GreyGoldfishes Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 .. och vad gör dem, hur sköts dem osv ? (: Fick dem med levande stenen som en bonus.. Och vilket märke på spårämne saken är lämplig? D: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Hej Malin!Jag ser inte vad det är men jag gissar att det första är en skivanemon. Om du tar någon mer bild och lägger upp som är lite större är det säkert lättare att se.Hur länge har du haft LS:n liggandes? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GreyGoldfishes Postat 27 januari 2007 Författare Dela Postat 27 januari 2007 Här är saken igen Stenen har vart i akvariet i 2 timmar o.o Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Hej,Den första är med stor säkerhet en skivanemon. Den kommer så småningom att föfka sig genom delning och sprida sig över stenen.De gula sakerna på nästa bild skulle kunna vara Gracillis, vilket är en annan typ av små polyper. Du kan vänta och se om de fäller ut några tentakler när de har fått vara i fred ett par timmar eller så. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Då behöver du inte göra något mer än att titta och njuta av utvecklingen! Alltid (nästan) kul att få med liftare ner i karet! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GreyGoldfishes Postat 27 januari 2007 Författare Dela Postat 27 januari 2007 Okajs, tack för identifieringen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GreyGoldfishes Postat 27 januari 2007 Författare Dela Postat 27 januari 2007 vill skivisen ha mat? o.o Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 27 januari 2007 Dela Postat 27 januari 2007 Dom bruna på bild 2 ser ut som Isarus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 4 februari 2007 Dela Postat 4 februari 2007 kan ju ta o ställa frågan igen.... ska skivanemonen ha mat, eller filtrerar den bara o sköter sig själv? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henrik.Å Postat 4 februari 2007 Dela Postat 4 februari 2007 den kommer klara sig fint utan att man matar den.men de skivanemoner som inte är släta utan har små tentakler som det ser ut som denna har så hade jag försökt mata den.Jag har 4 sorters skivanemoner i mitt kar, lila som är släta och de förökar sig bra utan matning, bruna släta som jag försöker utrota, och en rosa med tentakler som jag matar varje vecka (ricordea florida) med mysisräkor, och några gröna med stora tentakler som jag inte matar för de förökar sig bra.Vill du har fler skivanemoner med knoppar/tentakler på fortare så mata dem,men de kommer klara sig fint utan matning så länge du ger de tillräckligt med ljus.De tar upp proteiner från vattnet med hjälp av bakterierna i deras slem om jag förstått rätt, men också näring som de får av ljuset genom deras zooxantellae.Ett tips vid matning är att stänga av pumparna och hoppas att fiskarna inte hinner sno maten från skivisarna för de tar ca 5min på sig att få i sig tex mysisräkan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GreyGoldfishes Postat 6 februari 2007 Författare Dela Postat 6 februari 2007 Okej, den behöver ingen mat då.Vilken anemon passar till mitt lilla akvarie? o.o Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 Ingen skulle jag vilja säga. Anemoner är känsliga djur som behöver ett akvarium som rätt ljus/vattenförhållanden och överlever sällan någon längre tid. I somliga fall har det dock skett att anemoner delat på sig och förökat sig, men den företeelsen är rätt så sällan förekommande om man räknar in antal anemoner som säljs i butik.Sök gärna här på guiden, det fins en massa trådar som behandlar dessa djur. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 Observera: Skivanemoner och "anemoner" är inte samma sak... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BAminoff Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 Om jag har fattat rätt är det så att anemoner vandrar runt i karet för att leta efter den bästa platsen. Då händer det ibland (ganska ofta verkar det som) att dom hamnar på nåt farligt ställe.Vid pumpinsug eller så och då dör dom eller skadas och sprider ut gift i vattnet så att flera andra varelser i karet också dör. Dessutom bränner dom de koraller som dom kommer åt på vägen. Det finns massor av trevliga koraller som inte ägnar sig åt sånt.MVH BA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gesi Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 Observera: Skivanemoner och "anemoner" är inte samma sak...precis..jag har massor av olika skiv/kolonianemoner men de är egentligen koraller..vet att det var en diskussion om detta i en annan tråd och kommer inte riktigt ihåg vad det var som avgjorde..om någon kan förklara?jag har en skivanemon som vandrar faktiskt, har jag märkt!köpte den på a-lagret och det stod skivanemon.