Gå till innehåll

Rocka på Hercules, (inte party) :-)


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Taeniura lymma blir 70 cm med en disc på 30 cm så det är inte en rocka för alla kar.

Giftet koagulerar vid höga temperaturer så under kranen med hett vatten om man blir stungen.

Den har två plattor i munnen som den krossar krabbor o sniglar med. Går att mata med räkor och bläckfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som håller på att leta efter en sådan.. Hur va storleken på denna rockan? Såg den ut att må bra m.m?

Moos: det ska vara bland de svåraste rockorna. Ska vara svårt att hålla de vid liv. De kräver STORT akvarium med stor sand yta.

Rockans disk var mellan 15 - 20 cm har jag för mej. Jag vet att förra året togs det in 3 st likadana till Hercules och jag vet att 2 st av dem dog pga att de hamnade just ihop med kejsare som gick väldigt hårt åt på dem och den tredje hamnade hemma hos en kille som tyvärr aldrig fick den att äta. Jag tycker att i detta läget när rockan redan finns på Hercules så finns de väl en utmaning i att för dej försöka rädda den. Den såg ut att vara i gott skick när jag såg den och jag vet att Sjöfartsmuseet har 2 st som kom med samma sändning som ser jätte fina ut. Men huruvida dom äter ännu vet jag inte. Ditt akvarium har ju iallafall ytan för att den ska kunna röra sig omkring och den får det ju bättre där än på hercules där det är väl trångt. Jag tycker att du ska nämna om du handlar den att du anser att sådana djur endast skall tas in till sverige när någon som har möjlighet att hålla dom beställt dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.. Ska ringa till dom så fort de öppnar å se om jag kan boka den till helgen. Tycker det är helt fel att ta hem såna hära krävande djur. Ska man ta hem så ska det vara på beställning av någon som har ett akvarie som klarar av att ha rocka i. Med tillräkligt stor yta och med rätt kamrater i akvariet. Det gäller att vara väl förberädd och på läst innan man äns funderar på att skaffa ett sådant djur. Så tycker det är lite oansvarigt av affärer som tar in dessa djur och säljer utan att infomera om hur krävande dom är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en rocka i mitt sötvattens innan jag skaffade salt. Hade den tillsammans med bl.a. en muräna och en kulfisk, funkade bra. I en vecka ungefär, sen gick den tyvärr bort. Hade stor sandbotten, i stort sett hela karet, och inga av de andra fiskarna var på den. Tyvärr fick jag den inte till att äta, gissar att det var därför den dog. Disken var ca 12-15 cm och karet var på 550 liter vatten. De ska vara känsliga för vattenkvaliten också, så det gäller att ha koll på sina värden. (Iaf i sötvatten.:))

Fina fiskar som oftast är nattaktiva och ligger och sover i håligheter under stenar på dagen.

Hur som haver, lycka till!

*Edit: måste ju visa rockan också:

tn12.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det en blåprickig stingrocka?

synd att du bor så långt in i landet men köper du denna så skulle det vara tipps att fånga små strandkrabbor på västkusten eller så har man sådan tur att den tar frystfoder.

grym fisk iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

. Så tycker det är lite oansvarigt av affärer som tar in dessa djur och säljer utan att infomera om hur krävande dom är.

Tycker oxå att det är galet att ta in en sådan rocka till butik om ingen har gjort en förbeställning och kan hysa den.

Denna rocka är en nervös typ som simmar mycket och behöver extremt stor simyta (fin sandbädd) och gärna så att den kan simma runt akvariet.

Äter den i butiken föresten?

Hoppas att det går bra med rockan osten.

Vet att du velat ha en länge så du har ju ett verkligt intresse för djuret och en simyta anpassad, sen om den är tillräckligt stor tvistas det om på vissa forum men vissa funkar ju fint på en yta som din så jag hoppas att det ska gå fint....

Liten känga till butiker dock som tar in så svåra djur och överlevnaden kanske är nån tredjedel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jens karlskrona: Vist blir det alltid diskutioner om exakt vilken storlek som krävs. har själv läst många om dom. Men jag har pratat med folk som hållt dessa som har ungefär samma storlek som jag å de har lyckats bra.. Men tror inte det bara är storleken som har betydelse :) haha..

Wrang: har med besökt denna butiken å kan inte förstå var de kan ha rockan.. Deras akvarium ser jag som helt olämpliga även för en kort tid. Har för mig att dessa rockor är kännsliga mot stess å jag hade blivigt tok strässig av en förliten miljö.

Nu är det bara hålla tummarna att rockan ska trivas hos mig annas har jag ju misslyckats totalt då akvariet är uppbyggt för att jag ska ha en just sådan här rocka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan va jobbigt allt är. Va och köpte en rocka igår. kom hem å började koppa in den det gick fint.. in koppningen tog lite över en timma. Vilken va kanske för snabbt.

när han väl kom i akvariet så såg han stresad ut och andades snabbt och krafftigt.. men efter ett tag så lugnade han/hon ner sig. Va riktigt orolig för den. Men ville ej stressa upp den mer utan lät den va. timmarna gick å den levde tills jag gick och la mig. när jag vakvade idag så va den död.

Allt känns riktigt jobigt just nu. varför dog den? va det något jag kunde göra? va det mitt fel? sånna frågor bara snurrar i mitt huvud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan va synd, tror innte du har gjort något fel jag har läst att dom är jette svåra att hålla i akvarium men det ska ju gå. Det är klart om den innte trivdes i butiken så var den redan stressad när du fick den och då ble nog flytten för mycket helt enkelt, innte för att jag är 100 på det men utifrån det jag har läst om dom så ligger det nog rett nära värkligheten. Du har inntegjort något fel som jag kan se utifrån det du skriver, tycker innte att du ska ge opp utan prova igjen. Lycka till!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...