Gå till innehåll

Automatisk mätning av "allt". För bra för att vara sant?!


ormet

Rekommenderade inlägg

Snubblade över detta på aquanerd:

http://blog.aquanerd.com/2013/11/mindstream-aquarium-monitoring-system.html

https://www.facebook.com/pages/Mindstream-Aquarium-Monitoring-System/172032453001343

De hävdar att de kan mäta & publicera till internet via wifi följande:

pH, ammonia, ammonium, salinitet, temp, calcium, magnesium, kalium, CO2, oxygen, alkalinitet och konduktivitet.

Jag tror inte på det men om det är sant kan jag betala en hyfsad slant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Själva möjligheten att mäta dessa ämnen med hjälp av fluorescence sensing technology tvivlar jag absolut inte på - det finns idag både syremätare och pH mätare som bygger på de principerna - frågan är bara priset och kvalitéen. Här är en handbok i ämnet - läs och njut :)

Jag är också väldigt tveksam när en sådan här nyhet börjar att spridas att det finns väldigt lite information om metoder, interfenser och annat. Dessutom är det nog inte en produkt man köper utan en tjänst. Produkten är värdelös utan "molntjänsten"

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"The current list of water parameters that the Mindstream monitors includes the all important pH, ammonia, ammonium, salinity, and temperature, but those are only about half of what it reads. The Mindstream also monitors things like calcium, magnesium, potassium, CO2, oxygen, alkalinity, and conductivity, which are vital especially for reef aquarium hobbyists. Nitrate and nitrite will be available soon, and Mindstream promises that there are even more to come, though we couldn’t image much more would be needed at this point."

Är väl nästan bara fosfat som fattas från den listan! Snacka om "too good to be true"... men om det stämmer, så::wooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RIP salifert :)...

Detta skulle verkligen kunna vara en boost för hobbyn, en device som säger exakt vilka värden som är fel skulle kunna underlätta otroligt mycket för lata / nybörjare

Hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala i månaden för något som gör detta åt en ordentligt (utan större felmarginaler än dagens budgettester).

100, 200? tror för min del skulle nog smärtgränsen ligga runt 300kr innan det blir mycket för tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste ju undra hur det fungerar bra med kontinuerliga mätningar då det kommer att bli avlagringar på sensorer, maskar som kryper in, svampar, rörmaskar m.m som växer där inne med mera, titta bara på vad som helst ni har i karet nån månad, så man måste nog rengöra den relativt ofta för att den ska ha en chans att visa rätt.

Sen, och det är ju rent personligt, vägrar jag att köpa en manick som kräver att man har en prenumeration hos ett givet företag. Man köper prylen, betalar sina premier, men så går företaget omkull, oops, man har en värdelös pryl man eventuellt betalat en hyfsad slant för. Sen är det ju så att det här med premiebetalning, det enda det går ut på är ju att lura människor att tro att en det inte kostar så mycket, om man betalar 300kr i premie, så betalar man 3600kr om året, så länge men vill ha nytta av prylen, och man kanske inte upplever den som så dyr, men låt oss säga att man har den i 5år, då har man betalat priset för prylen plus 18 000kr för den, då slabbar nog jag hellre med mina tester när det krävs, jag kan inte för min själ förstå vilka värden det är så viktigt att ha kontinuerlig mätning på. Tittar man in i sitt kar dagligen, har lite erfarenhet, så är mätningar extremt sällan nödvändiga, kH är det enda jag mäter regelbundet, ungefär 1 gång i månaden, övriga värden mäter jag inte oftare än var 3-4:e månad, eller när nånting inte verkar helt rätt i karet. Tror jag är tvungen att lägga mer tid på att rengöra den där prylen än jag lägger på manuella tester... Men ja, kostar den en tusenlapp och ingen prenumeration krävs utan man kan mäta ändå, och den har en acceptabel mätnoggrannhet (inte sämre än salifert) då kommer jag nog köpa den, men sannolikt inte ha den i karet hela tiden utan stoppa ner den när jag vill få reda på värden sen skölja av den under kranen och i osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt skeptisk till detta med.

Proberna växer ju igen på en vecka. Vilket innebär att dom måste rengöras i syror, sen ska dom kalibreras, får man säkert göra ett par gånger i månaden. Lösa upp kalkalger mm vet ju alla vad det innebär i tid, en heldag eller två är inget ovanligt. Manuella tester tar kanske 10-30 minuter i anspråk i månaden, lite beroende på hur många tester man har och hur ofta man mäter.

Har man ett väletablerat och fungerande kar så behöver man knappt mäta en gång i månaden ens.

Skulle absolut inte våga lita på att en probe ska få sköta min balling tillsättning.

Tänk er vad som händer när en snäcka får för sig att sitta på proben i ett par dagar.

