Gå till innehåll

Hur bli av med denna j*vla bryopsis ?!!!!!!!


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Det som fick mig att lägga ner mitt förra kar har börjat komma mer och mer även i mitt nystartade kar :ledsen: Ploppar upp fler å fler strån här och där, precis som det började i förra tanken innan det sa pang och all sten var täckt av denna skit.

Plockar bort och tar upp det jag ser, men dagen efter är det dubbelt så mycket igen. Blir snart en nedläggning igen om jag inte gör något drastiskt.

Burken har varit igång 2 veckor med inkört vatten sedan start, fosfat ligger mellan 0-0,03 och nitrat på oförändrat 25, kör med zeolith och vattenbyten, men inget tycks få ner värdet. Kör en timme ljus om dagen. Denna alg verkar hopplös och intresset börjar snabbt försvinna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en undran, varför kör du med ljus överhuvudtaget när du antagligen inte kommit förbi inkörningsperioden ännu?

Lys er da en vigtig del af indkøringsfasen. Algerne fjerner netop en masse af de affaldsstoffer, som skummeren ikke kan tage. F.eks. fosfat.

Drullputt, en Søhare tager dem ofte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju finnas en hel del fosfat och silikat inne i stenarna som kommer fram och göder algerna efter att man har möblerat om eller som i ditt fall flyttat runt vatten och sten.

Som i alla andra trådar som berör detta ämne..

1. Ingen belysning eller sänkt den åtminstone till 1/3 av ursprungstiden

2. Inga vattenbyte eller tillsatser av spårämnen

3. Minimal matning om du nu har fiskar i karet

4. Använd rowaphos.. alltid!!

5. Filtrera bort så mycket av "mattan" som du kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju finnas en hel del fosfat och silikat inne i stenarna som kommer fram och göder algerna efter att man har möblerat om eller som i ditt fall flyttat runt vatten och sten.

Som i alla andra trådar som berör detta ämne..

1. Ingen belysning eller sänkt den åtminstone till 1/3 av ursprungstiden

2. Inga vattenbyte eller tillsatser av spårämnen

3. Minimal matning om du nu har fiskar i karet

4. Använd rowaphos.. alltid!!

5. Filtrera bort så mycket av "mattan" som du kan.

Har kört ljuset en timme om dagen, och byter 10l en gång i veckan.

Tillsätter ingenting, matar ytterst sparsamt en gång om dagen.

Har haft i UltraPowerPhos sedan starten, enl. salifert fosfat test så ligger det på 0-0,03. Har även i en halv "korv" nollnitrat.

Noppar upp dom strån jag ser, är som sagt inte många strån....än, men det var precis så här det började förra gången. Ett par strån här och där sen sa det bara pang så var det bryopsis överallt. Får väl skita i ljuset helt och hoppas att nitratet går ner. Men som många vet så är bryopsis ingen vanlig alg där man kastar ner ett gäng sniglar som snabbt mumsar upp det. Har läst att bryopsis trivs utmärkt med 0 i fosfat och nitrat, och dom algätande djuren är lika lite intresserad av algen som jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drullputt, släng bort nollnitraten, fungerar INTE enl. min erfarenhet. Vill du verkligen köra med zeolit kör med Zeovit eller Ultralith i en riktig reaktor.

Min räddning blev en sjöhare, kan varmt rekommendera en sådan. Rolig krabbat och hur bra som helst på att äta alger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är dock inte så mycket alger än, haren dör väl på stubben när algerna är slut.

Går det att mata den med något sen algerna är slut ? Tänkte att om man köper en sån så är det väl lika bra att panga på med ljuset så kanske det kommer mycket alger som den kan hålla efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drullputt, släng bort nollnitraten, fungerar INTE enl. min erfarenhet. Vill du verkligen köra med zeolit kör med Zeovit eller Ultralith i en riktig reaktor.

Min räddning blev en sjöhare, kan varmt rekommendera en sådan. Rolig krabbat och hur bra som helst på att äta alger!

Konstigt..

Verkar fungera för väldigt många andra akvarister..

Kör du med Zeovit eller ultralith själv?????

Det krävs en omfattande kunskap innan man ger sig på dom sistnämnda, så det är inget jag rekomenderar om man inte har lååång erfarenhet och god kännedom om vad som händer i reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte köpa ett uv-c, gör det nån skillnad på dom här algerna ?

