Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

nu har jag satt i alla pumpar. 3st bak i sumpfacket och en i själva karet.

den ena funkade inte, den bara lät men den blåste ingenting, vad kan vara fel då?

sen funderar jag på varför pumparna låter så fruktansvärt mycket?? det är aquabee pumpar. det låter som allting vibrerar typ,, väldigt störande och högt och jobbigt ljud, finns det något man kan göra åt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3st bak i filterfacket - vad är det för pump/modell

1st i akvariet - pump/modell?

Aquabee är ej kända för vara de tystaste pumparna. prova med en bit av ngt däpande material typ liggerunderlag vid sidan/under om den ligger emot botten av sumpfacket och skapar resonans. prova med starta om dem ett par ggr, ibland kan det ge olika ljud (oljud) efter man startat om dem och luft mm kommit ut från pumpen.

om en låter men inget vatten går igenom, ta isär den och kolla (kan jämnföra mot de andra) om allt ser ok ut. troligtvis snurrar ej rotorn, och försök se varför om den sitter fel, brännt fast mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom tre st som sitter bak i filterfacket är aquabee 1000, och även den som sitter ute i karet är samma pump.

ska testa o lägga nåt mjukt under eller bakom,, men jag tror inte det hjälper för när jag håller i pumparna låter det likadant, låter nästan som det är nåt i karet som viblerar men jag hittar inget löst.

jag har tagit isär pumpen och tittat, det sitter ju en axel med en propeller i ena änden och i andra änden är det en magnet,, hela axeln med magneten och allt går ju bara o lyfta ur,, är det rätt?

snurrar gör den oxå när jag känner med handen.

jag ska testa o stänga av o sätta på ett par gånger så får jag se.

tror jag körde nån pump ute i huvudkaret och då blev det tystare tror jag, så det kanske är själva sumpdelen som vibrerar men jag vet inte.

ev får jag väl köpa mig nya pumpar men när man kollar på tunze eller deltec så är ju dom väldigt kraftiga,, typ 7000l/h och kostar flera tusen kr,, det har jag inte råd med.

finns det några andra pumpar som är tysta men inte lika dyra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

axeln ska man kunna ta ut och snurra på med.

vilken färg var det på bussningarna på axeln?

om svarta är de i gummi och slits/krymper i saltvatten och orsakar glapp -> vibrationer -> oljud.

Jag bytte mina svarta bussningar mot det nya (kostnadsfritt, Simontorp har, vissa butiker har fått utskickat med från Simontorp) som är röda och i silicon, blev mkt stor skillnad.

ngt att prova först då det är gratis.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter på var sin ända på axeln som går genom rotorn.

varför gratis, tja varför inte,, vet faktiskt ej gällande det. gissar på det varit en del klagomål på Aquabee och deltec skummare med aquabee pumpar, där skummare typ DC500 låter en hel del då det blir som en resonslåda. och vissa kunder har de nya bussningarna och vissa de gammla, så tror de erbjuder kunder byta ut dem gratis.. Kolla med Simontorp.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på så vis ja.. då ska jag skicka iväg ett mail till simonstorp så får jag se vad dom säger,, för det här ljudet går inte att ha i lägenheten, får ju höja tv:n massor om jag ska höra nåt. ska testa o sätta alla pumpar ute i karet istället för o se om det blir bättre.

inte lika snyggt kanske men betydligt bekvämare för öronen i alla fall.

trodde faktiskt inte att pumpar kunde låta så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag varit nere och dykt i akvariet,, har flyttat pumparna och satt dom inne i karet istället,, det blev genast mycket tystare meen fortfarande inte tyst men det duger till att börja med,, så det var nog nån vibration där bak skulle jag tro.

ett par av pumparna kan man nog dölja lite med stenen sen så man slipper se dom.

spelar det någon roll var man placerar pumparna i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

#för ändring av salthalt, så beror mängden på temperaturen.

se tabell på sidan 42 i dokumentet för räkna ut skillnaden. tänk på att du ej antagligen har 300l vatten i akvariet om du har sand/sten.

https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=204&Itemid=39

# det fostfatbindningsmedlet har jag ej provat, men ser ut som sådant man lägger i nylonstrumpa.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då får ja gå till dambutiken och köpa strumpor då :)

på så vis ja, det står säkert hur ofta man ska byta ut den. hoppas inte det går åt för mycket så ja måste köpa en sån förpackning i veckan bara.

nu närmar det sig uppstart,, får hem 10kg sten på måndag så är det något mer jag ska tänka på nu innan,

tempen är rätt

salthalten kommer att bli rätt

pumparna är installerade (utom en som är trasig)

skummaren är på plats

inget ljus på ett bra tag framöver

vattentester finns (seras portfölj)

något mer jag ska tänka på eller köpa som tex. medel,pulver eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är vanligt, det kommer klarna.

tips när du blandar vatten att helst försök hålla den temperatur som du ska ha i karet, dvs räcker med vattendunk står i rummet 1 dag för komma upp i rumstemperatur tex om du kör osmos från kallvatten.

nu närmar det sig, alltid kul när man örjar få ihop prylarna mm,, ;)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...