Gå till innehåll

Va e de för nåt..


GreyGoldfishes

Rekommenderade inlägg

Hej,

Den första är med stor säkerhet en skivanemon. Den kommer så småningom att föfka sig genom delning och sprida sig över stenen.

De gula sakerna på nästa bild skulle kunna vara Gracillis, vilket är en annan typ av små polyper. Du kan vänta och se om de fäller ut några tentakler när de har fått vara i fred ett par timmar eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den kommer klara sig fint utan att man matar den.

men de skivanemoner som inte är släta utan har små tentakler som det ser ut som denna har så hade jag försökt mata den.

Jag har 4 sorters skivanemoner i mitt kar, lila som är släta och de förökar sig bra utan matning, bruna släta som jag försöker utrota, och en rosa med tentakler som jag matar varje vecka (ricordea florida) med mysisräkor, och några gröna med stora tentakler som jag inte matar för de förökar sig bra.

Vill du har fler skivanemoner med knoppar/tentakler på fortare så mata dem,

men de kommer klara sig fint utan matning så länge du ger de tillräckligt med ljus.

De tar upp proteiner från vattnet med hjälp av bakterierna i deras slem om jag förstått rätt, men också näring som de får av ljuset genom deras zooxantellae.

Ett tips vid matning är att stänga av pumparna och hoppas att fiskarna inte hinner sno maten från skivisarna för de tar ca 5min på sig att få i sig tex mysisräkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen skulle jag vilja säga. Anemoner är känsliga djur som behöver ett akvarium som rätt ljus/vattenförhållanden och överlever sällan någon längre tid. I somliga fall har det dock skett att anemoner delat på sig och förökat sig, men den företeelsen är rätt så sällan förekommande om man räknar in antal anemoner som säljs i butik.

Sök gärna här på guiden, det fins en massa trådar som behandlar dessa djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har fattat rätt är det så att anemoner vandrar runt i karet för att leta efter den bästa platsen. Då händer det ibland (ganska ofta verkar det som) att dom hamnar på nåt farligt ställe.Vid pumpinsug eller så och då dör dom eller skadas och sprider ut gift i vattnet så att flera andra varelser i karet också dör. Dessutom bränner dom de koraller som dom kommer åt på vägen. Det finns massor av trevliga koraller som inte ägnar sig åt sånt.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera: Skivanemoner och "anemoner" är inte samma sak...

precis..jag har massor av olika skiv/kolonianemoner men de är egentligen koraller..

vet att det var en diskussion om detta i en annan tråd och kommer inte riktigt ihåg vad det var som avgjorde..

om någon kan förklara?

jag har en skivanemon som vandrar faktiskt, har jag märkt!

köpte den på a-lagret och det stod skivanemon..

post-2401-14468913662458_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den kommer klara sig fint utan att man matar den.

men de skivanemoner som inte är släta utan har små tentakler som det ser ut som denna har så hade jag försökt mata den.

Jag har 4 sorters skivanemoner i mitt kar, lila som är släta och de förökar sig bra utan matning, bruna släta som jag försöker utrota, och en rosa med tentakler som jag matar varje vecka (ricordea florida) med mysisräkor, och några gröna med stora tentakler som jag inte matar för de förökar sig bra.

Vill du har fler skivanemoner med knoppar/tentakler på fortare så mata dem,

men de kommer klara sig fint utan matning så länge du ger de tillräckligt med ljus.

De tar upp proteiner från vattnet med hjälp av bakterierna i deras slem om jag förstått rätt, men också näring som de får av ljuset genom deras zooxantellae.

Ett tips vid matning är att stänga av pumparna och hoppas att fiskarna inte hinner sno maten från skivisarna för de tar ca 5min på sig att få i sig tex mysisräkan.

Den kan du sluta kasta organisk avfall på eftersom de inte har några magar, bara en munöppning och de äter alltså inte något men jag har läst att de kan ta upp näringsämnen genom huden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis..jag har massor av olika skiv/kolonianemoner men de är egentligen koraller..

vet att det var en diskussion om detta i en annan tråd och kommer inte riktigt ihåg vad det var som avgjorde..

om någon kan förklara?

jag har en skivanemon som vandrar faktiskt, har jag märkt!

köpte den på a-lagret och det stod skivanemon..

Ingen skivanemon, dock en riktig anemon, sök på "Stichodactyla haddoni" så hittar du lite info. (Bifogade en länk ifall du inte orkar söka själv. :))

Mina clowner har tagit både en Sarcophyton och en Trachophyllia som värdar, så det behövs absolut ingen riktig anemon för att de ska trivas. Inte enligt mig och många andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan du sluta kasta organisk avfall på eftersom de inte har några magar, bara en munöppning och de äter alltså inte något men jag har läst att de kan ta upp näringsämnen genom huden.

Lägger jag en mysisräka på själva skivan så håller den fast den med "tentaklerna" och viker in mysisräkan mot munnen och sedan för den in räkan in i munnen.

Märkligt att den gör så om den inte äter något...

Länka gärna eller berätta var du hittat denna informationen, så att jag kan ta del av den för jag har inte hittat så mycket info om skivanemoner.

lägger med en bild på skivisen jag matar...

mvh Henrik

post-1811-14468913670911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...