Gå till innehåll

Jag vill ha ett bra styrsystem !


uffe2

Rekommenderade inlägg

Hur gjorde du frekvensomformningen? Är det sinus från brygga matat med trehundra volt DC?

Själv funderar jag på att använda konstant pulslängd 300 volt från brygga och ändra pulsintervallet enbart. Med sinusvåg borde väl pumparna bli varma när frekvensen är låg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 222
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De hemma fixade frekvensarna kör med konstant pulslängd och ändring av pulsintervallet, direkt från 300 V. Styrningen till dessa var nog det första jag gjorde med en PIC-krets. ( 16F84 ) 2 st frekvensare kör 4 st eheimpumpar för interncirkulation. Har fungerat klanderfritt 6 år. Plc:n fixar ramphantering, tidsstyrning, slumphantering, nattkörning stopp vid matning mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något schema på frekvensomvandlaren för flödesstyrning av Eheimpumpen ?

De hemma fixade frekvensarna kör med konstant pulslängd och ändring av pulsintervallet, direkt från 300 V. Styrningen till dessa var nog det första jag gjorde med en PIC-krets. ( 16F84 ) 2 st frekvensare kör 4 st eheimpumpar för interncirkulation. Har fungerat klanderfritt 6 år. Plc:n fixar ramphantering, tidsstyrning, slumphantering, nattkörning stopp vid matning mm
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är specar från Osram T5 QuickTronic med dimmer 1-10 V

Bild 1 är

1) styrspänning vs styrström

2) Styrspänning vs strömförbrukning till lysröret (~230 V AC)

Bild 2 är om man vill styra dimmern med bara ett motstånd

post-1344-14468913872647_thumb.jpg

post-1344-14468913872782_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man använda detta schema med en vanlig NPN transistor, tro ?

Det verkar som att man inte kan släcka lysrören helt och hållet med dimmern !

Stämmer detta ?

Detta innebär att man måste ha både 1-10 V styrning och

att stänga av ~230 v AC med ett relä till lysröret.

Slipper man relä med Dali styrning ?

Jag skulle göra så här:[attach]13092[/attach

Visst är det litet risk för temperaturdrift men har man litet säkerhetsmarginal på pulskvoten bör det inte spela någon roll.

post-1344-14468913872892_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl någon mening med att styrspänningen är 1-10 V och inte 0-10 V. Jag styr två "Tridonica" T5 80 W ballaster. Dessa släcker i alla fall helt när styrspänningen faller under 0.85 V. Sen har jag ett relä i alla fall som aktiveras när PLC:n "startar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kul och intressant bygge !

Min konstruktion är billigare att bygga (färre och billigare komponenter)

och har flera funktioner.

Ex på extra funktioner som jag har i min databox:

- Inbyggd GSM koppling för larm

- Intern display alt. kontakt för extern display (inkl 4 st styrknappar)

- Inbyggd kortvarig ( några sekunder) power backup för att hinna skicka larm

(via GSM SMS alt email) vid strömavbrott (eller att jordfelsbrytaren löser ut)

- Inbyggd långvarig ( flera månader) powerbackup för realtidsklockan

och lagring av alla egna inställningar

- Inbyggd internlagring (flash) för loggning av input och output data,

så att man slipper ha PC igång hela tiden för att spara data

- Matningsknapp för avstängning av cirkulationspumpar

- RS-232 utgång för direkt koppling till PC serie port

- Möjlighet att uppdatera programvaran från PC,

utan krav på att man äger en programmeringsutrustning

Programvaran laddar man ex. ner från Internet.

Jag har även en enklare mekanik,

så att man slipper borra en massa hål i lådan för alla kontakter.

Jag har inga sladdar i lådan och inga kontakter sitter på lådan eller behöver skruvas fast i lådan => billigare att tillverka och reparera.

Uffe2.

Har du sett detta bygge!??

Länk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning, men jag har gjort några utkast till schema

och PCB kort med Autoroute.

Det hela ser bra ut, men jag blir ju aldrig nöjd utan vill hela tilden lägga till nya funktioner. Nu håller jag på med ljusstyrning 1-10 V och Dali.

