Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

vad äter räkan mer än glasrosor? Jag tänkte att man skulle ju kunna ha en i karet fastän man bara har 1 glasros..... det kan ju bli flera.

I natt är det någon invånare i mitt kar som har ätit upp hälften av alla "armar" på min xenia, undrar vem det är? Jag har ju bara turbosniglar eremitkräftor och en clownfisk????

• Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Postat

Jag hade två olika stjärnpolyper och en Sandanemon och de lät räkan vara i alle fall. När jag matade med Artemia eller grannulat så kom ha springandes och tog tag i något att äta, rolig syn faktiskt :).

Tråkigt med Xenian :(

Mvh

A.Hoek

Postat

det satt en eremit och åt när jag kom ner i morse. Men det var på den halvan som är nervissnad och redan halväten, den delen som ser bra ut är det ingen som har rört (ännu) Ska jag ta bort den "nervissnade" delen eller kan den sitta kvar?

Postat

hej !! jag skulle ha tagit det lugnt ett tag dom kan se döda ut ibland en dag sen nästa dag är dom fina igen så har jag haft det några gång vet inte vad det beror på

jag skulle ha väntat lite några dagar till men du gör som du vill =P...

mvh peter

Postat
jag hade tagit bort den vissna delen, brukar ej lukta tårta direkt när man tar ur den..

de kanske åt på den för en bit var döende? och lämnar den del som är frisk?

~Henrik

Yepp det var så jag åxå tänkte. Dom "händer" som man ser på den friska är på den "trötta" helt borta och stjälkarna är bara halva. Ska jag bara knipsa av den vid stenen eller behöver man skrapa

Postat

jag har tidigare klippt med sax vid foten på vissen Xenia, och där växte ut ny sedan från den foten. om du klipper/skär ta så långt ner det går mot stenen, det räcker det blir väldigt lite kvar för det ska växa upp igen.

~Henrik

Postat
Hur länge har du haft akvariet igång nu? :)

Jag la i LS tisd.29:e januari då hade saltvattnet stått pumpat runt i ca 3 veckor

Lörd 3:e feb flyttade det in en clown 5 st eremiter och 4 sniglar.

16:e februari flyttade det in en xenia, som jag precis har beskurit och det luktade inte smultron på en sommaräng :)

Har precis upptäkt en till invånare i karet som jag inte vet vad är, det är ett litet kryp som har svart välvt skal och benen ser ut (så mycket som jag han se, den är lite ljusskygg) som tusenfotingsben och så har den spröt. Nån som vet vad det är??

Jag har tagit kort på den men det blev inte så bra ser ut som en liten svart sten

Postat

Jag såg ju en liten invånare för några dagar sedan, ikväll såg jag två.

Båda var ca 1 cm stora den ena med ett musselskalsliknande skal många små ben "kroppens massa" var som en snigel och efter den så var det liksom ett släp....

Den andra hade samma färg på skalet men var mer trekantig, långa tentackler, jag petede lite på den (han hade sugit fast sig på en LS) den var svår att få loss men tillsist lossnade den och underdelen såg ut som en snigels men med MÅNGA ben. Båda hasade sig relativt snabbt in i varsin håla, (ingen simmar). ??

Postat

oj oj nu kommer brunalgerna!!! O ringen på returpumpen- från skummaren upp till karet- gick sönder (så den står still, tills vi fått en ny o ring)och då på bara ett par dagar så kom det brunalger. Vad gör jag?? Igår så bytte vi ca 60 liter vatten och jag putsade framrutan, var och köpte 4 sniglar till så nu har jag 8 st. Skummaren har jag flyttat upp så att den hänger på karet. Några mer tips?

Postat

Jag vågar inte ge dig något antal då jag inte har erfarenhet nog för det. Själv har jag så pass många att jag inte vet hur många de är och jag önskar ändå jag hade fler.

Postat

Jag har hört att jag skall ha ca 200 sniglar till mitt 1400L.. och jag har 10 st i dagsläget :)

Vet inte om det är något riktmärke, men jag önskar mig iaf många fler sniglar :D

Dem är småhäftiga..

Postat

Man bör ha 1 st Astraea, Turbo eller Trochus per 10-15 liter.

Fakta taget ur Algae A problem solver guide, Julian Sprung 2002

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...