Clownen Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 är den inte helt enkelt mer cool än praktisk? måste ju iofs gå att mikkla med en/flera pumpar och få samma effekt? krävs en bra hygglig elektriker och lite reläer och lite uppfinning. hur som helst för mig känns den som en döskalle på växel spaken till bilen...tuff och kanske coolt för vissa..men inte ett måste.neonspolarmunstycken till framrutan någon? *flabb och skoj*skämt å sido..siktar själv på att försöka att inte göra denna hobby till en matrial sport. lägger hellre vågmaskin stålars på vin,kvinnor och sång.njaa kanske en liten fisk månne?:-) nikkeDu kan aldrig få samma vattenrörelse från cirkulationspumpar som från en wavebox som rör vattnet precis överallt i karet, även bakom och inne i LS etc. Jag skulle inte köpa den pga coolhetsfaktorn även om detta är en bonus förstås . Nej jag anser att det är en mycket seriös produkt som kan vara värdefull i karet. Jag ska också säga att jag för tillfället bara har två st stream 6060 som inte är intervallstyrda och tror att en wavebox skulle kunna komplettera "cirkulationen" en hel del i mitt kar. Om jag inte hade "snålat" och skaffat 6060 kanske jag hade nöjt mig med intervallstyrning. Det bästa är naturligtvis både och.MvhPeter Citera
GustavF Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Man får en grym total cirkulation av vattnet för väldigt få watt med en wavebox. Helt oslagbart. Men man bör ha annan cirkulation också och även om jag diggar waveboxen så känns det lite trist att behöva ha en sån klump i akvariet. Sen känns det lite jobbigt med de extra påfrestningar det bli i glas m.m.. Jag tror däremot inte man behöver vara rädd att det skall skvalpa över för jag tror vågskillnaderna är relativt konstanta. Citera
Clownen Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Nästan alla har varit oroliga för påfrestningarna det skapar. Produkten har ju funnits några år nu men jag har aldrig hört att den skulle orsaka en olycka till skillnad från mycket annan teknik inom hobbyn. Överdriver vi effekterna som waveboxen utsätter karen för? Citera
GustavF Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Jag tror inte man behöver vara särskilt rädd men Tunze säger att man får dra några år på livstiden för akvariet. Citera
Clownen Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Jag tror inte man behöver vara särskilt rädd men Tunze säger att man får dra några år på livstiden för akvariet.Så typ 12 år istället för 14 år kanske för ett välbyggt kar? Citera
Janne Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Det stora problemet med WB är väl för de flesta har utloppet till sumpen i ena hörnet och då fungerar det inte så bra. Men startar man med ett nytt akvarie så kan man ha utloppet i mitten på akvariet och då går det bra. Skulle det inte vara för det så tror jag att det skulle vara många fler som skulle ha en, jag skulle förmodligen ha provat en./Janne Citera
fiend Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Om man har ytavrinningen 50-70 cm in efter ena kanten på akvariet, kan det fungera då? Störs waveboxen av rev och sånt som går upp till ytan?Hur långt akvarie klarar dem? 250 cm?Mvh Fredrik Citera
remne Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Det stora problemet med WB är väl för de flesta har utloppet till sumpen i ena hörnet och då fungerar det inte så bra. Men startar man med ett nytt akvarie så kan man ha utloppet i mitten på akvariet och då går det bra. Skulle det inte vara för det så tror jag att det skulle vara många fler som skulle ha en, jag skulle förmodligen ha provat en./JanneDet där ville jag ju inte höra Jag som beställt intervallstyrda streamers och tänkte fixa vågor.., dessutom har jag ju utavrinningen i ett av hörnen.. Citera
Janne Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Jag tror inte den störs av inredningen, men däremot när vattenlinjen går upp och ner så blir det problem, inte med WB men med avrinningen när vattnet kommer och går./Janne Citera
GustavF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Så typ 12 år istället för 14 år kanske för ett välbyggt kar?Ja typ. Tunze säger 10-20% kortar livstid på ett välbyggt akvarium. Citera
fiend Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Vad är det som förkortas i livslängden? Är det siliconfogarna, eller glasrutorna etc som inte pallar med det?Om det är siliconfogarna så är det ju bara att silicona om det efter 8 år t.ex.. Citera
MattiasN Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 har för mig att det ska vara fogarna som utsätts för större påfrestning vilket ska korta karets livslängd Citera
fiend Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Om det är fogarna som utsätt så är det ju bara man limmar om det efter konstens alla regler. Fast 10 år kan MYCKET ha hänt på så då kanske inte ens akvariet står kvar.. Citera
Clownen Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Här är lite mer länkar från Reefcentral om någon är intresserad: http://www.reefcentral.com/forums/search.php?s=&action=showresults&searchid=7352044&sortby=lastpost&sortorder=descendinghttp://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=806339Läste bl.a. att livstiden sänks med ca 10% (han har kopplingar till Tunze men verkar seriös). Citera
Clownen Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Om man har ytavrinningen 50-70 cm in efter ena kanten på akvariet, kan det fungera då? Störs waveboxen av rev och sånt som går upp till ytan?Hur långt akvarie klarar dem? 250 cm?Mvh FredrikEn kommentar ang ytavrinning i hörnet:"I have no SPLASH with a 1.5 wave. I just lower the water level in the tank. I get no SLOSH effect either. My overflow is on the same side as the box. They say a middle overflow works best."Verkar ju funka även om en i mitten kanske är bäst.MvhPeter Citera
Janne Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Jag vet inte vad han har för avrinning, men om man har en Durso standpipe så blir det gurgel när vattnet försvinner och den börjar suga luft./Janne Citera
wrang Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Undra hur det skulle funka med att sätta en wavebox i bakkant och sätta en 90 graders vinkel ut så studsar inte vattnet mot framrutan utan längs med som det är tänkt.Skulle detta funka tror ni?? Citera
fiend Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 En kommentar ang ytavrinning i hörnet:"I have no SPLASH with a 1.5 wave. I just lower the water level in the tank. I get no SLOSH effect either. My overflow is on the same side as the box. They say a middle overflow works best."Verkar ju funka även om en i mitten kanske är bäst.MvhPeterNu kanske jag var dålig på att beskriva, men jag menade att min överflödesbox sitter 50-70 cm in efter kortsidan, MITT i akvariet. Typ som en egen liten ö en bit in Citera
wrang Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Kolla denna film!Ett hemma bygge av en vågmaskinhttp://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=837290&highlight=waveboxman blir ju sjösjuk240cm length, water is at 45cm height and width 60cm Citera
GustavF Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Jag är lite tveksam till om ditt förslag skulle bli någon hit Wrang. Det kan ju funka, men jag tror att waveboxens funktion störs för mycket av böjen. Citera
wrang Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Okey gustav.Någon som vet vad det är för vetil de skriver i denna trådenhttp://www.reefcentral.com/forums/sh...ight=wavebo x Citera
fiend Postat 16 oktober 2006 Postat 16 oktober 2006 Någon som har en wave box installerad i ett större akvarie? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.