Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

när jag mätte nitrit så var ju vätskan så gul den kan bli, alltså 0 nitrit men det fanns ju inte med på färgkartan utan den började ju på 0,3 så det var därför jag skrev så.

nitrat va lite svår o läsa av tyckte jag för färgen stämde inte riktigt på nån.

ca har jag inte mätt i nyblandad saltvatten, möjligt att jag inte mätte rätt,, man skulle ju ta från 3 olika flaskor, sen skulle man gångra med 20 och ha sig.

ska ta och mäta en gång till i morgon, hinner inte nu,, ska till jobbet nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag mätt calciumtestet igen, samma resultat nu alltså 240mg/l.

är detta farligt så jag måste åtgärda det , eller kommer det att bli bättre?

mätte även Kh testet, tror jag fick Kh 6 nu, vad kommer det sig att det är så lågt? jag har ju otroligt mjukt vatten i kranen, typ Kh 1 eller 2 så 5kg sten i ett 300l kar kanske inte höjer det så mycket, blir kanske bättre när jag får i mer sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen, har tyvärr inget magnesiumtest, följde inte med i seras testkit.

antar att det finns nåt medel man kan köpa som höjer Ca?

bikarbonat kan jag köpa o hälla i. men höjs inte Kh när jag får i mer sten eftersom dom innehåller massor med kalk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen, har tyvärr inget magnesiumtest, följde inte med i seras testkit.

antar att det finns nåt medel man kan köpa som höjer Ca?

bikarbonat kan jag köpa o hälla i. men höjs inte Kh när jag får i mer sten eftersom dom innehåller massor med kalk?

Jag hade problem med lågt kh nyligen.

Hittade ett "recept" på kh+ph buffer som jag följde och det funkade fint.

80% natriumbikarbonat

20% natriumkarbonat

natriumkarbonat kan du göra av natriumbikarbonat genom att ställa det i ugnen 1 timme på 175 grader.

Blanda upp det i osmosvatten och tillsätt lite i karet, vänta ett tag och mät, tillsätt mer osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar var lågt värde med 240 för Ca om du ej har ngt som förbrukar det.. Därför du borde kolla med nyblandat vatten först för se så det ej är ngt mätfel...

Sedan kolla Mg och rätta till det, sedan höj Ca + KH med tillsats för Kalcium + buffer för KH.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt Sera nitrat test visar 40mg/L ,alltså hel rött på skalan som är med testet.

Mitt dricksvatten visade likadant så jag tog ett vattenprov och körde in till mitt lokala reningver och deras labb.

Hos dem visade deras nitrattest 14mg/L.

Får nog ta och köpa ett salifert test istället och se om det är bättre.

Testade även mitt osmosvatten och det visade nära 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang, jag har ett Ca test :)

pimo, det där ska jag kolla lite närmare på. tack för tipset.

scooby do, ska kolla på nyblandat vatten och se vad jag får för värden då.

karro barro, jag vet inte hur gamla testerna är, har letat efter datum på väskan men jag hittar inget.

freddi, är seras tester sämre än salifert?

stigigemla, hur vet man vilket värde seras test mäter då? det står bara nitrat...

tack för alla bra tips alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas!!!

Kan tyvärr inte säga om Seras tester är sämre, bättre eller likvärdiga för jag har bara tester från Sera.

Jag har funderat lite över vad Stig skrev om nitratkväve och nitrat.

På testet de gjorde på labbet så fick de fram ett värde på ca 3,4 tror jag det var och sen multiplicerade de detta värdet med 4,3 tror jag,och fick fram ett värde på ca14.

Eller var det tvärt om med siffrorna , det var ju 1,5 vecka sen de gjorde testet.

Minnet sviker lite ibland!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, så då knaske det inte är så mycket att oroa sig för då just nu när jag inte ens vet vilket värde det är jag mäter :)

det jag mest är bekymrad över just nu är mitt låga calciumvärde och varför det är så lågt.

men jag ska beställa ett magnesiumtest när jag får råd så får jag se vad det visar.

freddi, har du seras teskväska eller? i så fall, följde det inte med magnesiumtest där heller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra det.

Hoppas bara inte du får lika mycket alger som jag fick.

Som tur är börjar det se rätt så hyffsat ut nu när algerna minskat,men jag har fortfarande lite kvar samt att mitt vatten inte blir riktigt klart (lite gulaktigt om man tittar in i karet från sidan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

startade du med ljuset för fort eller varför fick du massa alger? kör du med osmos?

får se hur mycket alger jag får, blir spännandde :) själv var mitt vatten ganska vitt efter saltet, men nu verkar det vara helt klart, stenen färgade inte vattnet nåt heller, men jag får ju se i morgon då när jag får i lite mer sten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte osmos när jag startade upp karet så det fick ju bli kranvatten.

Och så körde jag igång belysningen för tidigt,hade igång belysningen någon timme om dagen efter ca 2 veckor.

Har ju skaffat osmos nu så det ska väl bara bli bättre och bättre efter lite vatten byte samt påfyllning av det avdunstande vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag fått hem 18kg sten med bussgods. har bara lagt i stenen än så länge för jag jobbar egentligen.. jag tog en hink med saltvatten och sköljde av stenen och skrubbade lite grann med en borste för att få bort lite döda saker.

stenen såg fin ut i alla fall (enligt mig) och luktade inte nåt speciellt förutom saltvatten.

får se sen hur jag vill ha det när jag börjar med min aquascaping :)

det har ju en tendens att se onaturligt ut ju mer man grejar med det så jag får se hur mycket jag försöker. det var en del små sten med så det blir inte så lätt o bygga på höjden men jag ska försöka så gott det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...