Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Mazi,

Hur många har filtermaterial i sina saltvattensakvarier ?? Går det bra ? vilken sorts filtermaterial kan man ha ? filtermatta, biobollar ???? MVH Max

• 1 svar
    • 890 visningar
  2. Started by Gilderon,

Någon som kan tipsa om fläktar som är i princip ljudlösa och där man inte behöver vara ett el-geni för att sätta i..helst bara att typ byta ut de befintliga å sätta i nya...

• 1 svar
    • 555 visningar
  3. Started by kiwi11,

Hej! sugen som tusan på att dra igång ett saltkar igen. jusel lido 200 har lokala affären reapris på (3200kr) med bänk & tänkte kolla lite vad folket tycker om dessa akvarium vad har ni för skummare? jag bor i en 1a så jag vill försöka göra det så ljudlöst som möjligt. har sett att någon byggde en skiljevägg för att dölja all teknik men jag vet inte riktigt hur jag ska få tag på en sån! mce600 har jag funderat lite på, men då syns ju hela skummaren utanför istället! (Ovanför karet tänker jag på nu). Är det någon som borrat ett juwel kar? Tänker på ifall det är något lustigt härdat glas eller liknande. …

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Saltis,

jag undrar kan man lägga filtret i sumpen för jag har lite ont om plats annars? det är en deltec fr 509.

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Perk,

Hej! Är det någon som vet om det är någon skillnad på Aqualight nitratfiler och Deltec NF509? De ser väldigt lika ut på de bilder jag sett men Deltec kostar det dubbla... Nån som har erfarenhet av dessa filter? Mvh Per

6. Started by Freddesss,

Ska limma fast en skummare i mitt kar som är i gång. Kommer sänka ytan så jag kan rengöra där den ska sättas. Men vilket lim ska jag använda? Något vanligt snabblim som går bra eller jag måste beställa special lim? Trevlig helg alla!

• 1 svar
    • 612 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ska starta upp ett 600-liters akvarium och undrar om denna skummare skulle räcka? Någon som har några erfarenheter av denna skummare eller kan rekommendera någon annan skummare som skulle passa bra till ett akvarium i den storleken men som inte är allt för dyr?

• 1 svar
    • 848 visningar
  8. Started by Belunn,

Har en begagnad calcium reaktor med en ph controller till. Proben till ph controller har legat torrt ett bra tag och värdet beter sig konstigt tycker jag. Jag satte den i referensvätska på ph 7 och det tog en jäkla tid innan det var stabilt så jag kunde kalibrera (typ ett dygn nästan). Har ingen mer referensvätska så jag vet inte om den mäter rätt. Om jag försöker mäta i akvariet visar den fortfarande ca 7. Har doserat en del kh buffer som också ska öka ph till ca 8.3 så tycker att den borde varit högre. KH ligger på 7,8 i senaste mätningen. Tror ni det är probbyte som gäller eller kan man få igång denna på något sätt? Ser en liten luftbubbla i proben som rör sig och det …

9. Started by PatrikD,

Svart plexiglas? Har läst en massa att det fäster dåligt på glas med silikon. Alternativ? Har sett färdiga lådor att limma fast i USA men ej i Sverige.

• 1 svar
    • 780 visningar
  10. Started by maltemus,

Köpt en osmos, ska vattnet in där det står flow eller tvärtom...

11. Started by aengus,

vad använder ni för filtrering i era kar? jag har använt sandbäddsfilter med mycket goda resultat. //aengus

• 1 svar
    • 908 visningar
  12. Started by 71an,

Hej. Vet någon om det finns en tystare luftpump, har idag en OPTIMA till minAQUA CARE700 skummare,men jag tycker att den låter för mycket.

• 1 svar
    • 798 visningar
  13. Started by Tedb,

http://www.2astro.dk/Mikroskoper/5116000.htm Check it out pryl bögar hehe

• 1 svar
    • 805 visningar
  14. Started by Cherokee709,

Tjena på er! Är det någon som har erfarenhet av Tunzes Calcium Dispenser 5074. Tänkte göra en liknande själv av en petflaska, men om inte deras modell är bra så är det ingen ide att lägga energi på det. //Peter

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har köpt en PF 500.Enligt instruktionen ska den ej köras hela dygnet.Då den ej är igång,ska den vara helt avstängd eller stänger man bara CO2-tillförseln?

