Gå till innehåll

Slit och släp....... 568 liters


Christer T

Rekommenderade inlägg

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vackert kar du har Christer. Jag gillade din kub men detta är inte sämre. Jag ser gärna mer fotografier från ditt kar.

Jag funderar för tillfället mycket på belysning och då mest färger. Därför vill jag kolla med dig vad du har för belysning i ditt kar. Har för mig du har MH men minns inte mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert kar du har Christer. Jag gillade din kub men detta är inte sämre. Jag ser gärna mer fotografier från ditt kar.

Jag funderar för tillfället mycket på belysning och då mest färger. Därför vill jag kolla med dig vad du har för belysning i ditt kar. Har för mig du har MH men minns inte mer.

Tack Jonas. Det finns lite fler bilder här. Kommer fler vartefter.

Jag har Aqua Medics AquaSunlight NG med 2x250 MH, 2x58W T5 samt moonlight. MH och T5 är AMs "Standard" dvs "Aqualine 10 000" (13 000K) och "T5 Reef Blue". Jag tycker belysningen är ok men när det blir dags att byta kommer jag att jämföra lite olika alternativ. Inte minst verkar det ju finnas många olika "blårör" att välja bland. Jag kommer dock aldrig att falla in i den "blånoja" som verkar finnas här på svg ibland. Då allt verkar gå ut på att få så blått ljus i burken som möjligt.

Jag kommer inte heller, inom överskådlig framtid gå ifrån MH. I mina ögon ger det ett betydligt mer naturligt och levande ljus. Men allt är ju en smaksak........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH eller T5 är en smaksak som du säger. Själv är jag ju helt klart en T5are. Oavsett vilket är det färgen som ska fram och det är samma färger oavsett vilken typ man väljer. Jag har själv för blått ljus tycker jag men jag har inte kommit fram till riktigt vad jag ska ha för böandning. Wrang har lyckats bra om man ser på fotografier men de förvränger återgivningen.

Jag frågade dig då jag tyckte det var lite för lite värme i dina bilder. Funderade på om du inte saknade lite rött i din belysning. Med tanke på vad du skriver så stämmer det rätt bra med min uppfattning.

Nu låter det som kritik men det var inte så menat då jag är inne på detaljer och då är det smak. Jag har inte råd att pröva mig fram och få det som jag vill ha och då frågar jag.

Jag ska kolla på din hemsida!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Det kanske ser "kallt" ut på bilderna men jag tror inte du skulle uppfatta det så i verkligheten. AM lampan har ett spektrum som ligger mer åt det "varma" hållet än dom flesta andra med Kelvin runt 13-14 000. (Det säger jag dock utan att ha jämfört så många)

Se spektrum här.

Du är välkommen att komma förbi och titta irl när du har vägarna förbi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanlig så ställer jukameran om verkligheten. Det är inte hur det ser ut bara som påvärkar utan också hur färgåtergivningen är från kameran. Säkert inte rätt termelogi men foto är inte min stora kunskap.

Tackar för inbjudan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Mycket vacker färg på den musslan. Fast jag måste säga att det är en härlig lyster i acroporan också!:smiley20:

Jonas,

Musslan kommer från en omtalad handlare i nordöstra delarna av Stockholm. Både korall och fiskburkarna är välfyllda med gobitar där om du har vägarna förbi.

Acroporan är fin den också. Den kom med som ett litet fragment på den första ls:en jag köpte. Har inte lyckats identifiera den men jag tror att det möjligen är en A floridae.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga färger i ditt kar! Häftigt med den böljande sandbotten. Vilken storlek på sanden har du, och hur djupt är lagret?

Tack Calle. Om jag minns rätt nu är fraktionen på sanden 0-2 mm och lagret är 1,5-2 cm framför ls men inget eller bara lite som har "drivit" in under ls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Musslan kommer från en omtalad handlare i nordöstra delarna av Stockholm. Både korall och fiskburkarna är välfyllda med gobitar där om du har vägarna förbi.

Acroporan är fin den också. Den kom med som ett litet fragment på den första ls:en jag köpte. Har inte lyckats identifiera den men jag tror att det möjligen är en A floridae.

Jag har tänkt att dyka upp! Är en del i stan i jobbet så tänkte kombinera då jag är nyfiken på hur det ser ut live.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har gjort en del förändringar i mitt kar som jag är ganska nöjd med. Jämför bilderna nedan.

