Gå till innehåll

Äntligen sätter vi igång med vårat hörnkar


krickolina74

Rekommenderade inlägg

Du kan vara helt lugn med dina Xenia. De kommer att överleva. Gör de inte det skulle jag bli mycket förvånad. Det som kan vara svårt med Xenian är att få fast den i stenen för den "smiter" ofta. Fast det problemet verkar inte du ha. Dessa märken behöver du inte oroa dig för. När min xenia växte som mest slet jag loss xenian från stenen och även om det bara var lite slamsor kvar på stenen så började de växa igen!

Min rekomendation är: ta det lugnt och njut av ditt kar som nu börjar leva! Jag tycker du ska ta lite egna kort (lägg gärna ut här också så klart) även om du inte har någon bra kamera. Det händer mycket i karet och det är kul att gå tillbaka och ta en titt på om det går tungt någon gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har en liten fråga, mellan några stenar i ett hål har det kommit fram ngt nytt, och jag vet inte om det är en glasros eller en rörmask. Har sökt på forumet men kan inte direkt, via dom bilderna, avgöra vad som är skillnaderna mellan dom två

Sitter för långt in så kameran "når" inte dit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jopp det kluckar o porlar lite, vi ska göra om det ev sätta en böj på röret och ett rör som går neråt. tror du att det blir bättre eller ska man sätta dit en durso

Ja det blir bättre med en durso. Med en sådan dursokonstruktion så kan du reglera motståndet för vattnet med mängden luft. Flummig förklaring men jag hoppas du fattar. Blir helt ljudlöst.

Du behöver ett T-kors en 90-böj och ett lock det är allt.

Kollar in här:

http://www.dursostandpipes.com/

Glöm inte att snigelskydda röret också med ett nät eller något.

Edit*

Nackdelen för dig ät att det inte kommer att dra ner ytvattnet då du inte verkar ha en ytavrinngskammare. Detta kan du lösa genom att trä en burk över röret som vattnet rinner ner i. Finns bilder på en sådan i någon tråd här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bara en så försök få död på den så snart som möjligt. Många har stor framgång med att koka kalciumhydroxid i vatten och sedan med hjälp av en spruta ge den en omgång så att den dör. Ibland kan man behöva upprepa behandlingen. Kan fungera med bara hett vatten med.

Har du därimot mycket glasros kan en rostratus eller en pepparmintsräka vara på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv gick lös med en 25ml kanyl + kokhett vatten igår kväll och tog en 10-tal glasrosor. Hejdlöst mördande måste jag säga, dock inte så kul med "tarminnehållet" från glasrosorna smetandes runt i karet...

Återstår väl att se om det blir invasion eller om dom verkligen dog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...