Gå till innehåll

Fungerar detta?


heyking

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni om detta när jag skall starta upp mitt saltkar. Jag är helt nybörjare på detta med salt så jag tar gärna emot synpunkter på vad jag behöver och inte.

Det enda jag vet är att jag vill ha lite saker i akvariet och jag vill inte ha någon sump. Hade tänkt mig ett percula 120 först men detta borde ju ge mer plats och bara två "Hydor koralia" i karet.

Akvarium 450-500L

AM Aquastarlight T5 120 cm

2st Hydor Koralia 4 4600 L/H

Skummare Deltec MCE 600

LS ca 70kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tummregeln är minst 10 ggr omsättning/timme men faktorer som hur inredningen ser ut och vilka djur du har i spelar också roll och så man vill undvika att få stillastående vatten någonstans i karet. I Daniel Knopps bok rekommenderar han 6-10 omsättningar, så det tycks finnas lite olika bud....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jurgonhs akvarie hade (om jag inte har HELT fel) mer än 8000L/h i och det var inte speciellt mycket fart i det akvariet :/

Jag skulle klara mig på 2 st Tunze 6060 (12000L/h) plus min returpump (ca 3000L/h) i mitt 1400L och det är väldigt dålig fart i det akvariet.

Skulle nog satsa på starkare pumpar än Koraliapumpar i ett 500L-akvarie. Lite dock beroende på längd och mått och rev osv som andra nämner :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär stod det i hans planeringstråd iaf:

"2 st Marea stream på 2400

1 st marea stream på 6000

1 random märke på 2000

samt returpumpen på ca 2000 skulle jag tro (OR 3500)

14800 l/h"

=)

Sen så har jag hört mkt om att ju bättre flöde man har, destå bättre (inom rimlighetens gränser). Att det är mer viktigt att ha bra flöde i akvariet än många andra faktorer..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 15 ggr omsättning och bra fart på vattnet. En pump på 10 ggr med litet utlopp som ger lång kastlängd och turbulent flöde + en pump på 5 ggr med mer laminär strömning. Det kan kanske vara idé att ha olika pumpar för att lättare kunna anpassa flödet efter revbygget och vad du stoppar i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en Tunze 6060 och en 6000 på max samt en NJ 1200 i mitt 220-liters kar. Det tycker jag är lagom. 14000l/h på 220 liter = 63ggr volymen. Märker inget negativt i karet då båda Tunze-pumparna blåser rakt in i en hög med levande sten vilket gör att strålarna bryts och virvlar runt i karet en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får ju tänka lite på vad man skall ha i revet och hur man riktar pumparna.. sitter de bakom sten eller "skjuter" de rakt ut?

Jag har cirka 7000 liter i mitt 112 och det är tänkte att det skall innehålla stenkoraller som SPS.. få fiskar som kan skjutas iväg av strålen och inga lägre djur som kan fastna i pumparna.

Hittills har jag inte märkt att korallerna bryr sig alls mer än att de har polyperna ute och fiskar efter mat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...