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 Jag tycker du ska läsa det Clownen skrev nyligen. Jag kommer inte ihåg vilken tråd det var i. Den handlar om anemoner då de är svåra för nybörjare och man bör läst mycket innan man skaffar en! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GreyGoldfishes Postat 6 februari 2007 Författare Dela Postat 6 februari 2007 jo, men de flesta säger att om man ska ha clownfiskar så ska man ha en anemon. Men de står ju tex här att de kan väla nåt annat som 'anemon', vad för korall kan passa som detta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mattsve Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 De flesta clownfiskar man kan köpa idag är väl odlade och har knappt sett en anemon, så jag tror inte att det är nödvändigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oktapod Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 den kommer klara sig fint utan att man matar den.men de skivanemoner som inte är släta utan har små tentakler som det ser ut som denna har så hade jag försökt mata den.Jag har 4 sorters skivanemoner i mitt kar, lila som är släta och de förökar sig bra utan matning, bruna släta som jag försöker utrota, och en rosa med tentakler som jag matar varje vecka (ricordea florida) med mysisräkor, och några gröna med stora tentakler som jag inte matar för de förökar sig bra.Vill du har fler skivanemoner med knoppar/tentakler på fortare så mata dem,men de kommer klara sig fint utan matning så länge du ger de tillräckligt med ljus.De tar upp proteiner från vattnet med hjälp av bakterierna i deras slem om jag förstått rätt, men också näring som de får av ljuset genom deras zooxantellae.Ett tips vid matning är att stänga av pumparna och hoppas att fiskarna inte hinner sno maten från skivisarna för de tar ca 5min på sig att få i sig tex mysisräkan.Den kan du sluta kasta organisk avfall på eftersom de inte har några magar, bara en munöppning och de äter alltså inte något men jag har läst att de kan ta upp näringsämnen genom huden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ppihlstrom Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 en euphyllia passar bra... har det till mina clowner (se mitt akvarium) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 precis..jag har massor av olika skiv/kolonianemoner men de är egentligen koraller..vet att det var en diskussion om detta i en annan tråd och kommer inte riktigt ihåg vad det var som avgjorde..om någon kan förklara?jag har en skivanemon som vandrar faktiskt, har jag märkt!köpte den på a-lagret och det stod skivanemon..Ingen skivanemon, dock en riktig anemon, sök på "Stichodactyla haddoni" så hittar du lite info. (Bifogade en länk ifall du inte orkar söka själv. )Mina clowner har tagit både en Sarcophyton och en Trachophyllia som värdar, så det behövs absolut ingen riktig anemon för att de ska trivas. Inte enligt mig och många andra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 Mina ocellaris använda silikonet mellan botten och glasvägg som sovplats i början. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 6 februari 2007 Dela Postat 6 februari 2007 Och får du ett par clowner att gosa med den lilla carpeten så kommer de förmodligen lyckas ha ihjäl den med allt gosande,knappt så det går ner en clown från första början en så liten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henrik.Å Postat 7 februari 2007 Dela Postat 7 februari 2007 Den kan du sluta kasta organisk avfall på eftersom de inte har några magar, bara en munöppning och de äter alltså inte något men jag har läst att de kan ta upp näringsämnen genom huden.Lägger jag en mysisräka på själva skivan så håller den fast den med "tentaklerna" och viker in mysisräkan mot munnen och sedan för den in räkan in i munnen.Märkligt att den gör så om den inte äter något...Länka gärna eller berätta var du hittat denna informationen, så att jag kan ta del av den för jag har inte hittat så mycket info om skivanemoner.lägger med en bild på skivisen jag matar...mvh Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dule Postat 7 februari 2007 Dela Postat 7 februari 2007 Henrik, är inte detta en Ricordea? Om jag förstår rätt så äter dem större föda (artemia/mysis) villigt. Mata 1-2ggr/vecka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.