Gå till innehåll

Algproblem!!!


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Har kämpat med algproblem i ett antal månader nu men kan inte få bukt med särskilt de gröna algerna som förökar sig något fruktansvärt. Det började med att jag fick curryfärgade alger i levande sanden. Rörde man bara om lite så försvann de temporärt bara för att återkomma dagen därpå.

I somras var det förmodligen lite för lång tid ca 1-1,5 månad mellan vattenbytena. När jag började få problem började jag (på inrådan av några godhjärtade samariter här på guiden) med veckovisa vattenbyten med ca 15 % samt att jag slutade tillsätta TM:s A och K+ tillsatser. Jag körde i strumpor med kol och Powerphos eftersom jag hade för höga NO3 och PO4 värden.

För ca 2 mån sedan började den hemska tillväxten av gröna alger, främst bland mina röda rörkoraller, som nu har spritt sig och är stora mattor överallt där de kunnat få fäste. De curryfärgade algerna i sanden är nu snarare röda (cyano?) och det blir ibland röda trådar.

Jag fick rådet att skaffa en Foxface för att den skulle beta bort algerna men den tog inte en enda alg och dog efter en månad i akvariet. Av denna orsak vågar jag inte sätta i ngt nytt levande innan denna farsot är under kontroll.

Idag har jag följande vattenvärden:

KH: 9,5 (har ökat upp från 8 efter att ha läst lite här på guiden)

PH: 7,7-8

PO4: ca 0,1

Nitrat: 2-5

Mg: 1290

Ca: 440

Salthalt: 1,0225

Temp: 27

Funderar på att öka upp KH lite, till ca 10,5. Har läst en tråd här om det kan ta död på algerna och eftersom det är under maxgränsen så borde det väl inte kunna ställa till med något?

Funderar även över att börja med Vodkametoden för att hålla nitrat och fosfat i schack. Nu kan det ju verka som ett helt ok (enligt vissa perfekt) värde på nitrat men för bara ngn tid sedan var det mkt högre, över 0,25 enligt Saliferts test (vilket enligt vissa betyder ännu högre). Och trots fosfatremover så försvinner fosfaten mkt långsamt. Jag vet att det inte bör gå för fort för korallernas skull men mitt stora problem är att de kommer att hinna dö bort pga. av algerna om inte algerna försvinner snart.

Ngn som har några kloka råd?

Börjar känna mig desperat efter allt slit utan påtagligt resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har också algproblem, fast i mindre omfattning, och tror att det är fosfatet.

Du skriver att du har 0,2, men det är väl för högt? runt 0,02 tror jag det är typ i havet NSW

Jag funderar på en fosfatreaktor, inte så dyrt, och mer effekt än en strumpa :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på en fosfatreaktor, inte så dyrt, och mer effekt än en strumpa :-)

Köpte en Deltec FR509 inkl media (ett Fosfatkit) hos en kända handlare och kan inte mer än säga att jag är super nöjd. Har haft igång den sen augusti och har inte mycket alger allt. (men nu kommer det kanske)

Kan bara varmt rekomendera en fosfatreaktor.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska börja överväga att börja ersätta avdunstat vatten med kalkvatten, det höjer upp ph och i viss mån kh. Det är i stort sett omöjligt att överdosera.

I och med ett högre ph så binds en del fosfat och är därmed inte längre löst i vattenkolumnen.

Det framgår inte om du använder osmosvatten filtrerat genom silikatfilter. Om du gör det så tippar jag på att stenen läcker näring alternativt att osmosen är kass.

Det är bara att vara envis och rensa bort så mycket man kan manuellt, har man otur så kan det dröja läääänge innan man får bukt med problemet.

En metod att testa är den mer biologiska N och P reduceringen men den kräver lite utrymme, ett så kallat turf alg filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder endast osmosvatten men det saknar silikatfilter. Osmosfiltret bör vara ok, jag har testat KH och den slår om efter en droppe. Jag har övervägt att köpa MB20 och köra osmosvattnet genom ett melittafilter mellan osmos och dunk. Jag har dock mätt silikatvärdet både på osmosvattnet och i akvariet och det visar 0. Kan det ändå vara det som är ett av problemen?

