Gå till innehåll

Äntligen sätter vi igång med vårat hörnkar


krickolina74

Rekommenderade inlägg

Nu äntligen ska vi sätta igång vårat 190 liters hörnkar. Har ju tidigare varit inne här och frågat om råd..... fick många bra svar och ett av de bästa var LÄS!!! Och jag har läst böcker läst inlägg och läst allt igen.Var även in till killarna på JR och fick massor med information o hjälp. Hoppas nu att jag är lite förberedd.

Igår gjorde vi iordning sumpen, fyllde på med vatten, satte igång pumparna. Det som återstår den närmaste tiden är att:

* fylla på med 30 kg LS, väntar på bussgods.

* Sen ska vi köpa en skummare - FRÅGA: vilken skummare rekomenderar ni, jag tänkte ha den i sumpen och där är inte stor plats.

* Köpa lyse. FRÅGA: Vad rekomenderar ni, vad är bäst T5 eller MH och varför. Det jag hade tänkt var att köpa T5, men kommer nån med ett annat bättre förslag så.... :)

Har sett att många lägger in bilder så därför har jag åxå tagit några, dom kommer!

Kram Christine

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Intressant, intessant. Ser fram emot bilder på erat kar sen. Vi här hemma kör ett 420 liters med sump, och har MH till vårat, och det är riktigt najs tycker jag, då det ger det här berömde skimret. Men vi kör med T5 blårör med, för att det ska bli lite blått, men det hjälper ju inte så jättemycket.

Jag är inte så insatt i olika skummare, vi kör med en deltec APF600. Men den är ju upp till 1000 L, kanske känns lite överdimensionerat.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att ni tar steget och startar ett kar. Jag hoppas att det går bra och att ni får mycket nöje.

Det finns många uppfattningar om MH eller T5 alternativt en kombination. Det man kan konstatera att det är inte bara fördelar med det ena eller det andra. Jag tycker ni ska söka lite här på både TS och MH så kommer ni få intressant läsning.

Jag vet inte hur många det finns i ert område men det kan vara intressant att sett kar i drift med båda varianterna.

Personligen har jag valt att köra med T5 främst för att jag då kan ha flera rör och hitta min ljusblandning och att spara på värmetillförsel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller en av de där Ebay skummarna som Svärd m.fl köpt.

Ang MH kontra T5 så borde det vara lättare att få ner mkt ljus i ett hörn kar med ett MH med tanke på att det inte är rektangulärt som T5 ramperna är. Om man inte är händig o kan peta ihop nåt eget med T5 såklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Ang lysrör så hade jag funderingar om man kunde anpassa armaturen med formen på akv. En längre armat. i framkant och en kortare i bak kant. Vad tror ni om det.

När vi hälsade på killarna på JR så såg vi två olika "sken" i tankarna, en del var lite gulaktiga och andra var jätteklara, om ni förstår vad jag menar. Var den gulaktiga en T5 och den Jätteklare en MH tror ni ??? Kan man få samma klara sken med T5??

Skummaren som Niklas rekom. verkar verkligen inrtr. undrar om den är för stor för att få ner i sumpen??? den är verkligen liten bara ca 20 liter. Vi kommer nog framöver byta upp oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det kar som du tycker har ett klarare ljus i,sitter det MH lampor.

Det andra som du karet har lysrör.Om jag inte kommer i håg fel.Det karet som du tycker har ett klarare sken i.Idet karet sitter det en zeolith reaktor och den gör bla så att vattnet blir klarare

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Ang lysrör så hade jag funderingar om man kunde anpassa armaturen med formen på akv. En längre armat. i framkant och en kortare i bak kant. Vad tror ni om det.

När vi hälsade på killarna på JR så såg vi två olika "sken" i tankarna, en del var lite gulaktiga och andra var jätteklara, om ni förstår vad jag menar. Var den gulaktiga en T5 och den Jätteklare en MH tror ni ??? Kan man få samma klara sken med T5??

Skummaren som Niklas rekom. verkar verkligen inrtr. undrar om den är för stor för att få ner i sumpen??? den är verkligen liten bara ca 20 liter. Vi kommer nog framöver byta upp oss.

Hej!

Karet som du såg först när du steg in på Jr/Triton är med T5, kar nr 2 ifrån dörren är med MH. Karet med MH har ett gulaktigt sken, det med T5:orna ett "vitt" sken.

Oftast när man kör med MH lampor så kompletterar man med blåare Lysrör "T5"

Lycka till!

MVH Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också ett hörnavkarium (500l) och i en annan tråd tipsade man om denna till mig https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=11441&d=1169144873

Just nu har jag en 250W MH men kommer komplettera med 3-4rör T5 nu för mer ljus samt att få bort lite skuggor som bildas med bara en centrerad ljuskälla.

Vad har du tänkta att ha i karet? det är kanske lättare att få mkt ljus med en MH än att själv bygga en ihop en 5-10 T5 rör. BEror ju lite på hur mkt du kan/vill snickra själv.

Om det blir ett gulaktigt ljus eller inte avgörs mer av kelvintalet på lampan än att det är MH eller T5 skulle jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla hur mycket det kostar att beställa från USA, nu är dollarn så låg att det kan löna sig. Passa på att beställ lite mer "prylar" på en gång. Kolla Marinedepot, dom har mycket.

Tänk dock på att amaturer mm skall klara våra 230V och inte bara 110V. Lägg även på 12%till och 25% moms på totalsumman (varan + frakt) för att få rätt pris när varan är hemma. Det är inte särskilt ofta det blir så billigt jämfört med att ta varorna från tyskland eller england.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla hur mycket det kostar att beställa från USA, nu är dollarn så låg att det kan löna sig. Passa på att beställ lite mer "prylar" på en gång. Kolla Marinedepot, dom har mycket.

Visst ska man titta runt på olika priser och vart man får bra service när något inte stämmer. Sedan ska man väga in alla faktorer när man köper något. Det är lätt att mäta priser men det är inte allt!

Oavsett vad man har för värderingar ska man känna efter vad som passar just mig bäst! Utvärdera och ta den tid det tar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...