kvar. Tamro kan också vara ett alternativ. Då rör det sig om PA renhet (PA= Pur Analysis). Det är den renaste graden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe, har inget intresse av sådan planktonodling, verkar vara som att gå över ån efter vattnet. :) Vill jag odla plankton/grönvatten höjer jag fosfatnivån i vilket kärl som helst, doserar lite pmdd+TMG och ökar ljusstyrkan. Den där metoden är nog för dem som vill odla någon speciel algsort, där man steriliserar/autoklavar allting för att inte kontaminera kulturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Näe, har inget intresse av sådan planktonodling, verkar vara som att gå över ån efter vattnet. :) Vill jag odla plankton/grönvatten höjer jag fosfatnivån i vilket kärl som helst, doserar lite pmdd+TMG och ökar ljusstyrkan. Den där metoden är nog för dem som vill odla någon speciel algsort, där man steriliserar/autoklavar allting för att inte kontaminera kulturen.

Och här har jag och mängder med odlare av saltvattensalger gått över ån efter vatten i flera år när vi bara hade kunnat tillsätta näring i vanligt saltvatten (eller var det sötvatten). Tänk vad tid jag/vi kommer spara nu. Tack Patrik! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick du fatt på ett så finmaskigt nät att det fixade phyto?

Jag har faktiskt inte tagit tag i den biten om jag ska vara ärlig.

Clownen. Själv så fortsätter jag köra med vadarstövlar. Patrik är nog inte riktigt med på banan, jag har försökt "hinta" om de olika näringsvärden i olika algarter men jag tror det gick in genom ena örat och ut genom andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...