Uffe: När tror du att du klar med din prototyp då? =)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej

Nu har jag hittat en nitratelektrod som möjligvis kan fungera i saltvatten. den är dock inte ännu testad i saltvatten men den togs fram för ett antal år sedan när kravet på kväverening på avloppsvatten kom. Den sitter i mer än 90 % av de verk som har kväverening. anledningen till att den togs fram var just det som jag tidigare påpekat att den konventionella är känsliga för kloridstörningar (kloridhalt i avloppsvatten 50 - 150 ppm, jmf med saltvatten ca 20.000 ppm) och de gick inte att använda. Den arbetar på ett helt annat sätt än normalt, nämligen med uv-ljus. Den tillverkas av Hach-Lange men givetvis finns ett aber - kostnad - över 75.000:- samt krav på underhållsservice en gång om året.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder den någon princip som går att efterapa i hobbyskala? Man kan ju tex göra en enkel fotometridetektor ifall man vet om någon våglängd som absorberas av det man vill mäta. En del kommersiella mätare som kostar multum är inte mer avancerade än en monokromatisk diod och en fotoreceptor... och UV-dioder finns ju till ett överkomligt pris. Sedan blir det förstås frågan om att kalibrera, men det går ju att väga upp Patrik's kaliumnitrat till kända kalibreringslösningar. Skulle det gå att bygga ihop för "den händinge"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder den någon princip som går att efterapa i hobbyskala? Man kan ju tex göra en enkel fotometridetektor ifall man vet om någon våglängd som absorberas av det man vill mäta. En del kommersiella mätare som kostar multum är inte mer avancerade än en monokromatisk diod och en fotoreceptor... och UV-dioder finns ju till ett överkomligt pris. Sedan blir det förstås frågan om att kalibrera, men det går ju att väga upp Patrik's kaliumnitrat till kända kalibreringslösningar. Skulle det gå att bygga ihop för "den händinge"?

Vet ej exakta principer men denna länk http://www.hach-lange.se/countrysites/action_q/download%3Bdocument/DOK_ID/14781635/type/pdf/lkz/SE/spkz/sv/TOKEN/yy4hi4nUNsFtTmQMeZN6vJY0mQ4/M/iag-GA sid 34 ger en allmän beskrivning och märområden. Observera att även på denna avancerade modell är mätosäkerheten mellan 3-5% +-0,5 ppm. Den är inte heller testad i rent saltvatten vad jag vet om.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu har jag hittat en nitratelektrod som möjligvis kan fungera i saltvatten. den är dock inte ännu testad i saltvatten men den togs fram för ett antal år sedan när kravet på kväverening på avloppsvatten kom. Den sitter i mer än 90 % av de verk som har kväverening. anledningen till att den togs fram var just det som jag tidigare påpekat att den konventionella är känsliga för kloridstörningar (kloridhalt i avloppsvatten 50 - 150 ppm, jmf med saltvatten ca 20.000 ppm) och de gick inte att använda. Den arbetar på ett helt annat sätt än normalt, nämligen med uv-ljus. Den tillverkas av Hach-Lange men givetvis finns ett aber - kostnad - över 75.000:- samt krav på underhållsservice en gång om året.

MVH Lasse

Dom där är billigare om man beställer flera till ett bygge. Elektroder i 60.000/ 1 st sjunker snabbt i pris om du är producent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ett utkast på kretskortet, men det kommer att ändras.
Kul projekt :smiley20:

Jag har också roat mig lite på fritiden med DIY-projekt till baljan. I mitt fall är det till växtakvarium men jag kan se en del likheter. Här finns lite bilder på diverse byggen:

http://www.bluesboy.se/fotoarchive.php?album=Projekt

Ett tips jag kan ge är att prova delfunktionerna/konstruktionerna ordentligt i sin rätta miljö innan du funderar för mycket på färdigt CAD-underlag. Det är inte sällan som det uppstår lite lustiga fenomen som man kanske inte tänkte på vid ritbordet/labb-bänken. Jordströmmar, transienter, kondens, föråldrade probar och gamla sunkiga lysrörsarmaturer kan ställa till det rejält.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Efter min totalkrasch av karet, så avtog intresset !

Men, nu ska jag starta upp igen och den här gången ska jag ha övervakning av karet.

Jag vet inte om jag ska sänka ambitionsnivån något och kanske göra flera små delprojekt av det hela.

typ larm-system (typ temp, fukt på golv, strömavbrott, vattennivå i sump),

styrsystem (PH, pump, belysning osv.)

Jag får se, jag återkommer inom några veckor....

Hur gick det med det här projektet?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...