Gå till innehåll

Transport av musslor


papi

Rekommenderade inlägg

Bend over and touch your toes!

LOL!

Som jag nog inte skrev i början köpte jag musslorna i en butik och ur ett rent djuretiskt perspektiv får det nog ses som en välgärning, iaf om man sett hur de hölls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas det är en jättemussla, lägger ut lite bilder senare för att få en arbestämning. Annars var det rätt dåligt utbud, en del sjöhästar, anemoner, musslor och några krabbor/kräftor. Köpte ochså en Hydorpump på 700 l för 100 kr.

Butiken i Kairo ligger ett par hundra meter från centralstationen (Nasser?) på storgatan i rälsens riktning. Tror jag har ett kort någonstans...

Var det inte "ett par musslor"? Vad hände med resten/den andra?

Tar också tillbaka kommentaren att det var ansvarslöst av dig, trodde du plockade dem från reven. Slog de inte in musslorna för dig i butiken? Informerade dig inte om att det eventuellt var olagligt att föra med sig dessa djur eller gäller inte detta om de köps i butik med intyg t.ex.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite dubbelmoral tycker ja , är de oki o köpa sakerna i sverige då?

total okunskap..

det vi köper i sverige är fångat under lagliga omständigheter och av auktoriserade handlare som också under stora begränsningar och under vissa tidsperioder får göra detta på utvalda platser på reven! det e uträknat av en viss anledning, under vilka perioder och hur mkt man får fånga för att låta naturen hinna ikapp med förökningen.

för att inte tala om hur mkt som odlas!!

orkar inte hålla någon moral lektion här men vet man inte måste man lyssna på andra!

om han nu har köpt det i en butik så gäller fortfarande lagen att inte föra ut det från landet men erbjuder han en bättre förutsättning så kan man kanske tycka att det blir till det bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Funderar på att försöka ta med ett par musslor från Egypten i handbagaget.

...

Det enda som står i tråden är att han funderar på att ta hem två musslor. Han skrev aldrig hur många han verkligen tog med sig till flygplatsen.

Det vore intressant att höra om du, papi, behövde några intyg för att föra ut musslan. Hade de några invändningar på flygplatsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

total okunskap..

det vi köper i sverige är fångat under lagliga omständigheter och av auktoriserade handlare som också under stora begränsningar och under vissa tidsperioder får göra detta på utvalda platser på reven! det e uträknat av en viss anledning, under vilka perioder och hur mkt man får fånga för att låta naturen hinna ikapp med förökningen.

för att inte tala om hur mkt som odlas!!

orkar inte hålla någon moral lektion här men vet man inte måste man lyssna på andra!

om han nu har köpt det i en butik så gäller fortfarande lagen att inte föra ut det från landet men erbjuder han en bättre förutsättning så kan man kanske tycka att det blir till det bättre.

Lever du verkligen i uppfattningen att det är så här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lever du verkligen i uppfattningen att det är så här?

jag vet att det inte e så till 100 % men det får vara upp till alla!

jag försöker sträva efter det o göra nåt för naturen själv.

jag hoppas verkligen att det finns fler än jag som tänker eller vill ha det så.

ett typiskt exempel på turistorter idag (som jag bevittnade själv o var så jä..a förbannad) är folk som tar med sig bananer o allt möjligt o matar fiskarna med, bryter av bitar från koraller o förstör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet att det inte e så till 100 % men det får vara upp till alla!

jag försöker sträva efter det o göra nåt för naturen själv.

Det gör du ju tyvärr inte genom att skriva så här:

total okunskap..

det vi köper i sverige är fångat under lagliga omständigheter och av auktoriserade handlare som också under stora begränsningar och under vissa tidsperioder får göra detta på utvalda platser på reven! det e uträknat av en viss anledning, under vilka perioder och hur mkt man får fånga för att låta naturen hinna ikapp med förökningen.

för att inte tala om hur mkt som odlas!!

Om 50% av de fiskar som säljs i Sverige är fångade under dom är omständigheterna som du beskriver så skulle jag bli förvånad (och glad). Vore givetvis underbart om det var så men att leva i den tron och sedan sprida den vidare är nog inte att "göra något för naturen" om du menar något bra. Odlad fisk är givetsvis också bra men det är ju en försvinnande liten del av all fisk som handlas med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att gesi menar att vi alla kan bidra till att bevara reven så gott vi kan. Små bidrag är lika viktiga som stora. Här är vi eniga.

Det finns självklart en moralisk debatt om det överhuvud taget är etiskt att bedriva akvariehobby, och om vi borde lägga ned hobbyn för att istället bevara haven. Många ledande skribenter är eniga i att vi har ett analkande hot mot reven i världshaven, och då främst från överfiske med gifter, oljeutsläpp, klimatförändringar mm. Jag citerar Borneman: Some scientists fear that it may already be to late to prevent mass declines of coral reefs in the near-term future. Some predictions call for mass extinctions of many corals in the twentyfirst century, with a wholesale loss of current reefs in a single human generation.

Tanken är ju då närliggande till att akvarieindustrin ytterligare spär på denna utveckling negativt. Det finns dock flera skäl som talar mot detta. Jag citerar Borneman igen: For both corals and fishes, the fact is that captive survival rates and longevity have improved dramatically in recent years, thanks to much better husbandry techniques, as well as improved handling and shipping of organisms before they reach the aquarist.

