Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Majki01,

Både to high och to low blinkar , water has penetrated into the controller??? Menas med att vatten har kommit in i själva styreneten??? Vilket är helt omöjligt efter som den sitter högre än karet, Eller menas det med något annat ? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 15 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Kimozabe,

Jaha, verkar som pumpen på min ena osmolator gett upp. Jag hör att den jobbar men det kommer inget vatten. Beställde 2 nya men tänkte ställa frågan här först innan den kasseras...... Finns det något man kan göra? Den går inte att öppna och kontrollera/tas isär? Mvh Kim

• 3 svar
    • 823 visningar
  3. Guest Andreas Lange
    Started by Guest Andreas Lange,

Jag har en gammal osmomat - nivåreglerare - liggande (Tunze 5016). Den påminner rätt mycket om de modellerna som finns nu med två sensorer (en drift och en säkerhet), styrbox och pump. Det som skiljer är hur sensorerna monteras i karet. Sensorerna sitter i en burk tänkt att placeras vid rätt vattennivå. De sitter kapslade och skyddade för alger. I överkant finns en springa för vattentillflöde antar jag. Det kluriga är att det i botten av boxen sitter ett (ganska långt) rör som går ner i ett U för att ha mynningen i samma höjd som springan i boxen (attans, ingen digitalkamera hemma). Det var i alla fall så jag fick den från tidigare ägare (tyvärr via lite mellanled). Resul…

• 0 svar
    • 807 visningar
  4. Started by knabbuziak,

Är det någon som har erfarenhet av produkten i rubriken? Jag undrar om den gruglar mycket och hur mycket det gör med slangsetet (1075/2) som rekommenderas för tystare drift... Det ser ut som att det går ner ett rör på insidan... går det att täppa till så att man bara tar ytvattnet? Tar den verkligen flödet som beskrivs på 1200 liter/h? I så fall, hur långt "upp i kammen" lägger sig vattenytan? Alltså om returpumpen lägger av, hur mycket mer vatten rinner ner genom boxen innan det tar stopp? Jag tänkte jag skulle försöka hinna beställa från Drakfisken innan söndag för att få fraktfritt, så snabba svar vore sweet!

• 1 svar
    • 3,1k visningar
  5. Started by BroderIsak,

Jag har köpt ett par st turbelle 2002 för ett tag sen. Och nu när jag har kört dom ett tag med ett enkelt filter under börjar dom att suga en massa luft så det blir en j--la massa små bubblor som inte ser så bra ut. E det nån som vet hur man får bort det vore jag jätteglad om nån kunde hjälpa mig. Mvh Stefan Isaksson

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by uffe2,

Jag funderar på att lägga till styrning för Tunze streamer pumpar i det styrsystem som jag håller på att bygga. Men, hur fungerar styrningen på en Tunze Streamer ex 6000/6100/6200 ? Jag såg i en tidigare tråd någon DYI med en 555-konstruktion för styrning av Tunze pumpar, men detta var bara för att växla mellan pump A och B (med en manuel reglering av pumpeffekten). Jag läste någon stans att man inte ska slå på och stänga av strömmen för ofta på en Tunze Streamer, för då går den sönder. Är det så ? Ska man långsammt öka effekten till pumpen vid frekvent ON/Off (typ vågmaskin) på pumpen ? Vad jag förstår så drivs Tunze 6000/6100/6200 pumparna med 24 volt. (det är därför …

• 5 svar
    • 2k visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har erfarenhet av Tunzes kalciumreaktor 3174/3? Själva reaktorn är ju ganska billig, men räcker det med bara bubbelräknare eller måste man ha ph-styrning (vet att kalciumkonsumtionen varierar men det borde väl gå att få en hyfsad inställning)?

• 0 svar
    • 797 visningar
  8. Started by Pasaputte,

Tur att det blev uptäkt men otur att det fungerar ej Otur idag tittade jag på UV lampan och såg att det blinkade , tog bort el och öppnade den och blev förvånad , det fanns vatten i lampan behållare , hur gick det till vet jag ej men jag tror att det läckte genom den vita gummi runt glaset, eftersom UV är placerat utanför karet går det och limma/reparera med silikon eller bara att köpa en ny UV???? Tur att det blev inte en olycka.

• 3 svar
    • 2,7k visningar
  9. Started by slarvid,

Några enkla frågor, tror jag. Har läst att det är bra med 2 ut rör, ifall det ena täpper sig. Hur gör ni? Sen på returpumpen i sumpen, skulle man inte kunna sätta insuget till den pumpen ganska högt upp i sumpen för att på så vi säkra upp så inte så mycket vatten pumpas ut om det skulle gå åt skogen?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Fredrik.g,

Läste en länk här om att odla turfalger för att få ner N och P. Mina nitratvärden har varit väldigt höga och P var låg innan men har inte kollat på ett tag. Någon som har testat och fått bra resultat? Kommer köra lite jämförelse med Constanzo här på guiden som nyligen började med vodka-metoden, mest för att se om algerna kan matcha vodkan mot slutet. Har köpt delarna som behövs och kommer starta projektet imorn. Hoppas det är någon som kan ge tips och förslag!

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by phhasek,

Var får man tag i en turkey baster i sverige? Vad heter det för det?

• 4 svar
    • 3,7k visningar
  12. Started by Nizztos,

Använder någon en sådan för tex matning av rörmask och annat man vill punktmata? Ingen aning om vad det kan heta på svenska, men det är som en gigantisk pipett. Undrar i så fall var man får tag på en. Letat i flera husgerådsaffärer utan resultat.

