Gå till innehåll

mini sjöstjärna är dom skadedjur???


alofstrand

Rekommenderade inlägg

mini sjöstjärna är dom skadedjur???

har märkt att dom sitter lite överallt och min acroporor inte mår 100 längre.. har dom något med det att göra????

har även sätt djur ? ägg den andra bilden, vete sjutton vad det är???

samt en bild på min ena acropora så ser ni hur skadorna ser ut...

ge gärna tips på andra djur om det finns möjlighet att slippa medicinera i karet.

MVH Andreas

post-1362-14468913737737_thumb.jpg

post-1362-14468913737923_thumb.jpg

post-1362-14468913738146_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara, de betar mest alger (sägs ev finnas någon art som ger sig på koraller men dessa är i så fall mycket ovanliga och dina är inte i närheten av korallerna).

Jag skulle vara mer oroad för din blekta sps i andra bilden. Om det sprider sig ytterligare skulle jag klippa bort de skadade bitarna. Detta har med allra största sannolikhet inget med dina sjöstjärnor att göra. Vad har du för ljus ovanför dessa koraller?

Jag skulle heller inte skaffa en Harlequin räka eftersom du inte kommer att ordna tillräckligt med mat till den och då dör den.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur som helst så har jag börjat plocka bort sjöstjärnorna nu... hehe fick bara fatt i 107 stycker denna gången, tar säkert flera imorgon när dom är framme igen över stenarna och så..

har även köpt in en mandarin som skall gå och plocka lite och en annan som jag har glömt namnet på? heter Hexa något? äter planetara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon källa till detta påstående eller är det grundat på egen utkik efter dom ??

Jag plockar sällan saker ur hatten Ted även om det händer :) . Jag utgick från de källor som jag läst och från personliga iaktagelser. Jag skrev även att jag läst om en art som påstås äta (sps) koraller (finns kanske fler än en art som gör detta).

"Asterina

These are small seastars that come in on live rock and are normally nocturnal until there is a fair size population. They are fairly small in size and generally wont grow much larger then 1/2". They come in a few different colours such as green, white, grey and red. They multiple fairly quickly by dropping a couple larger arms giving them the possibility of having unusual shapes for seastar. They generally graze on algae and detritus on the rocks and glass however may be some species that will also eat coral tissue. Should you have a reef tank, keep an eye on the corals for possible damage. Due to their diet the numbers in the tank will be self limiting according to food availability.

Desirability - Generally good - multiply rapidly and can appear to be a plague "

Eftersom dessa inte satt centrerade vid hans koraller så antog jag att dessa antagligen är "vanliga" sjöstjärnor som äter alger/detritus och inte koraller. Nu förstod jag av hans kommentar att det rör sig om flera hundra och då kan jag förstå att man vill plocka bort en del.

Jag kan se en liten potentiell risk att de kan ge sig på koraller om de blir för många och tvingas äta sådant som inte normalt står på menyn varför det kan finnas en idé att hålla nere antalet. Det kan också eventuellt vara så att de äter alger som växer t.ex vid foten av korallen och därmed skrapar rent korallvävnad precis som med kalkalger (observera att detta är helt och hållet taget ur hatten och knappast troligt).

Mina har aldrig rört någon korall och jag hade en ganska stor population ett tag (finns dock som sagt många olika arter).

Har du någon bild på en sjöstjärna som sitter på dina sps och skadan som uppstod? Verkar i mina ögon som sagt snarare vara tecken på utbredd RTN/STN och innan alla välter ner inredningen i sina kar för att gå på sjöstjärnejakt skulle det vara bra om du är helt säker på att det är sjöstjärnorna som ligger bakom skadorna.

Är du det? Eller var det möjligen så att de kan ha betat alger på de redan döda områdena? Var skedde skadorna? Vill inte ifrågasätta dig Andreas på något sätt men inte minst för din egen skull skulle det vara bra att få klarhet i frågan (nog få som vill köpa LS/koraller av dig i så fall eftersom det är mycket svårt att bli av med denna art).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har bara varit på mina stora koraller inget alls på mina fraggar konstigt nog, man ser att där en sjöstjärna har suttit så blir det blekt till dagen efter, hur utveckalr sig annars RTN/STN okej hur blir man isåfall av med det? jag menar det har har bara hänt på dom korallerna med långa polyper samt och dom har jag haft i 9 månader, dom tre nya som jag har köpt lever som bara dem och växer på.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju exempelvis Asterina gibbosa och Asterina burtoni som kan användas till att få bort Aitapsia i fish only kar. Jag har även sett bildbevis på Asterina som äter Asterina av samma släkte.

Jag har inte tagit någon bild av när Asterina ätit på mina sps men jag skall nästa gång jag ser det fota det. Någon RTN eller STN är jag mycket säker på att det inte är frågan om.

Som du skriver finns det många arter Asterina och någon masshysteri finns det ingen fog för men jag avlägsnar alla av dom som jag hittar eller kommer åt.