Men det är ju onekligen ett steg framåt om det fungerar som det är tänkt, men en välfungerande sådan lösning ligger säkert minst 10 år i framtiden..

Om något låter för bra för att vara sant, så är det med största sannolikhet för bra för att vara sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del kommer den iaf ligga mörkt i sumpen om jag väljer att införksaffa en. bakom filterstrumpor för att undvika djur som kryper in. Krävs inte mycket jobb för att hålla den ren och fin från alger etc.

En idé för framtiden skulle kunna vara att ha en liten filterbox som suger upp vattenet där den sedan pumpar in det renat till problem för att undvika djur som kommer i vägen. Och för att undvika att det blir fel, med en doserpump kopplad, så har man dubbla i karet, som synkar trådlöst, matchar dem inte så varnar den att dem behöver rengöras / kalibreras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är nya typer av sensorer som utnyttjar UV ljus och vissa ämnen. De behöver bytas med någon månads mellarum (se senseye) Jag tror inte därför att problemet med igensättning och dyl är så stort. Det som nog blir problemet är att vi står inför ett bläckstråleskrivarefenomen. Affärsiden baseras helt på eftermarknaden, dvs försäljning av förbrukningsprodukter och tjänster så därför ger man mer eller mindre bort själva "maskineriet". Jag är också alltid väldigt skeptisk till underverk men det rör sig om teknik som är på framväxt så man skall nog inte vara för kaxig på att det inte fungerar :).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manuella tester är långt från säkra i sina utslag. En enkel sökning här på guiden visar hur mycket hanhavandefel och missvisande produkter som orsakar märkliga test resultat. Om nu denna lösning kräver att man torkar av den en gång i veckan från alger så blir det inte en större risk för feldosering enligt mig. Risken för handhavandefel beronde på brukaren och dess omständighter är närvarande i vilket fall som.

Enligt deras hemsida på FB är lanseringsdatum och pris nära nu, återstår att se vad denna produkt går för och vad den kommer kosta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är det väl inte mer av ett abonomang än att köra zeovit / biopellets. Du är kör ett system du är mer eller mindre låst till och det som det kör på är en förbrukningsvara. Precis sem de flesta digitala testerna så är det antingen referensvätskor eller annat som man måste köpa titt som tätt annars slutar produkten fungera som tänkt.

I detta fallet verkar det vara som seneye att man köper en kassett som fungerar i X veckor, när det är dags att byta ut den så får man köpa en ny. sen att de väljer att erbjuda en molntjänst etc är bara ett plus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft följande disk med dem

There is a lot of scepticism to all -in -one products, especially in areas of measurements and controlling. The tests today does not work very well for many parameters in saltwater (NH3/NH4, NO3, PO3, K and so one) and you present a method that can give lab accuracy for more than 12 parameters! It is not surprising that one has doubts about such a claim. Personally, I know that the measurement methods known to me can not manage this task. You must use the new methods based on fluorescence sensing technology. Until now, this has been very expensive methods - not suited for hobbyists. If you should have any credibility, I think it is important that you do some type of method description for each method and also reports errors and interferences. I think it is important that you convince the "old foxes" that this is not is an internet fraud - and that you can only do that by openly reporting theories and methods for the measurements // Sincerely Lasse
The plastic sensor disc you can see on the Mindstream Monitor (on our Facebook images) is a user replaceable sensor disc. It uses many different fluorescent dyes and optical fluorescence readers to test for the 12 vital water parameters currently available from the Mindstream System. Chemical concentration change within the water being tested causes fluorescence brightness on the patch to change in intensity. The intensity is then recognized by optical fluorescence readers which are located on the monitor device that converts the data into specific chemical parameter values.

Sensor discs last 90 days. As we speak, the Mindstream System and sensor technology are undergoing final stages of calibration to assure the most accurate device possible. We are also testing for interference from other aquarium devices. A more detailed description of the product and how it works will be coming soon!

Thank you for the answer - it was exactly the answer that is needed. Is there any plans to extend the idea to a controlling option also? Calcium and alkalinity leves could be easy to control with a dosing equipment if you have a continus readings that you can trust on. // Sincerely Lasse
Our Mindstream Monitor contains two radios; one provides the connection to the internet via Wi-Fi, the other to communicate and control local accessory devices. Manufacturers who partner with us, can include a low cost chip that will provide a connection into The Mindstream System.

Det har tydligen tänkt på den lokala möjligheten att kontrollera också men då måste det ju finnas någon översättningsmodul till just den dator som man använder. I Europa är nog GHL mest använd men i USA är det andra. Om några år så är detta nog ett tänkbart verktyg

Och som Popov säger - de hoppas att kostnaden skall bli under 600 dollar i USA för att köpa utrustningen (ca 4000 :-) - abonemang och förnyelse (var 90 dag) av sensorerna okänt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...