13. Started by Micke_Tj,

Skulle det gå att samman koppla två kar:smiley22:

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Robert_P,

Jag köpte biobollar igår och på paketet står det att de skall tvättas noggrant innan användning. Räcker det att skölja igenom med vatten eller krävs något rengöringsmedel?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by thomas5547,

Har testat en grej, som man kan suga upp skit från botten.. Batteridriven.. Och smutsen fastnar i en liten påse, under vattnet.. Filtreras.. Perfekt till att suga upp skit med.. Ska försöka fixa en bild.. På hur den fungerar.. http://www.marinedepot.com/md_viewItem.asp?idproduct=HG11004

16. Started by Cathulu,

Jag har ett par kassar med 5-10mm korallbitar i och undrar hur jag kan "vätta" det så att jag inte löser upp massa "skit" som jag sedan pytsar ut i akvariet. Koka eller???? //Jens

• 0 svar
    • 878 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej har nu läst en del böcker,snurat på nätet om uppsatart av saltvattensakvarium.Man kan ju inte lära sig allt genom att läsa. Den uppfattning jag har fått är att det är riktigt svårt att få igång ett fungerande kar. Är det värt att försöka ändå?

• 1 svar
    • 687 visningar
  18. Started by uffe2,

Jag ska inhandla en massa utrustning till mitt nya akvarieprojekt. Därför undar jag vilka tyska web-siter som ni brukar handla ifrån ? Gärna med ett stort och billigt sortement.

• 2 svar
    • 875 visningar
  19. Started by Fildur,

Är i uppstartsfasen av mitt nya akvarium efter flytt till Trollhättan. Akvariet kommer att bli i vardagsrummet och jag har ett tydligt krav på mig. Det skall vara tyst. För att lösa detta är min plan följande, har ni tystare/bättre alternativ snälla säg till!! 1. Avrinning: 2 rör ner 1 upp. Membranventil för att ställa in. Hel kortsida som avrinning för att minska porlande och ha från avrinningskam till översta röret bara 5 cm för minimal fallhöjd. (skall rören ner sluta vid botten på sumpen eller mitt i? Har sådant någon betydelse?) 2. Skummare: supermarin 250 med dc pump. Finns det någon som är än tystare? 3. Sen kommer streamers... 4 ecotech 10 quietdrive eller 1 maxsp…

20. Started by turboadde,

Hej Jag har avrinning till sump med 2st 32rör. det ena röret tar typ 95-99% av vattnet till sumpen och funkar kanon bra. Men det andra röret som tar det lilla överflödet av vattnet som ska ner låter illa när det rinner ner där. Hur har ni andra gjort för att få det röret någolunda tyst? finns det några tips eller måste man lära sig att stå ut med ljudet? /Andreas

• 35 svar
    • 6,5k visningar
  21. Started by Ilma,

Hej, Behöver expertis och jag tror den är bättre här än på FB Jag köpte ett begagnat kar som jag nu sakta men säkert gör om och utrustar så som jag vill ha det. Returen och överrinningen i karet låter så in i.... Vad anser ni är det bästa att göra utifrån de förutsättningar som finns (se bilderna)? Skulle gärna få karet så tyst som möjligt. Hur ska man beräkna returen? Karet är på 540L med en sump på ca 150L. Ska man köpa en DC-pump som är styrbar? Har skrotat den medföljande hemmabyggda LED-belysning och köpt ett par Zetlight 6600. Vilket ljus! Någon intresserad av lite begagnade dioder och don så är det bara att hojta till. De kommer troligen att hamna på tippen så …

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  22. Started by wrang,

Tipps vart man kan hitta tysta fläktar helst 230volt Har kollat på ClesOhlsons och Kjell & Company. Köpte en Kanalfläkt TD 160/100. som skulle bara låta 20db Men det stämmer inte så denna skall jag lämna tillbaka men klart tipps om sidor som även säljer 12Volts med mycket flöde är oxså bra

• 5 svar
    • 3,1k visningar
  23. Started by Ferngren,

Hej! Jag är påväg att köpa en riktigt tyst returpump för att ersätta min Aquabee 2000/1 som väsnas för mycket. (Det blir ett konstant brummande i mitt sovrum som ligger under akvariet). Även min skummarpump är av samma sort och skummaren är en KZ Revolution Small. Denna pump ska också bytas ut av samma orsak. (Idag måste jag stänga av skummaren under natten) Mitt akvarie är på 466L + Sump 120L och vattenmängden med hänsyn till sten ligger på ca 420 - 450 liter totalt. Returröret är 25 mm och nedloppet är 40 mm med durso. Båda rören har kulventiler för att kunna reglera/stänga av flödet vid behov. Vilka pumpar är då vibrationsfria och tysta samt för internt bruk? Jag har i…

• 23 svar
    • 3,5k visningar
  24. Started by Illustratören,

Var på Slangservice i Uppsala och köpte slang för ett tag sedan. Hittade dessa klämmor. Grymt bra, de skulle dock sluta ta in dem pga att de sålde så dåligt. Perfekta för oss inom hobbyn. Ingen metall och lätta att öppna. De sitter dessutom stenhårt om man tar hjälp av en tång och klämmer ihop dem hårt. Ska finnas i alla storlekar tydligen. Någon som vet någon annan stans man kan få tag i dem?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by BjörnK,

Fick precis hem en låda med ultraphos men det står i stort sett inget på lådan. Hur mycket ska använda och hur länge kan jag ha det i? Kan jag lägga det i en strumpa eller måste jag använda någon reaktor?

• 4 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.