Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

wrang

Balling - ATI Essential PRO 2 x

14 inlägg i detta ämne

Nån som kör med detta och kan komma med ett uttalande. Jag ska inte själv byta från triton Core 7 men en "ny" som jag hjälper hade fått tips om en bra sak bara med 2 st flaskor

ATI Essential PRO 2 x

https://atiaquaristik.com/en/?one_page_portfolio=essentials-pro

Citat

The revolutionary ATI Essentials pro supply system is a revolutionary supply system. 

Our experience from more than 20,000 seawater analyzes enabled us to further optimize the recipe for the successful essentials.  Essentials pro supplies your aquarium not only with all quantity elements (including KH, Ca and Mg), but also with all essential trace elements (including iron, iodine, molybdenum, manganese, vanadium and zinc) and contributes to these constantly in the optimum concentration range hold. 

With Essentials pro you replace all important elements according to your needs and consumption.  This allows the water levels to be kept at near-natural levels, which at the same time creates the basis for optimum water quality.  Contains skeletal structure: calcium, carbonate, magnesium, strontium and barium. Contained for metabolism and color formation: boron, bromine, fluoride, potassium, cobalt, chromium, iron, iodine, lithium, manganese, molybdenum, rubidium, sulfate, vanadium, zinc etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg att den dök upp på en webbshop när jag skulle beställa ny, jag kör med ati essentials och den funkar hur bra som helst men den är ganska svag så går åt en del i mitt 300 liters så inget för de större akvarierna skulle jag säga.
Antar att PRO bara innebär att man slipper en behållare och mer spårämnen och inte att den är starkare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen som helst erfarenhet av dessa produkter.

Det står ju att 2x2 liter ersätter 3x10 liter ”conventional element supply” var det nu innebär. Vore intressant att höra om någon har mer insikt i frågan! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tolkar det som att det bara är deras version av core 7, alltså rejält koncentrerad balling där den ena innehåller ca+mg+spår och den andra kh+spår.

I staterna är den vanligaste varianten bara 2 blandningar så det funkar säkert helt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, danne031 sa:

Tolkar det som att det bara är deras version av core 7, alltså rejält koncentrerad balling där den ena innehåller ca+mg+spår och den andra kh+spår.

I staterna är den vanligaste varianten bara 2 blandningar så det funkar säkert helt ok.

Kanske skulle varit något för mig? Jag har ingen brist på kanaler i doserpumpen, MEN är det kostnadseffektivt är det alltid intressant. Är det dessutom två kanaler iställer för tre (kör Core7 på 3 dunkar) så är det 33% mindre risk för strul tänker jag :)

Är detta såpass nytt att ingen hunnit testa än? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sökte lite kring detta och hittade ATI’s doseringskalkylator. Den behöver doseras högre än Core7, men från 2 flarror istället från 4 alternativt 3 beroende på hur man kör. 

Kalkylerar man på pris per liter och väger in dosering så kan ATI Pro vara ett bra alternativ, om det nu funkar bra vill säga :) 

https://atiaquaristik.com/en/?page_id=1488

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag beställd detta och ska gå över till det från deras vanliga Ati Essentials :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Den  uppenbara skillnaden är att ATI essentials PRO är 5 ggr starkare än en vanlig balling, och eftersom det går att få en KH lösning 5 ggr starkare (på gränsen) med bara EN flaska, kräver detta recept bara 2 pumpar men  är ändå balanserat.

Så mkt smart tycker jag. Det natriumkloridfria saltet är det man tvingats skippa, men annars finns allt annat med. Jag tror man lagt Mg delen i Ca delen vilket också är smart, då krävs som sagt bara 2 kanaler får att få i en fullvärdig Balling (minus Nacl fritt salt). 

/Jonas

Redigerad av jonasroman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fullt möjligt att få det att fungera. Jag har kört ett sådant recept i två år med mitt 250 liters med 2 vattenbyten om 10%.

Man använder t. ex natriumsulfat i stället för kalciumsulfat och tar en del av beståndsdelarna från mineralsaltet med karbonat och bikarbonat och resten med kalcium och magnesium.

Jag hade en del bikarbonat i karbonatlösningen så att det inte fräter lika mycket. (Sänker pH)

Det man måste hålla koll på är att salthalten stiger så att man måste ersätta lite saltvatten med osmosvatten med jämna mellanrum förutom att hålla koll på de vanliga värdena.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen är det ungefär samma sak som denna 2-part:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite krångligare är det.

Jag har med alla macro- mikro- och funktionella spårelement i min blandning. Både den mängd som bildat saltvatten skall innehålla och även det man förväntar sig ha bundits i de bildade korallskeletten.

Och jag förväntar mig att ATI gjort det samma. Deras lista täcker ju det mesta.

Sedan är det ju en fråga om de koraller man har bildar skelett med den sammansättning man blandat kemikalierna för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och sen den där vanliga frågan om de där ämnena som binds in i skelettet mest gör det för att de finns där i vattnet eller om det faktiskt fyller någon funktion för korallens fysiologi (eller estetik). Klassikern för den diskussionen är nog strontium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker mig ha sett stärkt röd färg i samband med strontiumtillsats. Men om det har något samband med korallernas välbefinnande har jag inte en aning om.

Nickel och zink påverkar hur korallskelettet växer. Och så vidare. Det är bara ett par av de ämnen som brukar tillsättas som inte inverkar vad jag vet.

Litium och kanske fluor. Vanadin har ingen betydelse för koraller men för svampdjur.

Ett väsentligt problem när det gäller att värdera korallers välbefinnande är att forskarna ser på tillväxt och tålighet mot omvärldsförändringar och parasiter medan akvaristerna nästan bara är intresserade av färg.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu