Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest NoName
    Started by Guest NoName,

Någon "pryl kunnig" eller "Clas Ohlsson" fanatiker som vet av en termostat som lämpar sig för att styra fläkten (pax 220v)till överlådan baserat på vatten temperaturen? Det gör inget om man måste modifiera lite med lödkolven .

• 2 svar
    • 793 visningar
  2. Started by fotte,

Vet någon vart man kan få tag på små kontakter, typ storlek som är till datorfläktar vanligtvis? Gärna stift som passar till dessa också. MVH

• 3 svar
    • 793 visningar
  3. Started by thomas5547,

Har en mixer.. Men cirkulationspumpen stannar.. blir kalk mellan axeln och rotorn.. så att den stannar upp helt.. Det har den gjort nu flera gånger sedan jag köpte den.. Nån mer som har problem med sin?

4. Started by nelson,

Hejsan! Jag fick en länk av saltvän som jag tycker är vettig för oss som är nybörjare. http://reefkeeping.com/issues/2002-05/sh/feature/index.php Mvh Nelson

• 0 svar
    • 793 visningar
  5. Started by Holma,

Vet inte om det är en ny produkt, men jag har inte sett den förut. Man måste beundra jänkarnas förmåga att hitta på nya produkter... Verkar ha fått bra kritik av dom som prövat den. http://www.therme-at.com/

• 0 svar
    • 792 visningar
  6. Started by thomas5547,

Har några frågor... Var kan man få en flaska laddad med Co2, i göteborg? Vilken av gaserna är det man ska använda sig av??? Finns många.. Har en liten flaska.. på ca 2kg.. Aga säger att dom inte längre fyller sånna.. utan att man måste köpa deras på 5kg.. Dom har börjat avveckla..? Och brandservice, gör det absulut inte heller..

• 2 svar
    • 791 visningar
  7. Guest Andreas Lange
    Started by Guest Andreas Lange,

Jag har en gammal osmomat - nivåreglerare - liggande (Tunze 5016). Den påminner rätt mycket om de modellerna som finns nu med två sensorer (en drift och en säkerhet), styrbox och pump. Det som skiljer är hur sensorerna monteras i karet. Sensorerna sitter i en burk tänkt att placeras vid rätt vattennivå. De sitter kapslade och skyddade för alger. I överkant finns en springa för vattentillflöde antar jag. Det kluriga är att det i botten av boxen sitter ett (ganska långt) rör som går ner i ett U för att ha mynningen i samma höjd som springan i boxen (attans, ingen digitalkamera hemma). Det var i alla fall så jag fick den från tidigare ägare (tyvärr via lite mellanled). Resul…

• 0 svar
    • 790 visningar
  8. Started by maltemus,

Ngn som har erfarenhet av denna. Tyckte den såg tillräcklig snygg ut att faktiskt ha framme Hittar bara massa info på tyska sidor tyvärr.

• 1 svar
    • 790 visningar
  9. När det gäller tankgenomföringar, PVC. Hur fasen vet man vilken gänga det är, så man kan köpa en gängad fortsättning och koppla på sig med? (För att enkelt kunna dela och plocka bort tankgenomföringen vid behov) Jag antar att det är standard dimmensioner för VVS, men det gör inte mig ett dugg klokare. Kan man vara så ful att man kör på rördimmensionen, och gängan automatiskt stämmer? Har genomföringar för 20 & 40mm i den nya projektbaljan. B!

• 4 svar
    • 789 visningar
  10. Satt å surfade lite på nätet och dök på detta: http://siphonfiltration.com Ser intressant ut på filmerna. Kort å gott ett externt filter som har en siphon som retur, en Alfonso surgedevice fast upphottad och stylad. Rätt bra tänkt, men jag undrar lite över hur mycket det sörplar och porlar egentligen. Kan kanske vara något för den intresserade att bygga en egen. DIY av detta koncept är ju inte så svårt.

• 1 svar
    • 787 visningar
  11. Started by Tompa_,

Min nya osmos aqua light picobello 300 ramlade i golvet och och själva fästningen där slangen sitter gick sönder. Går det att fixa reserv delar till den? här är några bilder på den trasiga delen. Tacksam för snabba svar!

