Gå till innehåll

Tunze wavebox


Dykaren

Rekommenderade inlägg

är den inte helt enkelt mer cool än praktisk? måste ju iofs gå att mikkla med en/flera pumpar och få samma effekt? krävs en bra hygglig elektriker och lite reläer och lite uppfinning.

hur som helst för mig känns den som en döskalle på växel spaken till bilen...tuff och kanske coolt för vissa..men inte ett måste.neonspolarmunstycken till framrutan någon? *flabb och skoj*

skämt å sido..

siktar själv på att försöka att inte göra denna hobby till en matrial sport.

lägger hellre vågmaskin stålars på vin,kvinnor och sång.njaa kanske en liten fisk månne?:-)

nikke

Du kan aldrig få samma vattenrörelse från cirkulationspumpar som från en wavebox som rör vattnet precis överallt i karet, även bakom och inne i LS etc. Jag skulle inte köpa den pga coolhetsfaktorn även om detta är en bonus förstås :) .

Nej jag anser att det är en mycket seriös produkt som kan vara värdefull i karet. Jag ska också säga att jag för tillfället bara har två st stream 6060 som inte är intervallstyrda och tror att en wavebox skulle kunna komplettera "cirkulationen" en hel del i mitt kar. Om jag inte hade "snålat" och skaffat 6060 kanske jag hade nöjt mig med intervallstyrning. Det bästa är naturligtvis både och.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Man får en grym total cirkulation av vattnet för väldigt få watt med en wavebox. Helt oslagbart. Men man bör ha annan cirkulation också och även om jag diggar waveboxen så känns det lite trist att behöva ha en sån klump i akvariet. Sen känns det lite jobbigt med de extra påfrestningar det bli i glas m.m.. Jag tror däremot inte man behöver vara rädd att det skall skvalpa över för jag tror vågskillnaderna är relativt konstanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan alla har varit oroliga för påfrestningarna det skapar. Produkten har ju funnits några år nu men jag har aldrig hört att den skulle orsaka en olycka till skillnad från mycket annan teknik inom hobbyn. Överdriver vi effekterna som waveboxen utsätter karen för?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stora problemet med WB är väl för de flesta har utloppet till sumpen i ena hörnet och då fungerar det inte så bra. Men startar man med ett nytt akvarie så kan man ha utloppet i mitten på akvariet och då går det bra. Skulle det inte vara för det så tror jag att det skulle vara många fler som skulle ha en, jag skulle förmodligen ha provat en.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stora problemet med WB är väl för de flesta har utloppet till sumpen i ena hörnet och då fungerar det inte så bra. Men startar man med ett nytt akvarie så kan man ha utloppet i mitten på akvariet och då går det bra. Skulle det inte vara för det så tror jag att det skulle vara många fler som skulle ha en, jag skulle förmodligen ha provat en.

/Janne

Det där ville jag ju inte höra ;) Jag som beställt intervallstyrda streamers :( och tänkte fixa vågor.., dessutom har jag ju utavrinningen i ett av hörnen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite mer länkar från Reefcentral om någon är intresserad:

http://www.reefcentral.com/forums/search.php?s=&action=showresults&searchid=7352044&sortby=lastpost&sortorder=descending

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=806339

Läste bl.a. att livstiden sänks med ca 10% (han har kopplingar till Tunze men verkar seriös).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har ytavrinningen 50-70 cm in efter ena kanten på akvariet, kan det fungera då? Störs waveboxen av rev och sånt som går upp till ytan?

Hur långt akvarie klarar dem? 250 cm?

Mvh Fredrik

En kommentar ang ytavrinning i hörnet:

"I have no SPLASH with a 1.5 wave. I just lower the water level in the tank. I get no SLOSH effect either. My overflow is on the same side as the box. They say a middle overflow works best."

Verkar ju funka även om en i mitten kanske är bäst.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kommentar ang ytavrinning i hörnet:

"I have no SPLASH with a 1.5 wave. I just lower the water level in the tank. I get no SLOSH effect either. My overflow is on the same side as the box. They say a middle overflow works best."

Verkar ju funka även om en i mitten kanske är bäst.

Mvh

Peter

Nu kanske jag var dålig på att beskriva, men jag menade att min överflödesbox sitter 50-70 cm in efter kortsidan, MITT i akvariet. Typ som en egen liten ö en bit in :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...