070825-hela.jpg

Längst nere till höger på vänstra "kullen" har jag tagit bort Tubiporan. Tyckte ganska bra om den men den höll på att växa sig för stor. I vänsterkant på högra kullen är Clavularian borttagen. Den höll tyvärr på att växa över allting. (En bit finns kvar i sanden nere till höger) Stenarna den satt på är ersatta med nya vilket har gett en mer sluttande kant istället för branten som var där. "Klyftan" har nu blivit lite öppnare och det ser bättre ut. Tunze streampumpen högst upp till vänster är ersatt med en Tunze nano 6055. Underbart att få bort den gamla klossen. Har också köpt en styrning 7095 till pumparna. Lite sämre tryck men riktningen på "strömmarna" alternerar nu. Synpunkter välkomna?

070728-hela2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se. Förr eller senare växer du de flesta koraller sig för stora. Nu har du plats för lite mer utväxter igen ett par månader till, eller? ;) Du har väl förresten inte kastat bort några koraller...?

Hur har du förresten fixat den blåa bakgrunden? Är det medvetet att du inte skrapar alger på bakgrunden, eller ligger du bara lite efter?

EDIT: Är det en solkorall du har uppe till höger? Lever den bra? Hur matar du den? Jag har problem att få min att överleva pga svårigheter att mata den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se. Förr eller senare växer du de flesta koraller sig för stora. Nu har du plats för lite mer utväxter igen ett par månader till, eller? ;) Du har väl förresten inte kastat bort några koraller...?

Ingen fara, dom såldes.

Hur har du förresten fixat den blåa bakgrunden? Är det medvetet att du inte skrapar alger på bakgrunden, eller ligger du bara lite efter?

Bakgrunden är är plastfilm. Ett utmärkt sätt att få på färg tycker jag, istället för kladdet med målarburkar. Ja det är medvetet att inte skrapa. Det är visserliggen svårt att komma åt men det är inte därför. Det blåa blandat med rosa kalkalger kommer att göra sig fint. Om bara dom förbenade ministjärnorna kunde låta bli kalkalgerna :arg:. Jag skrapar inte heller vänster sidruta som kanske framgår.

EDIT: Är det en solkorall du har uppe till höger? Lever den bra? Hur matar du den? Jag har problem att få min att överleva pga svårigheter att mata den.

Ja det är en Tubastrea. Jag har en stor pipett som jag blåser ner artemia med några ggr i veckan, fungerar fint. har haft den i ett och ett halvt år nu och även om den inte växer mycket så blir den inte mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du har ett snyggt akvarium och det vet du även sedan tidigare. Jag tycker det var ett lyft med nanostreamern då de vanliga tyvärr är lite väl stora och inte så specielt snygga. Jag visste inte att dessa gick att styra med 7095 vilket är glädjande för min egen fortsatta utveckling.

Jag tycker det är snyggt när det är trångt mellan korallerna fast det får ju inte bli så trångt att de man gillar mest trängs undan. Jag tycker att din stora oranga motipora gör sig mycket bättre nu men den med lila kanter verkar ha tappat fär. Är det så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du har ett snyggt akvarium och det vet du även sedan tidigare. Jag tycker det var ett lyft med nanostreamern då de vanliga tyvärr är lite väl stora och inte så specielt snygga. Jag visste inte att dessa gick att styra med 7095 vilket är glädjande för min egen fortsatta utveckling.

Jag tycker det är snyggt när det är trångt mellan korallerna fast det får ju inte bli så trångt att de man gillar mest trängs undan. Jag tycker att din stora oranga motipora gör sig mycket bättre nu men den med lila kanter verkar ha tappat fär. Är det så?

Tack Jonas. Nanostreamern är ju nästan snygg i förhållande till dom vanliga. Lite alger på så kommer den knappt att synas. OBS! Det är bara 6055 som går att styra.

Det får gärna vara trångt mellan korallerna, då speciellt sps:erna pga att dom är välväxta och dit är det ett tag. Tubiporan tog helt enkelt för stor plats centralt i karet. Jag tror nog inte att montiporan med lila kant tappat färgen. Jag fick ta loss den när jag meckade med stenarna och den har hamnat lite annorlunda nu. Det som bekymmrar mig med den är att den tappar färgen inne i mitten, botten av "skålen". Det samlas en del skit där som jag suger ut varje gång jag byter vatten. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...