Gå till innehåll

Någon med LED erfarenheter?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Jag går i uppgraderingsdrömmar och tittar runt lite efter billig teknik.

Jag stötte på följande LED armatur:

http://www.reefshops.com/key-led-system-for-salt-water.html

Modell: K-7236

Ska fungera för ett kar på ca 120x60x60 (vilket jag tänkt). Det står även att den har en effekt på 108W vilket ska motsvara 250W HQI (vad nu det innebär?). Har fått lära mig 1W/L så det verkar ju lite lågt...

Någon som vet mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan inte nåt om just den belysningen, har en hemmabyggd LED ramp med Cree's senaste dioder på mitt Pico kar, funkar fint, men att 108W LED ska motsvara 250W MH är ju enligt mig BS (om de inte valt en MH med optimalt dåligt spektrum att jämföra med) LED belysning lyser med ungefär samma styrka som motsvarande Watt-tal på MH eller T5 lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte nåt om just den belysningen, har en hemmabyggd LED ramp med Cree's senaste dioder på mitt Pico kar, funkar fint, men att 108W LED ska motsvara 250W MH är ju enligt mig BS (om de inte valt en MH med optimalt dåligt spektrum att jämföra med) LED belysning lyser med ungefär samma styrka som motsvarande Watt-tal på MH eller T5 lysrör.

Nu hänger jag inte med. Menar du att 108W led motsvarar 108w mh/t5 ? Då är det ju rent åt skogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, mer eller mindre, om man använder den senaste generationen av vita Cree dioder så kanske 108W motsvarar 140-150W MH/T5. Men sen drar ju drivkretsarna & AC/DC omvandlaren ner effektiviteten till ungefär samma nivå igen. Sen tror jag inte de använder lika effektiva blå dioder. Så kontentan blir ungefär att 1W LED motsvarar ungefär 1W MH som motsvarar 1W T5. LED har ju dock några andra fördelar (som låg värme-STRÅLNING (inte samma sak som låg värmeutveckling) lång livslängd, inget kvicksilver, ett mer kontinuerligt spektrum än åtminstone MH, och framtiden för sig, då effektiviteten redan är i par med de andra belysningsteknikerna och utvecklas fortfarande snabbt).

Jag är ju lite trött på en del LED säljares lögner, bättre att sälja sakerna på deras egna meriter, men vad jag förstått fanns det en hel del sånt här också när T5 lysrören slog igenom.

I mitt pico-kar har jag 12W över 15L vatten, skulle inte säga att jag skulle vilja ha mindre i.a.f.. Hellre några W mer (primärt i det blå spektrat då 6500K LEDarna är rätt gula för min smak)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hänger jag inte med. Menar du att 108W led motsvarar 108w mh/t5 ? Då är det ju rent åt skogen.

Något effektivare är det nog, men det är ingen större skillnad. Däremot finns det andra fördelar med LED.

Edit: Jani hann före.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om mycket som sagts ovan. I princip ger LED inte mer ljus per insatt energi än T5 eller metallhalogen. Men energi kan nog sparas i och med att allt ljus strålar från en punkt som enkelt kan ledas ned till korallerna med linser. Metallhalogen och lysrör har ju istället en tendens att lysa upp hela rummet akvariet står i inklusive akvariets rutor - det gör inte nödvändigtvis LED.

Min egen erfarenhet från mitt Cree-LED-hemmabygge med 24 st 3W LEDar med linser är att dessa 75 W + förluster i drivdonen står sig gott mot 250 W metallhalogen. Men bara rakt under LED-rampen! Utanför linsernas ljuskoner är det så pass mörkt att man knappast kan hålla ens skivanemoner. Hade jag haft 250 W metallhalogen så hade även dessa ytor varit ordentligt belysta, liksom akvariets rutor och hela vardagsrummet...

Här är en toppenartikel som jag tycker beskriver det jag själv upplever i hemma vardagsrummet i mer objektiva termer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man krämar ut mer lumen per watt på lysdioder och detta oavsett förluster i drivdon och andra komponenter, som ju gäller för alla belysningsformer. (se mina inlägg i Cree-tråden)

[Från den andra tråden:]

Ett 9W lysrör ligger på 60 Lumen/Watt medan typiska T5-rör vi har i våra akvarium ligger på kring 50-65 Lumen/Watt.

Metallhalogen är väldigt olika, från 50 Lumen/Watt för 50W ända upp till 125 Lumen/Watt för 1000W. För att göra det enkelt och dra ett snitt kan vi säga någonstans mittemellan på effekten och det blir nånstans kring 60-70 Lumen/Watt.

LEDs ligger allt mellan 10-90 Lumen/Watt beroende på typ av diod och dess effektivitet. (Cree har LEDs som sträcker sig uppåt 95 Lumen/Watt!)

