Gå till innehåll

Kalkalgsätande Sjöstjärna


Christer T

Rekommenderade inlägg

Ända sedan jag startade mitt akvarium för 14-15 månader sedan så har jag ibland sett små sjöstjärnor på rutorna, sällan mer än 3-4 st åt gången. Eftersom dom klättrat omkring där när rutorna varit dåligt skrapade så har jag förutsatt att dom är algätande.

Sedan en tid tillbaka har jag noterat att kalkalger bleknat eller försvunnit på visa delar av Levande stenen. Idag när jag satt och studerade fenomenet så inser jag att dessa små sjöstärnor håller till i små kollonier på dom ytor som är avätna:

stjarna-1.jpg

Är det någon som kan säga vad det är för stjärnor och hur man blir av med dom på naturlig väg. Dvs vad kan man stoppa i burken som äter dom?

Så här ser dom ut på rutan:

stjarna-2.jpg

(Hua hur rutan såg ut i närbild!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp några sådana här räkor. Dom äter sjöstjärnor och dyker upp lite då och då i handeln. Fråga Triton om dom kan beställa hem någon eller ett par åt dig/er.

Dom är ju sjukt snygga också, namnet är Harlequin räka.

Kom på att problemet är att dessa räkor endast äter sjöstjärnor och ingenting annat. När sjöstjärnorna är borta svälter räkorna ihjäl. Sälj dom när du märker att problemet är borta.

post-2577-14468913515402_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De äter kalkalger men så länge de inte är för många så gör de bara att kalkalgerna växer mer - de vita ytorna växs snart över av nya kalkalger (och mer näring sugs upp). Jag hade massor - och då menar jag massor - av dem i mitt äldsta 27 liters akvarium. Då jag tyckte de blev för många så skaffade jag en Harlequinräka som rensade helt rent - något jag ångrar idag. Jag tycker faktiskt att mina kalkalger såg bättre ut innan jag tog bort stjärnorna - det som hänt nu är att jag fått en planariainvasion istället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De äter kalkalger men så länge de inte är för många så gör de bara att kalkalgerna växer mer - de vita ytorna växs snart över av nya kalkalger (och mer näring sugs upp). Jag hade massor - och då menar jag massor - av dem i mitt äldsta 27 liters akvarium. Då jag tyckte de blev för många så skaffade jag en Harlequinräka som rensade helt rent - något jag ångrar idag. Jag tycker faktiskt att mina kalkalger såg bättre ut innan jag tog bort stjärnorna - det som hänt nu är att jag fått en planariainvasion istället.

MVH Lasse

Ska jag skicka över några nya stjärnor kanske? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika arter som ser väldigt lika ut. De flesta äter alger och gör nytta men de kan som sagt äta lite kalkalger. Är det någon som vet om de skrapar stenen så hårt att de på så sätt får loss kalkalgerna liksom vissa sjöborrar eller om det ingår i deras diet för skelett uppbyggnad eller liknande? Det finns också en art som ser likadan ut med som äter koraller. Dessa verkar dock vara ovanliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Det finns olika arter som ser väldigt lika ut. De flesta äter alger och gör nytta men de kan som sagt äta lite kalkalger. Är det någon som vet om de skrapar stenen så hårt att de på så sätt får loss kalkalgerna liksom vissa sjöborrar eller om det ingår i deras diet för skelett uppbyggnad eller liknande? Det finns också en art som ser likadan ut med som äter koraller. Dessa verkar dock vara ovanliga.

Jag tillhör också de som har dessa sjöstjärnor i ett stort antal och har inte vantrivts med det. Visst är ter de mina kalkalger men då lösgörs Ca till min tank också om jag förstått rätt. Nu är det så att jag nu börjat få de som ger sig på en av mina SPS, har inte hänt tidigare. Jag undrar om det inte är samma sorts sjöstärna men att det beror på om allt de behöver finns tillgänglikt i karet. Jag tror att när de ger sig på korallerna är det tecken på att det saknas något i karet. Jag är rätt övertygad om att jag läst att Stigigemla har skrivit om det men jag hittar det inte.

Sökväg önskas om någon annan läst samma som mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har samma problem. Vart rekommenderad att köpa en puffer. Det gjorde jag, men den gav sig hellre på mina SPS:er än stjärnorna så den åkte ut.

Har en blå tryckare men den tittar inte ens åt dem. Har börjat manuell utrotning med pincett och det ger bra resultat. Plockar så många jag ser ett par gånger i veckan och antalet har minskat markant.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

asså jag har funderat att få tag på en sjösjärna men nu när jag har hört detta och så börjar jag tvivvla är dom ohyrra eller gör det nåt om man har dom
Det beror på vilken sjöstjärnesort du har såklart! De där pyttesmå är ofta liftare som kommer med den levande stenen.

Jag skulle nästan älska att ha ministjöstjärneexplosion i karet - harlequinräkor är bland det snyggaste man kan ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har hör att sjöborrar oxå äter kalkalger. nån som har nån erfarenhet av det?

Du har hört rätt. Jag har 2 st i mitt kar. De gör stenen lite ljusare på de ställen de drar fram. Kalkalgerna växer till sig minst lika snabbt som de betar av. Sjöborrar är ett kul inslag i karet tycker jag. Klär sig med allehanda smågrejer de kan hitta. Enda nackdelen med dem är att et är starka djur. Kan flytta på mindre koraller etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...