Gå till innehåll

Tunze wavebox


Dykaren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

nope känns riskabelt och karet bör väll vara 5-10cm högre än vattenytan för att vara på den säkra sidan för överskvalp?

Sedan så undra hur det funkar med ytavrinningen skulle nog behöva vara i mitten av karet där minsta vattenhöjd ökar då den pendlar

Men ja den är ju ändå intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha klart häftig pryl!

Konstruktörens inlägg om hållfasthet:

Det ser ut som om det är ett 720L kar och jag uppskattar att nivån skiftar ca 5 cm, det skulle göra att tyngden skulle öka med ca 30 kg på den sidan som vågen befinner sig, och i samanhanget blir detta ganska lite med tanke pa vad hela 720 karet väger. och man kan ju inte fylla karet lika mycket som förut. Men åt andra sidan så är svängninsfrekvenser runt 0.5-2 svängningar/sekund bland dom farligaste man kan ha. Jag tror att det håller så länge man undviker en benställning i aluminium, och det gör inget om man går upp en en tjocklek i glaset om akvariet sulle befinna sig i utkanten på vad den klassiska glas tabellen anger. Fast hur utmattnings hållfasthet funkar på silicon har jag ingen aning om,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också klart tveksam till den här manicken, speciellt som klubbson skriver om, på "vingliga" ställningar. Sen är det nog idé att sillikonera om burken om man har en lite äldre... Personligen skulle jag aldrig installera en wavebox innan tunze kan presentera 5-6års körningar i olika typer av akvarium utan olyckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon webbutik i sverige som kommer att ha den snart?

Är mest imponerad av vattenflödet. Tänk att kunna få ett gigantiskt

flöde i hela karet. Inga döda punkter bakom sten! Inget skräp som

ansammlas!

I ett 2 m kar har du ett flöde på 100.000 L/h. Inga 10x där inte. smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

provade att ta ett rör och sätta en pump e det röret. i dimensionen 20cm och handpumpade. gick å få fina vågor i ett200 l iaf.. kanske kan koppla på en torkar motor så har man vipps byggt sig en helt egen wavemaskin smiley2.gif..ska försöka plåta den riktiga när kamera saten har lust att va me igen smiley7.gif

B86FB_pump.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...