Jag har ett fosfatvärde på 0.05-0,1. Inte 0,2.

Det är för högt men det har minskat tack vare fosfatremovern (om än långsamt).

Vill helst inte behöva koppla på ett fosfatfilter då det är externt och jag vill inte ha ngt som riskerar översvämning.

Jag har höjt KH så att det nu ligger på 11. Vad rekommenderar du för PH värde för att fosfaten skall bindas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder endast osmosvatten men det saknar silikatfilter. Osmosfiltret bör vara ok, jag har testat KH och den slår om efter en droppe. Jag har övervägt att köpa MB20 och köra osmosvattnet genom ett melittafilter mellan osmos och dunk. Jag har dock mätt silikatvärdet både på osmosvattnet och i akvariet och det visar 0. Kan det ändå vara det som är ett av problemen?

Jag har ett fosfatvärde på 0.05-0,1. Inte 0,2.

Det är för högt men det har minskat tack vare fosfatremovern (om än långsamt).

Vill helst inte behöva koppla på ett fosfatfilter då det är externt och jag vill inte ha ngt som riskerar översvämning.

Jag har höjt KH så att det nu ligger på 11. Vad rekommenderar du för PH värde för att fosfaten skall bindas?

Ett silikat filter efter osmosen hade nog inte varit fel, överväg det framöver. Det går dock inte klart att säga att det är det som är ditt problem. Du kan ju mäta dig till noll i silikat. Ett fosfat filter vore önskvärt, men jag förstår om du inte vill fixa ett sådant. Jag har själv problem med hög fosfat, det försöker jag hålla ordning på via kalkvatten och vodka.

PH bör ligga en bit över 8 för att fosfaten skall fälla ut, och det fixar du enklast med kalkvatten som ersättning för avdunstat vatten. Önskvärt målvärde för pH borde vara 8,2 - 8,3.

Gör så här.

Köp en burk Kalciumhydroxid. Ta 2-3 kaffeskedar till en 1,5 liters PET flaska. Slå på osmos vatten, skaka och vänd på den så mycket du bara orkar, det är svårlösligt.

Låt den sedan stå ett dygn och häll i karet för att ersätta avdunstat vatten. Häll inte i den vita smeten som ligger i botten. Fyll på vatten igen och gör om proceduren inför nästa dag. 2-3 skedar brukar vara ok för 2-3 fyllningar sedan sköljer du ur flaskan och börjar om.

Slå gärna lösningen i karet i samband med att lyset slocknar på kvällen, det är pH höjande och inför natten är ett bra tillfälle. Slå i lösningen på ett ställe där du har kraftig strömning, det får inte bildas för mycket mjölkighet. Jag ställer min flaska på akvariekanten och låter sedan vattnet rinna ner i karet medelst hävert principen via en 6 mm luftslang. Då kommer lösningen inte i kontakt med luften, vilket skall vara bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mkt brukar ert PH värde variera från nedsläckt till upplyst?

Mätte PH igår när belysningen varit igång 5-6 h och hade då PH 7,7-8. När jag idag mäter innan belysningen har startat verkar den gått ned ngt under 7,7.

Jag vet inte och det kan nog variera. Den sänkningen du har är ju väldigt liten. Jag skulle försökt att lägga pH en bit över 8 under en längre tid för att se vad det kan ge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du mäter pH med en elektrisk mätare visar den säkert fel. När elektroden börjar bli sliten har den läckström som gör att den visar ett lägre värde även om just har kalibrerat mätaren. Får du mätvärde på osmosvattnet är den bra men om mätvärdet "vandrar" så fort man vickar på mätaren är elektroden dålig.

Jag har två kompisar som kraschat sina kar genom att lita på elektrisk pH mätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det några större risker med att dosera ca 0,6 ml/dag på mina 180-190 l vatten? Aquario skrev att rekommenderad mängd var 0,5 ml /100l vatten. Vilket betyder att jag börjar ganska försiktigt med 0,6.

Det är ingen risk att dosera den mängden per dag. Har du läst den långa och intressanta tråden här på SG om vodka metoden? Den rekommenderas starkt.