Uv-c hjälper till att ta kål på fria algsporer så visst hjälper det.

Nu har jag inte läst hela tråden men: osmos gärna med silikatfilter, fosfatremover och något nitratreducerande samt en gedigen "cleaningcrew" sen är det bara att mäta värden och vänta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som fungerade för mig när burken var som en skog av dessa "roliga" alger var efter en massa olika försök detta:

1. Ut med all sten och skrubba den helt ren med STÅLBORSTE funkar inte med potatisborste.

2. Bygg ett enkelt refugium och fyll det med Caulerpa, gärna ett par olika sorter, belys refugiumet med ljus så mycket som det går så växer caulerpan och drar ur all näring ur vattnet och konkurrerar då ut bryopsisens tillväxt och överlevnad.

Detta var det som fungerade för mig, och tro mig... jag provade ALLT innan!!!

Bland det absolut sämsta man kan göra är att börja plocka direkt i burken, man missar sporer som frigörs och dessa sprider sig fint och man får problem i hela burlken.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan komma med ett annat tips, som iaf funkade för oss. För vi hade med vårat 240 liters ett "gräsmattekar". Det var gröna mattor precis överallt, och det såg rent ut sagt för j*vligt ut.

Vi köpte en sjöborre, han åt riktigt duktigt. Sen hade vi några sniglar, men de äter inte om de där algerna är långa, som våra var.

Men även en salarias käkade på det där. Till sist så skaffade vi en kirurg, och efter det så har jag för mig att det minskade drastiskt.

vet även att den blåbenade eremiten tar bryopsis.

Lycka till

//Linda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jens, jag har kört med nollnitrat och märkte INGETING under 6 veckor. Nitraten steg även då jag matar KRAFTIGT minst sagt. Nu kör jag zeovit i en hemmabyggd reaktor, pumpar varannan dag och känner att nitraten har ALDRIG gått upp och är sakta på väg ner. (Har varit igång i 8 veckor med zeovit nu).

Ända tills jag började med zeovit har jag haft algproblem, även med kirurger i karet, men nu verkar det vara stabil läge. Frågan är om det är så att det är stabilare i karet med zeovit, dvs inga ammonium toppar (som enl. vissa gynar algerna) eller om det är något annat begränsande ämne som försvinner när man kör zeovit...

Sjöharen stöd matar jag med Nori som den villigt tar (åtminstone det som finns kvar efter kirurgerna :)) några gånger i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd skulle som vanligt vara att konkurrera ut denna alg, inte att begränsa den. Jag ställer mig därför bakom Niclas förslag enligt ovan.

Bryopsisen kommer att försvinna av sig själv när karet är fullt med koraller eller macroalger. Det är vägen dit som är det svåra. Därför avhåller jag mig från stora kar - det tar mycket längre tid och är dyrare att populera dessa fullt med näringskonkurrenter (mycket koraller eller makroalger). Det går också att köra med makroalgsrefugium, men det kräver ju lite rördragning osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd skulle som vanligt vara att konkurrera ut denna alg, inte att begränsa den. Jag ställer mig därför bakom Niclas förslag enligt ovan.

Bryopsisen kommer att försvinna av sig själv när karet är fullt med koraller eller macroalger. Det är vägen dit som är det svåra. Därför avhåller jag mig från stora kar - det tar mycket längre tid och är dyrare att populera dessa fullt med näringskonkurrenter (mycket koraller eller makroalger). Det går också att köra med makroalgsrefugium, men det kräver ju lite rördragning osv.

Har du en ica-kasse med macroalger till övers eller kan få tag på en mängd olika i närheten så ladda en låda full å skicka med express så handlar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du några bilder på dessa alger?????

är jäkligt intresserad på att se hur dom ser ut. för som du beskriver dom så har jag presic samma problem som dig och ja börja bli jävla less kan ja säg! lägg upp en bild om du kan! för macro alger hittar man fan int här uppe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

botryocladia skotsbergii har jag ganska mycket av på en av mina stenar!

sen är det rätt mycket röda slem alger....bryopsis och lite andra konstiga tråd alger!

och jag har också testa de mesta för att bli av me skiten men dom kommer hela tiden tillbaka! så inte vet jag man får väl helt enkelt se om dom försvinner av sig själv efter ett tag eller nå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...