Vad jag undrade över var att om du nu visste att det var en OVANLIG art av asterina som åt korall så hade de ju varit trevligt att kunna läsa källan till detta och kanske få reda på vilken art detta var. Har du hittat nån info om detta jag är väldigt vetgirig ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

With the long-term success of thereefkeeping hobby has come increasingknowledge of coral parasites, predators, andcompetitors that didn’t exist in old saltwatersystems. One recently discovered parasite is atiny starfish (Asterina anomala) that is capableof inflicting as much damage in a closedsystem as a crown-of-thorns starfish can doto a reef. It never grows larger than threequarters of an inch in diameter, and so canhide inside a coral colony, coming out only atnight to feed on the polyps. It is beige to grayor even mottled red, and very hard to seeinside a coral. Unlike other starfish it hasseven legs, unequal in size. It feeds on smallpolyp stony corals, soft corals, and large polypstony corals like Euphyllia and Lobophyllia. Itseems to prefer small polyp stony coralsStylophora and Seriatopora, but if they are notpresent will consume Acropora and evenBlastomussa .These starfish reproduce rapidly and canoverrun a tank unless they are controlled.They feed at night, and can be plucked offcorals when feeding, but this must be donerepeatedly or they will come back in force. Itmay be necessary to use a natural predatorsuch as the harlequin shrimp (Hymenocerapicta) to eradicate them completely. Indeed,the starfish might be a problem now becauseof decreased numbers of harlequin shrimp inthe wild. The starfish appears on live rockcoming from many areas, but the majorityseem to originate in Fiji. It may be a goodidea to quarantine live rock and coralsbefore introduction to the display tank. Asingle Asterina starfish can completelyconsume a medium sized Acropora orEuphyllia in a few days.

Kanske e de Asterina anomala du menar men den är ju inte jätte ovanlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur du kan vara mycket säker på att det inte är frågan om RTN/STN Ted?

Här är en länk med bilder som du efterfrågade Ted till ett kar som utsatts för en korallätande art och i mina ögon så ser skadeverkan annorlunda ut med punktmässiga områden mot vad som är fallet i den här tråden vilket som sagt starkt påminner mig om RTN/STN. :

http://www.garf.org/news26p2.html#STAR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske blivit lite missförstådd men jag menade att jag var mycket säker på att det inte rörde sig om RTN/STN i mitt fall där jag sett Asterina äta på mina koraller.

Däremot så på frågan i rubriken så vill jag förtydliga att dessa är i många fall skadedjur.

Alofstrand om dina koraller har drabbat av RTN/STN vet jag inget om och kan inte heller svara på det genom att se på din bild (kanske inte ens genom att se det IRL) men det finns många arter av asterina som ger sig på korall det är jag helt säker på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske blivit lite missförstådd men jag menade att jag var mycket säker på att det inte rörde sig om RTN/STN i mitt fall där jag sett Asterina äta på mina koraller.

Däremot så på frågan i rubriken så vill jag förtydliga att dessa är i många fall skadedjur.

Alofstrand om dina koraller har drabbat av RTN/STN vet jag inget om och kan inte heller svara på det genom att se på din bild (kanske inte ens genom att se det IRL) men det finns många arter av asterina som ger sig på korall det är jag helt säker på.

Ok Ted, det lät som att du menade att det inte var frågan om RTN i den här tråden och att sjöstjärnorna låg bakom de skadade områdena som jag kommenterade tidigare. Då missuppfattade jag/vi dig. Om du tittar på andra bilden i den här tråden håller du då verkligen inte med om att det ser ut som RTN/STN? Eller menar du att dina sjöstjärnor gör samma skadeverkan som i bild två?

Kan det möjligen vara så att sjöstjärnorna, som har utmärkt luktsinne, känner av att delar av korallen är döende och att de då kan ge sig på dessa skadade områden i jakt på korallvävnad alternativt alger som växer på de skadade/döda delarna (ungefär som bortsmaskar kan göra med skadad fisk t.ex.)?

Jag håller inte med dig om att de "i många fall är skadedjur". Jag tror de flesta hobbyister har arter med Asterina i sina kar runt jorden och jag är övertygad om att i de allra flesta fall så gör de bara nytta och att rädslan och fingerpekandet ofta är direkt felaktiga eller överdrivna (guilty until proven innocent with minimum evidence). Det samma gäller i min mening när det kommer till bortsmaskar, men det är en annan diskussion och även där finns ett fåtal arter som livnär sig på koraller.

Jag säger återigen att jag inte skulle utesluta sjöstjärnorna i det här fallet men i min syn så är det betydligt mer troligt att det är frågan om RTN/STN.

Du hade ingen länk till personen som hävdar följande Ted?:

"One recently discovered parasite is atiny starfish (Asterina anomala) that is capableof inflicting as much damage in a closedsystem as a crown-of-thorns starfish can doto a reef."

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade ingen länk till personen som hävdar följande Ted?:

"One recently discovered parasite is atiny starfish (Asterina anomala) that is capableof inflicting as much damage in a closedsystem as a crown-of-thorns starfish can doto a reef."

Mvh

Peter

Jodå den ligger som pdf på länken här:

http://www.marineland.com/seascope/ss2001_issue3.pdf

Personen var Mike Paletta men när de gäller Asterina anomala så tror jag inte du har svårt att googla dej fram till info om dess revsäkerhet.

http://www.reefs.org/library/article/coral_eating_starfish.html

håll till godo

Vart fanns den ovanliga arten du talade om ? Var den artbestämmd ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...