Vodka är inget undermedel, det är en långsiktig metod och man skall vara uppmärksam på hur akvariet reagerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte så mycket på vodkametoden i ditt fall. Bakterierna du matar med vodkan tar upp nitrat och fosfat och i ditt fall tror jag nitraten kommer att ta slut först med risk att cyanoproblemet förvärras. Jag har haft samma problem länge och hävde det till slut genom att använda lika delar järnbaserad och aluminiumbaserad fosfatreducering.

Men det går ju förstås att göda med nitrat om kvävet tar slut först...

Det gör jag med natriumnitrat ur kryddhyllan på ica.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder just nu Powerphos, aluminiumbaserad, eftersom det var det enda Triton hade hemma när jag behövde köpa.

Brukar dessa preparat ta ned fosfatet till ok nivå på en månad eller tar det längre tid än så om man legat på 0,25 som värst? Vad är era erfarenheter gällande algproblem, hur lång tid tar det när man fått bort fosfaten att algerna dör? Och kan algdöden i sin tur orsaka ytterligare problem med näringsvärdena?

När du använder natriumnitrat, hur doserar du det då?

Jag misstänker att du har helt rätt angående nitraten. Den ligger just nu på lite mer än 5 och jag tänker dosera 0,6 ml vodka varje dag, hålla koll på nitrat och fosfat och i så fall mata upp med natriumnitrat om den går för lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder just nu Powerphos, aluminiumbaserad, eftersom det var det enda Triton hade hemma när jag behövde köpa.

Brukar dessa preparat ta ned fosfatet till ok nivå på en månad eller tar det längre tid än så om man legat på 0,25 som värst? Vad är era erfarenheter gällande algproblem, hur lång tid tar det när man fått bort fosfaten att algerna dör? Och kan algdöden i sin tur orsaka ytterligare problem med näringsvärdena?

När du använder natriumnitrat, hur doserar du det då?

Jag misstänker att du har helt rätt angående nitraten. Den ligger just nu på lite mer än 5 och jag tänker dosera 0,6 ml vodka varje dag, hålla koll på nitrat och fosfat och i så fall mata upp med natriumnitrat om den går för lågt.

du vet väl att du måste byta din remover varannan vecka! om man har i den längre än två veckor så finns de risk att fosfaten släpps tillbaka till akvariumet! (med aluminium-baserad remover)

om du har salifert fosfattest, så skulle jag inte lita på det! åk och få de mätt med ett Hanna-testkit eller Rowa/deltec.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag löser en påse (40 gram) i en 100 ml plastflaska. Sedan brukar jag hälla en fjärdedel åt gången i sumpen. Det ger ungefär 3,5 mg/l. Har jag slarvat med att tillsätta kan allt tas upp på ett par dagar men normalt räcker det 2 - 3 veckor. Systemet rymmer ungefär 2000 liter och har väl ungefär tre kvadratmeter koraller och 200 kilo sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Uppdatering av läget och nya funderingar:

Värden 29 jan:

KH:12 (har tagit upp det för att se vilken påverkan det har på algerna)

PH vid tänt lyse: 8,0-8,2

Fosfat: 0,03

Nitrat: 2-5

Temp: 28 C

Ca: 390 (skall doseras upp ikväll)

Mg: 1050 (skall doseras upp några dagar)

Salinitet: 1,022

Vattenvolym: 180 l

Efter ett antal veckor med fosfatremover (aluminiumbaserad), vodka 0,6 ml/dygn, daglig kontroll och justering av KH så har näringsvärdena gått ned ordentligt.

Från nitratvärden på 0,25 ligger jag nu någonstans mellan 2 och 5 och för fosfatvärdet, som tidigare låg på över 0,25 har vi kommit ned till ca 0,03 (mätt med salifert-test som inte är helt lätt att läsa av).

Förutom ovanstående så skördar vi alger dagligen, ganska mycket, men tyvärr är denna alg väldigt duktig på återväxt. Jag gör nu vattenbyten med två veckors mellanrum.

De senaste dagarna har jag sett en positiv utveckling på korallerna, vissa slår nu ut mer än de gjort på länge.

Fick idag rådet att skaffa mig en UVC. Vad tror ni om chanserna att det hjälper mot algerna och räcker det med en på 9 W?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...