Det verkar vara svårt att jämföra. Och jag tror det har att göra med att enheten lumen är normaliserat till ögats känslighet som nästan normalfördelar sig med en topp kring gulgrönt ljus. En lampa med en större blåandel får således urusla lumenvärden fast den är toppen för koralltillväxt. Hur ser det ut om man mäter ljusflöde i fotoner per insatt ljusenergi?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så,.. ni som kört LED ett tag, är ovantående armaturer tillräckliga (de dimensioner som föreslås) för ett korallkar med lps, sps?

Jag har inte tid att sätta mig in i hyllmeter med hobbyrapporter från andra forum. Är tekniken mogen och finns det några riktlinjer att gå efter eller ska man fortsätta köra med goa gamla mh/t5 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på att testa Cree till mitt fraggkar, mest för att jag tror deras "Royal Blue" är rakt på sak(455-460nm) när det kommer spektrat som korallerna utnytjar.

Efter att ha läst och frågat lite på RC bland DIY nördarna så verkar många gå ner till ca 50% av de wattantal dom körde tidigare.

Ändå så lyckas man leverera bra siffror med parmätare.

Jag tänkte testa en upsättning för att se vad de ger, om inte annat så för att man är lite nyfiken.

Det finns fortfarande folk som inte tror på T5 för koraller;)

Däremot så är jag högst tveksam inför måga av dom komersiella ramperna, jag tror att man fortfarande har svårt att sålla ut vilka dioder som är bra.

Många mäter fortfarande bara lumen och jag finner det hyfsat ointressant för mig som är ute efter ren tillväxt/effekt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Baserat på mina erfarenheter från 24 x 3 W (72 W) Cree-ledar så tycker jag modellen K-7236 är i snålaste laget för ett akvarium på 120 cm. Jag bedömer att 2X antalet LEDar som jag har skulle lysa upp ett 120 cm långt kar - dvs 48 st 3 W LEDar (144 W). För ordentligt med ljus på varje punkt i akvariet (inga mörka hörn) hade nog 3X antalet inte varit fel alltså (216 W), men den ljusstyrkan lär inte ens en 250 W metallhalogenlampa kunna leverera.

Om kravet inte är att odla de mest ljuskrävande korallerna på varenda punkt i akvariet så har nog rampen helt OK. Placeras den nära akvariets vattenyta så lär det finnas gott om ljus alldeles under den även om det blir mörkare i akvariets periferi. Förutsatt att du kan få vanlig europeisk garanti på modellen så lär du ju spara en hel del pengar över åren inte bara på minskad elkonsumtion utan även på frånvaro av T5-byten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det finns mörkare partier i akvariet ser jag inte som något negativt. Jag tycker t.ex. det har en grymt snygg effekt i ditt kar Claes.

Ett annat alternativ skulle kunna vara 2 ramper av modellen K7224EX.

Det innebär 3W x 48 -> 144W.

Lite högre effekt och lite bättre täckning. Fast då springer priset iväg lite.

Bifogar en bild till med kombinationsförslag.

tank-reference-size.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går också och funderar på en LED-ramp från FS eller motsvarande leverantör. Claes, du kör ju Maxpect-rampen, eller hur? Utifrån specifikationen, hur skulle ni som kan detta bättre säga att KEY-LED rampen står sig i förhållande till Maxspect-rampen? Den senare är ju lite dyrare, även om man väljer versionen utan Cree-dioder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går också och funderar på en LED-ramp från FS eller motsvarande leverantör. Claes, du kör ju Maxpect-rampen, eller hur? Utifrån specifikationen, hur skulle ni som kan detta bättre säga att KEY-LED rampen står sig i förhållande till Maxspect-rampen? Den senare är ju lite dyrare, även om man väljer versionen utan Cree-dioder.

Jag kör ett hemmabygge med 24 st 3W Cree, varav 12 st Royal Blue och 12 st XR-E. Mina specifika erfarenheter av ramperna ovan är därmed obefintliga. Jag kan bara resonera baserat på antal 3 W LEDar i de olika ramperna med utgångspunkten att de har ljusegenskaper liknande mina Cree LEDar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är vi nog på samma nivå!;) Hör också många prata om att Cree är det som gäller. Men utan att ha några preferenser så kan jag ändå inte undgå att ifrågasätta det.

Är det verkligen så stor skillnad mellan Cree-LED's och andra US-producerade LED's? Prisskillnaden är ju minst sagt betydande!

Jag har som sagt själv ingen aning men som den prismedvetne konsument jag är vill jag försöka ta reda på det innan jag lägger ordern på en Maxspect eller Key LED ramp!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en fet DIY tråd på RC, läs den så kan det underlätta vid beställning.

Royal blue från cree verkar vara den som spelktrummässigt träffar närmast dom optimala värdena för fotosyntes. Dom andra ligger lite mera högre upp på skalan, även cree´s vanliga blåa är något mer åt de vita skalan.

Jag undrar inte så mycket om cree är bättre utan vilka cree dioder man får egentligen ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...