papi Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 HejFunderar på att försöka ta med ett par musslor från Egypten i handbagaget. Vet någon hur lite vatten man kan ha under transporten då ju det finns vissa begränsningar där. Kan det vara tillräckligt om musslan hålls blöt? Transsporttiden kommer att bli ca 12 timmar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 tror ej 1dl vatten (som är max för handbagage) kommer hålla den i liv under 12 timmar. Annars införsel som incheckat bagage, se Maltas tråd för info om det.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maca Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 jag har för mig att egypten är väldigt restrektiva på utförsel, så kolla detta noga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Olagligt!Och jag rekomenderar dig inte att göra det. Det typ 10.000 dollar i böter och jag tror inte Egyptiska fängelser är speciellt trevliga.Det finns anledningar varför butiker måste ha tillstånd för att importera. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrilleus Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Hej! Bara att glömma, du får inte ens föra ut ett tomt snäckskal ur Egypten.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
papi Postat 2 mars 2007 Författare Dela Postat 2 mars 2007 Om jag byter luft i påsen ofta och försöker syresätta med regelbunden rörelse? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
papi Postat 2 mars 2007 Författare Dela Postat 2 mars 2007 Olagligt och jag rekomenderar dig inte att göra det. Det typ 10.000 dollar i böter.opps, vad är det som är olagligt?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Du får inte ta en enda pryl ut från egypten som du plockat. Speciellt inte levande saker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 minns att mamma plockade snäckor på stranden när vi va i egypten.. blev en j**la liv. så jag skulle inte ta med något levande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
papi Postat 2 mars 2007 Författare Dela Postat 2 mars 2007 .... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joney Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 grattis... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 går det verkligen att missa/undvika informationen om att det är olagligt att plocka med sig saker hem? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Lite ansvarslöst va? Hoppas ingen tipsar tullen... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Sitter dessvärre på flyplatsen nu, får vär se hur detta slutar snart...Bend over and touch your toes! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Bend over and touch your toes!Hrmmm, får mej osökt att tänka på en Mallorca-resa jag gjorde i min ungdom..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gesi Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 håller med om att det är totalt respektlöst att plocka med sig saker hem, speciellt!! därifrån man inte får.det finns en anledning till det. svårt o förstå? vill vi ha kvar vår natur??det sitter stora skyltar på hela flygplatsen om detta!! hur kan man missa det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Bend over and touch your toes!Been there, done that!Dom grabbarna skojar man inte med! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 hoppas du inte åker fast, men jag ser detta som hyfsat troligt.När jg åkte hem kollade dom ALLT, dom höll tom på att peta och glo efter inne i mina fiskespön.Lycka till Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrilleus Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Dom öppnade mina oöppnade snusdosor och röntgade handbagaget.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 jösse.. måste haft flax då. tog i oförstånd (såg ju visserligen skyltarna) med mig en acropora i ett kärl av sten å presic när vi gick igenom röntgen gick två grabbar på fika å den som satt kvar tittade bort.. skulle ALDRIG försöka mig på samma sak (hade ingen koll på salta saker då) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Dom öppnade mina oöppnade snusdosor och röntgade handbagaget..haha, det glömde jag bort..mina blev också misshandlade. Dom fattade först inte vad det va för nått..såg rätt kul ut:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Jag finner inte ord för att beskiva vad jag tycker om att ta med sig levande eller dött material från havet/stranden från semestern. Allt som finns i havet och på stranden ska också ligga kvar där. Undervattensliv ska överhuvud taget inte beröras eller ens störas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Doris Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Jag finner inte ord för att beskiva vad jag tycker om att ta med sig levande eller dött material från havet/stranden från semestern. Allt som finns i havet och på stranden ska också ligga kvar där. Undervattensliv ska överhuvud taget inte beröras eller ens störas.Lite dubbelmoral tycker ja , är de oki o köpa sakerna i sverige då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Lite dubbelmoral tycker ja , är de oki o köpa sakerna i sverige då?Tycker också det var ett lite underligt uttalande....Flera fiskar på den här bilden som helt klart kommer från havet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 2 mars 2007 Dela Postat 2 mars 2007 Lite dubbelmoral tycker ja , är de oki o köpa sakerna i sverige då?Jag tycker det är ganska basic att hålla sig till de lagar som gäller i det land man vistas i. Det ska man inte behöva argumentera för. Som framgår av inläggen ovan är det inte tillåtet att göra det som beskrivs. Det som säljs av svenska butiker är däremot importerat legalt genom CITES-förfarandet.Förutom de rent legala aspekterna finns det andra lika naturliga skäl. Ju mer ostört undervattenslivet får vara runt semesterorterna, desto störr möjligheter finns det att sprida intresset och kunskapen om rev och undervattensliv genom att många turister får möjlighet att snorkla och dyka på de fantastiska reven. Om varje besökare skulle ta med sig var sin souvenir från havsbotten skulle reven snart bli utarmade. Vi underskattar alltför lätt hur lång tid det tar att bygga upp rev. Den export av koraller och fisk som sker från länderna i den tropiska zonen håller sig (i bästa fall) till de begränsningar som upprättats genom CITES-systemet.Eric Borneman skrivet i sin utmärkta bok "Aquarium Corals" i kapitlet om Endangered Reefs and the Ethical Coral Keeper om detta tema, och konstaterar mycket riktigt att Popular reefs can suffer from the often uncontrolled collection of curio specimens, coral skeletons, and mollusk shells to supply the demand for travel souvenirs and the needs of craftspeople making semiprecious art and artifacts . Om vi vill att våra efterkommande ska få uppleva samma vackra rev att snorkla och dyka på, så gäller det att hålla tassarna borta./Calle Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.