Gå till innehåll

Vad är fel


SaltisLinda123

Rekommenderade inlägg

@SaltisLinda123Du måste konstatera först om du får utslag på värdena alls. Gör som Nike83 säger eller som jag föreslog i PM. För KH - ta hälften RO vatten - hälften vatten från karet. För kalcium - gör likadant men det kan vara svårt att späda 5 ml så gör samma här - 5 ml RO och 5 ml akvarievatten - från den blandningen ta sedan ut den mängd du behöver för testen - blanda väl. Samma med magnesium - blanda 5 ml RO vatten - 5 ml akvarievatten - ta ut den provmängd du behöver.

 

Är det på det nyblandade du får detta resultat eller på akvarievattnet. Nyblandat bör stå ett dygn minst innan mätning.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ett långskott detta, men kanske är så att saltet separerat under transport så att just calcium- och magnesiumsalterna i blandningen hamnat mot toppen :suspicion: 

Om det inte är för mycket jobb så kan du ju testa blanda om saltet i förpackningen innan du mäter upp och blandar till nytt.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får skillnad på refraktometern beroende på om jag kalibrerar med rumstempererat osmosvatten eller om jag låter det värmas upp till akvarietemp. 

Vet inte vilket som är rätt men kör med akvarietemp på osmosvattnet. 

Sen beror det kanske oxå på hur snabbt man läser av. 

 

Med det sagt så sist jag mätte mitt magnesium tömde jag oxå mitt Salifert utan färgskiftning, gjorde testet 2 ggr. 

Gången innan hade jag typ 1490 eller nåt. 

Ska göra fullständig testning i helgen så får se då. 

Kör med Blue Treasure SPS. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Jag får skillnad på refraktometern beroende på om jag kalibrerar med rumstempererat osmosvatten eller om jag låter det värmas upp till akvarietemp. 

Vet inte vilket som är rätt men kör med akvarietemp på osmosvattnet. 

Sen beror det kanske oxå på hur snabbt man läser av. 

 

Med det sagt så sist jag mätte mitt magnesium tömde jag oxå mitt Salifert utan färgskiftning, gjorde testet 2 ggr. 

Gången innan hade jag typ 1490 eller nåt. 

Ska göra fullständig testning i helgen så får se då. 

Kör med Blue Treasure SPS. 

Mvh

Kim

 

Den lilla droppen vatten man lägger på refraktometern får rumstemperatur på några sekunder.

Blue Treasure SPS har varierande värden från en påse till en annan. Framför allt Mg låg sällan under 1500ppm vid 35ppm salthalt. Därför bytte jag till Red Sea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...