Gå till innehåll

Limma revpelare


jojjen

Rekommenderade inlägg

Tittar man på bilden och läser texten så kan man anta att Marin har något med färgen att göra. Men det är ju en billig investering, så testa i ett extern kar om möjlighet finns, gör lite tester på vattnet efter härdning och se om det blir några konstiga nivåer av olika ämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har borrat hål i mina stenar och trätt upp dem på ett 20 mm PVC-rör, på det sättet har jag inte behövt lim alls.

Så har jag oxo gjort blir skitstabilt! Vill man ha både hängslen o skärp kan kan väl limma med cilikon. Det funkar ju naturligtvis inte på levande sten men bra på död "LS"

död Ls....jaja, ni vet va jag menar=-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och en del med mig har kört med båda varianterna. Tvåstavsversionen verkar vara slut här i göteborg så jag har gått över till marinvarianten. Funkar lika bra som den gamla 2 stavsvarianten. Skummaren får fnatt i nån dag efter man har fraggat men jag har aldrig märkt nått på värdena i tanken. Vet en som kör ett +1000L:s kar här på guiden som har kört med biltemas epoxy mer eller mindre uteslutande och hans kar är mer än välmående. Jag kan varmt rekomendera detta budgetlim med gott samvete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du om det är denna som man använt då?

Jag vet att de har haft en annan tidigare.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=96822

Finns tom en variant de kallar för marin...

Jag har för mig att det finns en tråd som behandlar biltemas epoxy men hittar inte den. Vill själv köpa på mig lite då priset är långt lägre än exempelvis Deltec`s.

Själv ska jag försöka byggaihop mitt rev med 8mm solid pvc-stång, det blir mindre hål att borra och inget stillastående vatten i rören.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel, jag tror att man borrar ut några hål i grövre rör för att slippa stående vatten + att man fäster enbart med buntband, alltså vad jag har förstått behöver man inte borra 25mm hål genom stenen för att trä på den på ett 25mm rör. Men ditt alternativ är säkert minst lika bra. Om du har problem att få tag i PVC stänger, kan akryl stänger vara ett alternativ, går att få tag i via Essåplast (nu Vink).

Jag har testat den "nya" biltema limmet-Marine. Den beter sig annorlunda än den tidigare (gamla) varianten, den härdar långsamare och är allmänt svårare att bearbeta.

Det jag har läst också är att vissa har kopplat en pump till sin PVC "ställning", för att ytterligare få bort stående/ruttnande vatten, samt "spola" bakom LS:n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Gammal tråd ja vet men frågan är det samma. Biltema har ju en ny variant marine epoxy. Någon som har testat? Stå att det kan vara skadligt för micro organismer. Men hur farligt något som skummaren klarar av eller är det något man ska skippa helt. Har en stav hemma som vart över. Funderar på om man kan använda denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var fiskarnas som drabbades. Kommer jag ihåg rätt var det Banggaierna som drabbades hårdast. Någon eller några dog och de andra blev med det mesta av fenorna. Det tog en månad har jag för mig innan de kunde äta riktigt och ett halvår tills det var helt läkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Det finns cement för koraller, tror Nyos har gjort sen vet jag att det finns andra märken.

Jag provade det på min ena pelare och jag har hållit i ett överhäng och skakat hela pelaren och banka den i bänken med gott resultat, sitter som berget. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...