Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

jag har tänkt lite på hur jag ska fylla på mitt osmosvatten men jag kommer inte på hur jag ska göra. någon som har ett förslag?

osmosblandaren är i badrummet och minst 10m från akvariet. man kan ju fylla på vatten i en 25l dunk men det bli r ganska tungt att fylla på karet med en 25l dunk.

andra altenativet är att fylla på osmosvatten i en 120l regntunna, och sen pumpa ur vattnet upp i karet med hjälp av en pump, men då krävs en lång slang eftersom jag inte orkar bära tunnan fylld med vatten genom hela lägenheten, men om jag gör så att jag pumpar vattnet med en pump, hur kraftig pump behöver jag då för att den ska orka? räcker det med en som pumpar 1000l/h??

eller har ni något bättre förslag hur jag ska göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hur går det??

Har du fått något vatten i karet än??

Jag satte igång min osmos idag och den droppar bara lite på ett ställe.

Jag hade väl lite tur för en gångs skull.

Ska bli kul och se när du fått i stenen.

tjena! nope inget vatten än,, håller på o täta osmosen än ;)

ja stenen väntar jag oxå på.. men jag har inte råd att köpa mycket alls nu,, typ bara 10kg begagnad sten så det kommer att ta tid det här tyvärr. men har ja tur ser ja knske några små djur i stenen som jag kan kolla på under tiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte att jag skulle börja fylla med osmosvatten i karet idag.

men nu har jag ett litet problem , pumparna som ska sitta i karet sitter ju bara fast med sugproppar, och dom funkar ju inte så bra om dom inte är under vatten, jag testade men dom låssnade direkt,

så nu undrar jag hur länge jag kan ha osmosvattnet i karet utan cirkulation?

det tar ju trots allt typ 3 dygn att fylla upp om man ligger i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 dygn utan cirkulation är inget problem. se till att ej ha ljus på.

pumparna kan annars ligga på botten, hänga i sladdden, sättas lågt i akvariet mm. behöver ej sitta fast med sugpropp. prova annars med mjuka upp/rengöra sugpropparna med varmt vatten+tvål och skölj noga efteråt.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar hälla i ca 5dl till 20 liter vatten till att börja med, sedan låta det lösa sig, sedan mäter jag och ser vilken salthalt jag har, och fyller på mer salt och mäter efter hand. Tänk på att låta saltet lösa sig ordentligt mellan varven. Annars kan man väg afram hur mycket salt per lite vatten som är lämpligt till vilken salthalt man önskar, men det har jag dock ingen koll på. :)

Vilken salthalt du ska ha är upp till dig, men jag ligger på ca 1,024 i mitt kar.

Tänk på att ha igång den pumpen på baksidan som pumpar vattnet ut i karet nere vid botten, nivån bak i karet kommer vara annorlunda mot nivån i huvuddelen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla sidan 42 i dokumentet för tabell hur mkt salt du ska ha:

https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=204&Itemid=39

skulle rekommendera att helst använda våg istället för att försöka mäta upp med volym.

mäter du med volym som Laggeman tipsade om ,prova dig fram med flera mätningar.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren.. pumpen bak ska jag sätta dit innan. ska se om jag får tag i en våg, annars provar jag mig fram tills jag får rätt nivå.

säg att jag häller i ca 9kg salt till att börja med, hur lång tid tar det innan det har löst sig? tills jag inte ser nåt salt på botten eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...