Gå till innehåll

Termostat "omvänd" ????


Majki01

Rekommenderade inlägg

Finns det?...

Något liknande?

istället för att koppla den till tex en doppvärmare så den slår igång elen när tempen går under tex 25 grader.

Finns det då att få tag i något med sensor som slår igång elen vid ÖVERstig av 25 grader? så den då drar igång ex fläktar... ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det?...

Något liknande?

istället för att koppla den till tex en doppvärmare så den slår igång elen när tempen går under tex 25 grader.

Finns det då att få tag i något med sensor som slår igång elen vid ÖVERstig av 25 grader? så den då drar igång ex fläktar... ???

Aqua Medic CC controller för att sköta påslag av ex. fläktar när temperaturen blir för hög.

För kontroll av värme finns Aqua Medic HC controller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga standardtermostater har ofta ett växlande relä och då kan man koppla in det valfritt för värme eller kyla. De termostater som har ett uttag för stickkontakt kan ibland programmeras för vilken funktion man vill ha men man bör kolla hur det ligger till. Lucky reptiles termostat Thermocontrol II kan t ex inte användas för kylning men det kan Thermocontrol Pro II modellen.

Har man både doppvärmare och kylare kan det vara en klar ide att köpa de specialtermostater som är gjord för att styra båda. Har man två separata termostater kan man annars hamna i det läget att doppvärmaren och kylaren börjar kämpa mot varann och det är inte bra för elräkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det blev att testa en sådan här :)http://www.ebay.com/itm/Mini-Aquarium-Digital-Temperature-Controller-Thermostat-/140687126565?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20c19b3025#ht_4283wt_932

Kan va värt att testa för det obefintliga priset.

Ni som har den eller liknande? Jag förstår ju att jag får skarva in plus och minus från värmaren och plus och minus från fläkten.. alltså klippa av "kontakten" på dom?.

Släpper den ifrån 220v till både värmare och fläkten? mest så jag vet. för då får jag skarva fläkten efter drivaren som "förminskar" strömmen .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

värmaren jag kopplar in är 230 v 50 Hz 20 W anledningen till denna lilla är för att jag har en sådan liggandes och den saknar termostat så kör på den. fläkten 220v till 230 v men med adapter så den drivs på 12 v .. så alltså skarvar jag in adaptern i "termostathuset"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6152-14468924560591_thumb.png

Så här har jag bryggat med min värmare. Men kylfläktarna går på 12 v så där är bara en av kablarna avklippt och inkopplad mellan adaptern och fläkten.

Min givare ligger ej i karet utan den sitter enbart tejpad mot glaset och justerad till rätt temp mot min invändiga temp.

värmaren jag kopplar in är 230 v 50 Hz 20 W anledningen till denna lilla är för att jag har en sådan liggandes och den saknar termostat så kör på den. fläkten 220v till 230 v men med adapter så den drivs på 12 v .. så alltså skarvar jag in adaptern i "termostathuset"
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar för mig. värmaren slår på vid 24,5 grader och slår av vid 25. kylningen har en födröjning på 0,5 grader så den startar vid 25,5 grader. Har hittils inte varit nått problem. Anliggningsgivare är inte så ovanligt idag. Finns bla inom VVs och de funkar. Har liknade givare för styrning till vår pool och det har fungerat de sista 5 åren utan problem.

De man kan göra om man känner en viss tvekan om omgivande temp är att fästa fast givaren mot glaset med en bit tejp. sen isolera med en bit cellplast exempelvis. Då kan den enbart känna av glastemp. glaset håller samma temp som vattnet i stort sett, marginell skillnad. jag har exakt samma temp på min termometer invändigt som med utvändig givare. Jag kör dessutom med 2 st digitaltermometrar eftersom jag alltid använder 2 doppvärmare för säkerhets skull, den ena med tillslagstemp. vid 24, 5 grader och den andra 24,3 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, får man låna tråden och fråga vad ni kan rekommendera att använda för att slå på ett eluttag, som är kopplat till en osmos, vilken fyller en osmostank?

Är det bara att köra med en Tunze osmolator, som man sedan kopplar till ett reglerat uttag?

Det skulle betyda att man behöver nästan 2 st. 3155 osmolatorer för en setup?

Som sagt, sorry om jag lånar tråde, men börjar tappa huvudet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som ett ämne för en ny tråd, men för osmosvatten finns väl magnetventiler om jag inte har helt fel för mig. Vet inte om det finns färdiga kopplingar och sånt, men borde gå att lösa själv med lite nivåbrytare. Varför skulle du behöva två förresten? Osmolatorn ser väl till att fylla på systemet så det håller en konstant nivå? Och osmosen sitter på ett annat system som fyller osmostanken. Eller har jag missförstått dig nu?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...