Därutöver är det gängse argumentet till förmån för akvarieindustrin, att hobbyn sprider kunskap om revens skönhet till en större krets av befolkningen än de som har möjlighet att besöka reven. Detta kan hjälpa till att påverka opinionen till förmån för revens bevarande.

Bevarandet av havsreven borde vara en högt prioriterad fråga för många, i synnerhet oss akvarister. Genom vår hobby kan vi sprida kunskap om reven till en bred krets. Det minsta vi kan göra därutöver, är att uppträda ansvarsfullt när vi besöker reven på semestern och hur vi tar in nya tillskott till våra akvarier.

/Calle

PS: För de av er som ännu inte haft möjlighet att besöka havsrev, se gärna lite bilder på https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15655&page=2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör du ju tyvärr inte genom att skriva så här:

Om 50% av de fiskar som säljs i Sverige är fångade under dom är omständigheterna som du beskriver så skulle jag bli förvånad (och glad). Vore givetvis underbart om det var så men att leva i den tron och sedan sprida den vidare är nog inte att "göra något för naturen" om du menar något bra. Odlad fisk är givetsvis också bra men det är ju en försvinnande liten del av all fisk som handlas med.

blir det bättre då om folk tar med sig saker??

känner inte att den här diskussionen går åt något håll för du vill inte förstå vad jag menade.

jag vet iaf att de handlare jag har handlat ifrån handlar från seriösa företag..

men du verkar ha en hel del kunskap om var alla fiskar kommer ifrån till handlarna..

vargklo skrev klockrent!

om inte vi bryr oss som har stora kunskaper inom saltvatten vem ska göra det då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir det bättre då om folk tar med sig saker??

känner inte att den här diskussionen går åt något håll för du vill inte förstå vad jag menade.

jag vet iaf att de handlare jag har handlat ifrån handlar från seriösa företag..

men du verkar ha en hel del kunskap om var alla fiskar kommer ifrån till handlarna..

vargklo skrev klockrent!

om inte vi bryr oss som har stora kunskaper inom saltvatten vem ska göra det då?

Trist att du tar det så. Tycker detta är en av de viktigaste diskussionerna på forumet just nu. Men jag måste väl få reagera när du skriver direkta felaktigheter som andra kan ta som sanningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå dykning så var jag en dag nu i Alexandria, hela bukten som är 5 m djup är full av antika föremål bl.a. drottningens palats och det berömda fyrhuset ligger på botten.

Det finns en lite dykfirma på stranden för den som vill hyra utrusningn. Hoppas själv kunna ta cert där inom något år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist att du tar det så. Tycker detta är en av de viktigaste diskussionerna på forumet just nu. Men jag måste väl få reagera när du skriver direkta felaktigheter som andra kan ta som sanningar?

direkta felaktigheter..?

det e din åsikt.

tydligen så förstod andra vad jag menade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem förstod vad du menade med det här?

total okunskap..

det vi köper i sverige är fångat under lagliga omständigheter och av auktoriserade handlare som också under stora begränsningar och under vissa tidsperioder får göra detta på utvalda platser på reven! det e uträknat av en viss anledning, under vilka perioder och hur mkt man får fånga för att låta naturen hinna ikapp med

Om någon har berättat en lycklig saga för dig om hur våra fiskar hamnar i våra akvarium så får du gärna berätta vem? Jag förstår också att du vill fiskarna och revens bästa men du motarbetar ju det hela genom att vidhålla detta påstående. Det finns några handlare som är certifierade, men långt ifrån alla. Det finns vad jag vet inget som hindrar fiskar från icke certifierade handlare från att komma till Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tridacna musslor skall ha CITES intyg! för införsel till EU från 3 land. Nu mera beviljas bara dessa för odlade ex. Du hade tur men musslorna på bilden ser mer döda än levande ut hoppas trots allt att de klarar sig! En vän till migs fru tog med en liten bit död korall som hon hittade på standen i Hugada, åkte fast i tullen. Valet var 2000 dollar kontant eller 3 mån fängelse..... hon betalade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tillägg:

Jag förstår att det är lockande att plocka med sig saker, viket även jag har gjort på 80-talet, men idag är det över huvud taget ej försvarbart. Mångar rev runt Egypten är dessutom hår slitna och när jag dök sist i Sharm (har varit där 5 gånger första -81) så fick man över huvud taget inte dyka utan med följande guid och om man bara av mistag vilade en fena mot botten så blev man tillrättavisad. Tullkontrollen var mycket noggran så kanse är det inte från Kairo. Dessa Tridacna är dessutom till 100% ilegalt plockade från det vilda och genom att köpa dessa så leder det till fler plockningar. T.o.m mina vargskin från djurparken är chipsmärkta och försedda med CITES intyg. Sverige har tyvärr bara 4 st zoo-poliser än så länge (Spanien har 800). Ilegalt plockade saker snäckor, pälsar m.m. införes till Sverige och tyvärr slipper de oftast igenom tullen. Den ilegala marknade omsätter enl. beräkningar 100 milj € och det ända effektiva sättet att bromsa detta är att kunderna sviker. Mycket upplysning behövs! En Svensk kungsörnsunge betingar c:a 50 000 € på svarta marknaden i Tyskland och smugglast till falkenerare i arabien.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...