Gå till innehåll

Wurdemanni vs. kalkrörsmask


Capote

Rekommenderade inlägg

jag önskar att jag bara hade 27l om det nu blir aktuellt att fånga räkan ;)

men iofs så är den ju jäkligt glupsk så man kanske kan ta den med fälla.

Du - det är inte lätt där heller - med en håv som är lika bred som karet. Men denna räka var inte som andra. När jag ställde ner håven - så gick den till anfall. Håven är grön - så den tänkte väl - mer euphyllia...

Jag lyckades dock rädda euphyllian.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min wurdemanni anföll mig igår när jag limmade fraggar, kom springandes och hoppa på min hand :skrattar:

skulle passat på att nypa honom då..

Apropå rörmaskar... Är dessa på något sätt skadliga att ha i allt för stora mängder?

kan jag inte tänka mig, dom är väl bara oskyldiga filtrerare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde inte de åt så mycket av kalkrörsmasken. Jag är inte helt säker på vad du menar med kalkrörsmask, är det de små vita som kommer på mörka platser?

Innebär det att om man har många kalkrörsmakskar att de inte kommer ta glasrosorna?

Kalkrörmaskar är de där med ett rör av kalk som de bygger på. Färggranna ofta röda och köpedjur. Inte de där som växer upp på LS.

Apropå rörmaskar... Är dessa på något sätt skadliga att ha i allt för stora mängder?

De vanliga små rörmaskarna har jag i massor och det har jag haft i många av mina burkar. Aldrig sett något skadligt och uppenbarligen tycker mina wurdemanni att de ska få vara kvar.

Clownen: Vet inte hur många wurdemanni jag har kvar men de som jag ser har växt till sig något otroligt. Kanske de tar lite polyper då och då men jag har hört talas om att folk har både kejsare och fjärilar i sina korallburkar.:ler: Det som är kul är att de leker precis som jag hoppades på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen: Vet inte hur många wurdemanni jag har kvar men de som jag ser har växt till sig något otroligt. Kanske de tar lite polyper då och då men jag har hört talas om att folk har både kejsare och fjärilar i sina korallburkar.:ler: Det som är kul är att de leker precis som jag hoppades på.

Nej det går inte att veta i förväg, jag har också haft en dvärgkejsare och fjäril utan problem och matar man dem ordentligt så är risken mindre att de ger sig på koraller (rörmaskar verkar dock vara riktigt godis för vissa arter). Den enda fisk som gått på mina koraller är en bicolour blenny vilket jag hade trott var en lågrisk fisk i jämförelse. Fick just 4 putsarräkor som jag hoppas ska tillföra levande mat inom några månader och sedan ska jag göra ytterligare försök att odla arten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...