Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Majki01,

Finns det?... Något liknande? istället för att koppla den till tex en doppvärmare så den slår igång elen när tempen går under tex 25 grader. Finns det då att få tag i något med sensor som slår igång elen vid ÖVERstig av 25 grader? så den då drar igång ex fläktar... ???

2. Någon som testat denna?

• 0 svar
    • 845 visningar
  3. Started by metcrue,

Någon som har koll på om det går att test köra pumpar kopplade till PVC rör innan man limmar rören? Eller kommer det läcka extremt mycket? Mina rör ligger utanför karet så allt för stora läckor blir inte roligt, men det skulle vara bra om man kunde testa lite innan man limmar.

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  4. Started by Vargklo,

Jag har haft en Hanna fosfatmeter en längre tid och är mycket nöjd med den. Dock hade jag otur med den första laddningen reagenser som jag köpte, där mina mätvärden hoppade mycket. Det blev ingen ordning förrän jag köpte en ny batch reagenser. Jag var nu sugen på att jämföra mina reagenser med reagenser från en annan batch som jag fick tag på. Syftet var att se hur mycket det kan skilja sig, och därigenom få ett hum om hur noggrann en Hanna egentligen är absolut sett. Relativa mätningar, dvs förmågan att följa upp- och nedgångar över tiden, känner jag mig komfortabel med att den klarar mycket bra. Testreagenser Bägge reagenserna är "Hanna HI 93713-0 Phosphate LR Reagent" …

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by kebox,

Någon som har erfarenhet av digitala calcium mätare typ AM-Pinpoint Weipro etc. någon tillförlitlighet? Börjar ledsna på dropptester typ Salifert Kjell

• 2 svar
    • 729 visningar
  6. Started by Benny,

Någon som har erfarenhet av detta uvc 5watt låter lite svagt men rek upp till 400 lit.

• 1 svar
    • 893 visningar
  7. Started by kobbens,

Hej skulle behöva ett foto på kretskortet på den modell med svarta kontakter. Nån som kan hjälpa??

• 2 svar
    • 605 visningar
  8. Started by kobbens,

Har haft min Rollermat drift sedan feb 2015. Tyvärr så har motorn blivit fel på, den knastrar bara men driver inte. Nån som haft samma problem? Hur löste ni det? Hittat nån annan motor ? Räknar som valkigt att de inte gäller nån garanti utan som vanligt handhavande fel, då jag bytte rulle för 3 v sedan.

9. Started by Perk,

Jag funderar på att skaffa en Theiling rollermat och undrar om nån som har en sån och kan dela med sig av erfarenheter? Jag har en herbie overflow nu, kommer det att fungera bra tillsammans med filtret? Nu går ju röret rakt ned men rollermat så kommer det krävas minst en 90-gradersböj och kanske nån mer för att kunna koppla in den.

10. Started by kocknick,

Jag har förstått att den är sjukt bra att ta bort partiklar från vattnet och att den tom. ska ta bort vita prick.... men tar den inte bort massa gött också?

• Gilla
    • 1 svar
    • 629 visningar
  11. Jag behöver ett nytt membran till min osmos. Tänkte passa på att uppgradera den eftersom jag har turen att ha en enhet med lös restriktor. Jag behöver därmed ett membran på ca 100GPD, och matchande restriktor. Jag har handlat av en firma i USA tidigare, och det har fungerat hur bra som helst, men nu har de tydligen fått för sig att man inte kan svara på email, eller något, och jag tänker inte truga dem att ta emot mina pengar. Vidare i texten. Jag fick en länk till en firma som även den låg i USA om jag inte minns fel, för att köpa en ny ljuskälla till mitt Lifeguard QL-40. Det är väll ca ett år sedan, och jag hann knappt få min order bekräftad så gick de ut med att de i…

12. Jag tänkte köpa några delar från de och undrar om man behöver de grejerna för min sump/Ro container. Jag vet inte 100 % hur de fungerar , behöver man köpa en extra pump eller vilka delar behövs för att allt ska fungera. Jag har redan en osmolator Tunze 3155-nya model men tänkte att de är snyggare om man skulle köpa en fint sump från de. 1.Level switch with 230Volt electrical socket http://royalexclusiv.net/Dreamboxen/Dreambox-Zubehoer/Niveauschalter-mit-230Volt-Steckdose--817.html 2.float switch with 230Volt electrical socket http://royalexclusiv.net/Dreamboxes/Dreambox-filter-sytems-accessori/float-switch-with-230Volt-electrical-socket--818.html

13. Started by PatrikB,

Tjena! Installerade precis ett Deltec UVC till mitt RSM och eftersom akvariet är plaserat i vardagsrummet kan jag inte ha det ovanför eftersom man då skulle se det samt slangarna. Så jag satte det i skåpet under akvariet, tyvärr leder detta till möjligheten att vid ett haveri pumpa ut allt vatten. Så frågan är om någon har haft någon av deltec:s modeller som havererat med läckage som följd.

