Gå till innehåll

Tunze wavebox


Dykaren

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

byggde en gång en "carlson surge device",en behållare ovanför karet där man pumpar upp x antal liter som sedan spolas ut med några minuters mellanrum. (ungefär som en toa)

Den gav en liknande effekt,och akvariet stod kvar öven om det rörde sig lite - la dock ned projektet på grund av att det lät som en flodhäst med matsmälningsproblem (och mycket luftbubblor,gaser i magen kanske)smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Drar denna tråden igen.

Nu har det ju gått ganska precis ett år sedan vi diskuterade denna lilla vågmaskin, Tunze Wavebox. Hur blev det egentligen är det någon som köpte och provade en?

(observera killen som petar sig i näsan...)

Wavebox_animiert_33.gif

Någon som hört folks erfarenheter av den nu ett år senare. Frågor som kom upp förra gången var:

ljud?

trasiga akvarium?

vinglande bänkar?

osv.

http://reef.peterlin.us/movies/TunzeWaveBox.wmv

http://reef.peterlin.us/movies/WaveBox_SPS_tank.wmv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en, men jag har för litet kar (200L) så den ligger nere i källaren och vilar sig.

Hade tänkt skaffa ett nytt större men jag aldrig riktigt kommit igång.

Var dock ganska imponerad när jag körde igång den. Fiskarna gillade dock inte den fullt lika mycket.

Ganska chockande att gå från 1500L/h till 20000L/h pulsande. i ett så pass litet kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ju bara testkört den en dag så jag har inte så mycket att berätta.

Den var väl inte tyst, men det är sånt som brukar försvinna efter ett tag. Iaf har det gjort så med mina andra pumpar. Inget i jämförelse med vad skummaren låter. I och med att jag har ett litet kar så körde jag på den lägsta inställningen, men det blev ändå en ganska kraftig vattenstråle ut från pumpen.

Man måste nog ha mer volym för att det ska funka tillfredställande. För ditt kar skulle det nog funka betydligt bättre.

När det gäller stänk så märkte jag inget. Jag hade en marginal på ett par cm upp till kanten.

Ytavrinning har jag ingen, men jag kan tänka mig att om man har den på kanten (som de flesta verkar ha) så kommer det nog att plaska en del när vågen slår in över kanten på boxen. Jag har själv tänk ha ytavrinningen i mitten på karet jag tänkte bygga. Men som sagt jag har inte kommit till skott än...

Även om jag har ettt litet kar så var det inga gungningar i själva karet. Det som skulle kunna vara en fara är det långsiktiga slitaget. De säger ju också att hållbarheten kommer att minska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag testkörde min så var det ett dovt mörkt ljud bara från den och ett kluckande inne i boxen som blev då den satte på pumpen igen och putte ut de vatten som var inne i boxen. Var svårt att ställa in det hela men vågor i karet det fick jag. Testade med olika allt från en lung sommardag med 0,5-1cm vågor till max på pumpen med korta intervaller. När jag körde med detta så var det 5cm vågor från kant till kant så när den startade och nådde andra sidan karet så var vattnet uppe 5cm på andra sidan.

Min ytavrinning sitter i ena ändan på karet och hadde inga problem med denna.

Det var verkligen så som man ser på filmen allt gungande fram å tillbaka och det gäller att ha stenarna väl fasta i karet. Test körde bara nån dag då den som sagt var för stor i mitt lilla kar.

Film då jag satt ner det hela i karet och testar 7,7Mb och 1minut lång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow den é grymme stor vågen eller gungningen som blir i detta 375L akvarium

Fick filen skickad till mig så nu ligger den på denna länk

Testade att köra den i Mediaplayer och BSplayer och funkade kanon.

Kul Daniel

Men men det är inte detta kar du skall ha vatten i och vad säger din tjej om detta. Skalpar det mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Är det fortfarande ingen som använt Waveboxen och kan kommentera hur ni uppfattar den? Jag var hemma hos en kille i söndags som hade en och han var supernöjd med den. Jag tyckte heller inte den lät så mycket och kunde knappt höra det där kluckande ljudet man hör på vissa klipp. Han hade ju iofs ganska små vågor så det kan kankse berott på det. Vet ni om den stänger av sig när det är mörkt?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är den inte helt enkelt mer cool än praktisk? måste ju iofs gå att mikkla med en/flera pumpar och få samma effekt? krävs en bra hygglig elektriker och lite reläer och lite uppfinning.

hur som helst för mig känns den som en döskalle på växel spaken till bilen...tuff och kanske coolt för vissa..men inte ett måste.neonspolarmunstycken till framrutan någon? *flabb och skoj*

skämt å sido..

siktar själv på att försöka att inte göra denna hobby till en matrial sport.

lägger hellre vågmaskin stålars på vin,kvinnor och sång.njaa kanske en liten fisk månne?:-)

nikke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag förstått en wavebox så flyttar den betydligt mer vatten än vad en vanlig pump kan göra. Genom att det skapas vågor så rör sig allt vatten i akvariet och får all skit att krypa fram och inte ligga still någonstans.

Det blir kanske inte så riktigt kraftig ström, men det blir rejält med rörelse i akvariet och korallerna vajar rätt fint i det.

Det som jag ser talar emot den är kostnaden, om akvariet "håller" för de större påfrestningarna, om allt vatten "skvalper över" och hur enkel den är att justera in och placera i akvariet. Jag kommer inte ha något placerat på kortsidorna eller någon långsida nämligen.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag förstått en wavebox så flyttar den betydligt mer vatten än vad en vanlig pump kan göra. Genom att det skapas vågor så rör sig allt vatten i akvariet och får all skit att krypa fram och inte ligga still någonstans.

Det blir kanske inte så riktigt kraftig ström, men det blir rejält med rörelse i akvariet och korallerna vajar rätt fint i det.

Det som jag ser talar emot den är kostnaden, om akvariet "håller" för de större påfrestningarna, om allt vatten "skvalper över" och hur enkel den är att justera in och placera i akvariet. Jag kommer inte ha något placerat på kortsidorna eller någon långsida nämligen.

Mvh Fredrik

Exakt, har tänkt precis som dig, fan skulle man våga ha det skulle man ju få göra karet typ 20 cm högre ;) Helt plötsligt skapas det en monstervåg som bara väller över, inte kul :P

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...