Gå till innehåll

Tunze wavebox


Dykaren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Äsch,eftersom jag inte har något bättre för mig så fortsätter jag att posta information om prylen så slipper andra leta lika mkt smiley2.gif.Här är vad Roger Vitko på Tunze säger om den på RC:

OK, so back on topic. The wavebox is a hybrid stream between a 6100 and a 6200 inside a 2L comline box. The pump has a special controller and dampning system which allows the pump to be pulsed in fraction of a second intervals, you tune in wave frequency with this conroller and it will work on any size tank there is no real force to the flow, just the wave action which works just like in the ocean to sweep, lift and suspend detritus. To control wave height you tune the driver power. The extension is a slave wavebox that connects to the same controller so they work synchronously. You really will havee to see it to believe it, it can coordinate with the multicontroller and now you really can have the ocean in your home and the wavebox has one moving part so it is incredibly reliable unlike preevious surge/wave device efforts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet håller, inga problem. Har mailat lite med någon på Tunze och de har inte haft några som helst problem med hållfastheten på deras akvarium. Det sitter ju helt enkelt en Streampump i hållaren som håller x antal liter vatten i sig. Är jävligt intresserad av denna lösning och jag kommer att boka en sådan så fort man nu kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket läcker men jag tycker som Niclas också att den ser lite farlig ut... Det blir ju en konstant viktförskjutning ochsom med tiden måste ta ut sin rätt på siliconet och glaset.

Det gäller att man har ett nytt fräscht akvariumsmiley2.gif...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med ”metcrue”, det största problemet blir nog att få

en tyst ytavrinningen, och en överrinningsbox får man nog limma fast i

akvariet om det inte ska lyfta…smiley2.gif. Det ser ju inte ut som det finns någon sump i Tunzes testakvarium, antar att dom inte kunde lösa detta än…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg

Ujj känns som att leka med ödet att ha en sån!smiley17.gif Skulle vara konstant orolig för att hitta alla akvarie invånare på golvet när jag kom hem.

Men det ser jäkligt tufft ut på film! smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest PatrikD

På filmen ser det enormt bra ut. Andelen sten är låg

dock. Undrar hur det funkar när man inte har så

stora öppna vattenvolymer? Undras också om man

kan använda befintlig stream och endast köpa

lådan?

Vilken uppfinning! Imponerande! Måste provas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hittade 2 filmer till om någon är intresserad,är samma kar som första filmen dock:

http://www.aquatechonline.net/Video/video1.avi

http://www.aquatechonline.net/Video/video2.avi

En kommentar från Roger Vitko på RC angående den extrema vågrörelsen i detta kar:

It should be noted the display at Interzoo was deliberately extreme, the tank dimensions were designed to maximize the wave potentiation, the wavebox had an oversized transformer- which would only account for a very fractional difference since the pump is an inductive load and basically will only take the power it needs, it did have more juice than the production model. The tank was also rather barren with no obstacles to maximizing the flow. At Interzoo you are 1 of several hundred exhibits, the show covers 7 football fields and every pet product manufacturer in the world is there so you have to show off to get noticed. Heck, 2 years ago an Italian company had women wearing dalmation print bikinis and wrestling with dog toys in there mouths so after a few interzoos you have pretty much seen it all.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elak flicka! smiley19.gif

Berättade du inte för henne att det var reklam för Zoo-artiklar?

När Drakfisken är med på någon liknande mässa så tror jag vi ska ha tjejer i plankton-stora bikinis som får brottas med mig. Jag kan vara utklädd till copepod.smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag kunde förstå så är det ett vanligt akvarium,byggt efter tyska normer. Det diskuterades lite hållfasthet osv i en tråd på RC,orkar inte leta upp den nu men den ligger i Tunze forumet och är nog den längsta om Wavemakern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...