Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

va bra att det är vanligt. det ligger lite skit på botten också som kom från sumpen som jag inte fick upp.. ska ta o suga upp de innan jag får stenen på måndag.

bra tips med vattnet, då blir det ju inte så stora förändringar när man byter vatten eller fyller på med osmosvatten.

ja det är jättekul att ha kommit så här långt.. längtar tills jag kan sätta i något levande :)

en annan fråga. ungefär hur ofta fyller man på avdunstat vatten? är det varje dag eller typ en gång i veckan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

tipset om ej blanda salt med kallvatten var för undvika att det kan bli 'disigt'.

hur ofta man ska fyla på vatten, tja beror på många saker - mängden som avdunstar (temp skillnad akvarie mot omgivning, volym mm) samt tekniskt hur akvariet är gjort, dvs hur mycket vatten som kan försvinna innan pumpar går torra mm = ej bra.

Enklast är skaffa en automatikst påfyllning så slipper du göra det själv lika ofta.

Kan ta mitt akvarium som exempel - med ca 230l vatten volym (utan sten mm), avdunstar det ca 10-15l i veckan. Inga exakta siffror då det varier från akvarie till akvarie och säsong mm, men en indikation att det avdunstar ca 2l per dag. Kolla med andra Percula 90 användare, det borde vara det enklaste om du vill veta det innan utan att mäta.

~Henrik

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

angående diset så var tempen uppe i temperatur när jag började blanda.. såg till att tempen var 24-25grader innan jag blandade i salt.

ska se om jag hittar nåågon med samma kar som har skrivit hur mycket det dunstar.

jo automatisk påfyllning vore väldigt bekvämt.. får läsa lite mer om hur det funkar .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej anders. nej jag har hört att stenen färgar vattnet lite,, men nu har jag ju bara haft i salt och ingen sten, ska till örebro i morgon, men jag har tyvärr inte råd o köpa nåt,, ska kanske köpa en sten eller nåt så jag har nåt o kolla på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej martin.. vänligt av dig,, jag hör av mig när jag har vägarna förbi :)

nu har jag kommit hem från en trevlig tur men "hultis" från örebro.

köpte med mig 5kg sten :) en bra början i alla fall ;)

får även hem ca 10kg i början på nästa vecka.

var även och hälsade på doris i kil och tittade på hans kar,, det var väldigt fint .

lägger upp ett par bilder på stenen.

post-2426-14468913771892_thumb.jpg

post-2426-14468913772105_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! nu har jag suttit och kollat på min sten en stund :) fick då syn på en sak som ser ut som en pytteliten rörmask. själva röret är jättetunt och är kanske 0,5cm långt och längst upp ser det ut som en liten fjäder.

tite svårt o se för den sitter lite under stenen.

kan det vara så att det är en rörmask eller är bara en synvilla? :)

tror även jag såg nånting som sprang över en sten in i en håla, kan det finnas nåt liv i stenen som springer fort? eller var det bara nån skit som åkte med strömmen?

hur som helst så är det ganska spännande att sitta o titta i hopp om man ska se nåt levande :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste attnån hade använt sig av sera nitrivec som startkultur.. funkar detta eller måste det va nån kultur just till saltvatten?

nitrivec har jag hemma och jag tror tyvärr inte jag har råd att köpa nånting just nu, så det vore bra om det inte va livsnödvändigt att ha i bakteriekultur precis i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De finns säker massa smådjur i din sten som du inte ser. Jag gjorde en mjärde av en liten pet-flaska, i den monterade jag en liten bit crabfish. Jag har än så länge inte fångat någon av mina minst10st krabbor som jag fick med, dock ser det ut som lockbetet blir totalt angripet av små små vita loppor. Det finns nog en hel del liv i din sten.

De dyker nog upp liv snart ska du se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter kul hoppas det :)

nu har jag testat alla vattenvärden.

så här ser det ut:

temp: 26grader

salt : 1.025

fosfat (Po4) 0,1mg/l (vattnet var helt genomskinligt)

amonium (Nh4) 0mg/l

Nitrit (No2) 0,3mg/l (finns inte 0mg/l på skalan)

Nitrat (No3) 5mg/l

KH 5

Magnesium (Mg) (fanns inget sådant test i väskan)

Calcium (Ca) 240mg/l

Ph 8,5

nåt som ser konstigt ut eller verkar det bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...