• 1 svar
    • 964 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har tänkt börja på det här med saltvatten o undrar vad som kan behövas för att få det att gå ihop??

• 1 svar
    • 699 visningar
  17. Started by BAminoff,

Igår när jag hade grejat i karet och stod och kollade allt så sa det plötsligt plopp så lossnade pumpen till skummaren och satte igång att pumpa vatten över kanten. Jag tog givetvis tag i pumpen för att förhindra att vattnet åkte ur karet. Där stod jag med handen på pumpen i karet och funderade på hur jag skulle nå kontakten för att stänga av den. Allt gick ju väldigt fort så när jag började fundera på kontakten insåg jag att det var nog där en del av vattnet hade hamnat ,panik. Tack jordfelsbrytaren som i det ögonblicket stängde av allt. Med detta vill jag ha sagt när man startar upp ett kar och kanske har 4-5 kontakter verkar det ju inte så stort utan lätt att ha koll…

• 1 svar
    • 673 visningar
  18. Started by runstenen,

Har detta m silikatfilter: Om jag ska beställa nya patroner är dessa så rätt tro ? : http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/kolfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/partikelfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/filter/silikatfilter-small.html Det stora i mitten byter man inte eller ? Tack !

• 1 svar
    • 723 visningar
  19. Started by Cyanide,

Hej! Jag har precis börjat upprätta min aquamedic premium line 600. Instruktionen överlag lämnar mycket att önska enligt en novis som mig själv så har en fråga nån säkert kan svara på! Ska "flush" valven dvs den ventilen man kan öppna och stänga vara öppen vid drift? Den sprutar ju ut en rejäl ström vatten övertiden och detta kan väl ej vara rejektvatten alltihop? Isf "vaskar" man ju tiotals liter vatten per liter renat... känns som att jag kommer ha en vattenräkning på flera tusen den här månaden om så är fallet ?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Cherokee709,

Hej på er! Jag har tänkt att bygga en automatisk påfyllning till min osmos reservoar med magnetventil odyligt. För att få detta att funka så måste man ju ha en övre och nedre nivå givare och då tänkte jag på en optisk sak som jag sett på Conrad.se. Vet någon om dessa går att använda som vanliga flotör nivå vakter eller måsta man ha en annan elektronik till dessa. Finns det någom med fin elektriska kunskaper som kan ge mej ett svar kanske till och med en ritning. Mvh Peter

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Jurgonh,

Jag tänker skaffa en AC till lägenheten när jag drar igång karet.. Det är nog varmt i min lägenhet och speciellt på sommaren är det hög värme och hög luftfuktighet.. Vill ha tips på, inte allt för dyra, luftkonditionerare.. Den ska ju då framför allt kunna kyla OCH avfukta samtidigt... Antingen en sån portabel enhet med allt i ett, som man bara drar ut ett tjockt rör från.. Eller en sån "split" som man har fläkten på utsidan huset.. Smärtgräns 10.000 Tips mottages =)

• 1 svar
    • 548 visningar
  22. Started by Ripzone,

Hej! har en fråga, kanske dum fråga, när det kommer till filtersocka och hållare ska insugsslangen gå i sockan eller ska den placeras utanför? mvh Niklas

• 1 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by hbmannen,

om d e det. va ska den va bra för????

• 1 svar
    • 682 visningar
  24. Started by Magnus85,

precis köpt ett beg akvastabil mark ii 275. och när ja skulle montera det ena röret till sumpen så sprack genomföringen så det droppade lite vatten när ja kolla om det var tätt. modell sånhär. http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/71_73/products_id/932 någon som vet om aquawarehouse har snabba leveranstider? eller finns den typen av koppling något mer ställe ? eller är det smartare att köpa en vanlig genomföring och limma fast pvc röret ? isf hur pass långt ska röret sticka upp i karet? eller rättare sagt hur långt under ytan ska det sitta för att man inte ska få en virvel ? jag har returen på utsidan så jag har 2 rör ner. det som läcker är primärröret …

• 1 svar
    • 1k visningar
  25. Hej. Som topic lyder, jag håller på och funderar på min sump och såg precis att royal exclusive har en dreambox sump i perfekta mått för mig. Är det någon som har en sådan sump som kan ge mig lite insikt? Känns dumt att rita en sump om denna nu funkar då priset förmodligen kommer vara rätt lika! /Anders

• 1 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.