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  14. Started by Reefen,

Hej Funderar på att köpa o tillsätta något ur Korallen-Zucht sortiment för att få lite bättre fart på koraller o annat o då undrar jag vad till här på forumet tillsätter i era kar? Jag kör inget Zeovit eller dyl men detta är väl prylar man kan köra ändå? Typ Coral Vitalizer, Sponge Power, Stylo Pocci glow, Amino Acid. Vad rekommenderas ? Iofs kör jag Balling idag med extra tillsats utan FM ULTRA Trace B x3 kan vi kalla det (3 olika) Behövs det mer egentligen är detta tillräckligt ? Det finns ju en djungel av preparat. Help please.. Kan tillägga att det finns både LPS o SPS i karet o man vill ju det ska frodas =)

15. Started by zeke66,

Vet någon var jag kan hitta bra digital timers till vanlig vägg kontakt? Har letat och hittar inte kollat typ på k-rauta och på elfa på nätet men hittar inte..Då jag är trött på mina gamla knarrande

• 1 svar
    • 619 visningar
  16. Started by jör..,

Är det någon som har förslag på en timer eller annan tidsstyrning för 12 v DC.Jag skall tidsstyra 4 st slangpumpar.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Vargklo,

Jag börjar bli riktigt trött på att försöka hålla reda på alla dessa tider kring vattentester. Någon test ska stå i 3 minuter, någon annan i 5 minuter osv. Rätt som det är så glömmer man bort tiden, och man vet inte om testet har blivit värdelöst. Finns det någon som har en finurlig lösning på att hålla dessa tider? Jag skulle behöva en liten timer som säger "pling" efter en förinställd kort tid. Allra bäst och billigast vore kanske någon freeware som gick att ladda hem till PCn. Några förslag?

• 6 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Xenia83,

Det här är en väldigt dum fråga . Jag började bygga ihop mitt styrsystem igår med en 1 ip 40 central 1 Jordfelsbrytare 1 Herholdt Digital veckotimer Som vanligt är manualen borta, detta är egentligen inget problem eftersom ja kan programera timern, man har 30 Program man kan lägga in och ja behöver bara 1 för på och avstängningen är på samma tider varje dag. Men jag hittade in funktion till HO: 01-99, kliar ordentligt i skallen ja kan inte komma på vad den är till händer inget om ja ställer den på 1 heller. normalt är den här funktionen avstängd å de står bara HO: ** Någon som har en ide om va de mer brukar finnas för funktioner på timrar =)

• 0 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by Daniel N,

Köpte en sådan här i dag. Klippte sönder bruksanvisningen när jag öppnade den. Klistrade ihop den med tejp så det gick att läsa. Nu kan jag justera belysningen utan att stå på en stege eller stol. Mvh Daniel.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by uffe2,

Här hittade jag en timer som är gjord för induktiva laster (t.ex. elektromagnetisk drossel till mh eller pumpar) Upp till 3x600 W Mh eller 32 ampere induktiva laster. Art.nr. 10006 www.swedish-growsystems.se Pris: 200:- 200:- är billigt, jämfört med dom problemen som man kan få då en timer slutar fungera. Detta händer ju självklart när man har semester.

21. Started by nelson,

Hejsan! Jag har råkat utför att två timers inte slår ifrån på min metallhalogen, de slocknar alltså inte när tiden gått ut. Är det någon som råkat ut för något liknande? Det var billiga timers... Tacksam för svar. Mvh Nelson

22. Started by Bygert,

Fick en fundering, efterhand skall det bli möjligt att betala el per timme och dra nytta av tider med lågt pris. Skulle det kunna vara intressant för akvarier som drar mycket el? Baslasten på pumpar osv går ju jämt men också på nätter och helger när priset är lägre. Betalar man ett snittpris borde det ju vara upplagt utifrån när de flesta förbrukar el och jämn förbrukning över tid borde vara billigare. Belysningen, man skulle ju kunna spara genom att ha ljuset på om nätterna men det är väl att gå lite långt. Blir ju problem dels med att djuren kan bli förvirrade av dagsljuset, dels av att man vill titta på akvariet när man är vaken. Men skjuter man lite på ljuset så det i…

• 3 svar
    • 964 visningar
  23. Started by abrakadabrafem,

Hejsan, Jag har precis beställt en överrinningsbox men är lite rädd för att jag har tagit mig vatten över huvudet och slängt en tusenlapp i sjön. Skåpet under akvariet är inte rektangulärt och avdelat i mitten. Så jag har i praktiken bara plats för en 10-15 liters plasthink. I "sumpen" har jag tänkt att ha macroalger och gärna skummaren. Jag funderar på att sätta skummaren utanför hinken och bara ha pump och utflöde i hinken tillsammans med någon levandesten och macroalger. Är det bäddat för katastrof? Tänker att jag måste hålla en viss vattennivå i hinken för att skummaren skall kunna fungera och om returflödet stryps så rinner det ju eventuellt över kanten...

• 13 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by Richard,

Är du rädd för strömavbrott så kanske du vill ha reservbatteri http://www.ps.nu/?page=netauction&id=6714

• 0 svar
    • 767 visningar
  25. Started by wrang,

Tipps om bra sillikat filter som man sätter på Osmosapparaten för att ta bort sillikaterna på vattnet Lätt och behändigt

• 5 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.