• 2 svar
    • 787 visningar
  12. Started by Dimorb,

Skall ha någonting som jag kan koppla mina papst fläktar till och tittade lite på clasohlson. Hittade några olika sorters transformatorer men hur skall jag veta vilken av dem man skall välja? De får ju inte vara för kraftfulla för då smälter ju fläktens motor. mvh Andre

13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Nu drar det ihop sig för mitt nästa bygge. I det jag har nu så överdrev jag rördimensionerna lite i överkant. Vilket ledde till dyra grejor som ändå ströps av min kulventil för att få ner oljudet. Därför så undrar jag hur mycket vatten varje dimension bör klara (till avrinningen). Jag tänkte mig att cirkulera ca 5000 liter i timmen genom två rör. Vilken dimension är att rekomendera? MVH Magnus

• 5 svar
    • 787 visningar
  14. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

såg en här på saltvattensguiden som använde en uppochner vänd pump som ytavrining? funkar det bra?

• 0 svar
    • 786 visningar
  15. Started by BAminoff,

I mina planer för den kommande uppgraderingen(3 års plan) ingår köp av elverk. Nu var det ca 30 år sen jag läste fysik och jag kommer inte ihåg mycket. Hur räknar jag ut hur stort elverk jag behöver? Står det på alla prylar hur många watt dom är på och är det bara att addera sen eller. MVH BA

• 2 svar
    • 786 visningar
  16. Started by 71an,

Hej. Vet någon om det finns en tystare luftpump, har idag en OPTIMA till minAQUA CARE700 skummare,men jag tycker att den låter för mycket.

• 1 svar
    • 784 visningar
  17. Started by atropos,

Någon som vet var man kan få tar i ett nytt uv rör till denna ? har pratat med mina lokala handlare men inte fått något riktigt svar om dom kan få hem ett nytt rör eller ej . tacksam för svar ..

• 1 svar
    • 784 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hur mkt av teknik och sånt kan man bygga själv typ skummare o.s.v... Tänkte inte bara för att komma billigt undan men det kan vara roligt att lägga mer på LS eller koraller typ

• 2 svar
    • 783 visningar
  19. Started by BroderIsak,

E det nån som har erfarenhet av Grotechs doserings pump TEC 3 NG digital? Om den e bra och om nå har måtten på den när den står på dosering rampen? Väldigt tacksam för svar omg

• 2 svar
    • 783 visningar
  20. Started by Kimozabe,

Jaha, verkar som pumpen på min ena osmolator gett upp. Jag hör att den jobbar men det kommer inget vatten. Beställde 2 nya men tänkte ställa frågan här först innan den kasseras...... Finns det något man kan göra? Den går inte att öppna och kontrollera/tas isär? Mvh Kim

• 3 svar
    • 782 visningar
  21. Started by petnym,

Jag får ständigt en vit påväxt i mina biopelletsreaktorer. Påväxten brukar dyka upp efter ett par veckor och växa sig större och större. Om jag inte tar bort det blir det så här stort på ett par månader. Jag har provat allt mellan lugnt flöde och extremt högt flöde med samma resultat så det tycks inte vara kopplat till flödet genom reaktorn. Någon mer som upplever detta? Någon som har någon idé om vad man kan göra för att motverka det?

22. Started by JohanP,

Sätter igång min planeringstråd här i "sumpavdelningen":skrattar: så kanske man kan få den flyttad när så behövs? Mitt nästa kar skall igång under året men just nu försöker jag bara tänka. Satt i går kväll och bara ritade lite på ett vanligt papper. Karet kommer att ha måtten 120x65x55. Ställningen skall jag få tillverkad i 50x50 fyrkantsprofil, svetsad av proffs. Innermåtten under karet kommer att bli ca 110x55 och höjden ca 75. Min huvudfråga är, finns det några generella riktlinjer för hur stor sumpen bör vara ???????????????? Jag förstår självklart att ju större desto bättre. Som jag ritade igår kan sumpen kanske vara 50 bred, 40 hög och 50 djup. Det skulle med 40 cm…

• 1 svar
    • 781 visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har erfarenhet av Tunzes kalciumreaktor 3174/3? Själva reaktorn är ju ganska billig, men räcker det med bara bubbelräknare eller måste man ha ph-styrning (vet att kalciumkonsumtionen varierar men det borde väl gå att få en hyfsad inställning)?

• 0 svar
    • 781 visningar
  24. Started by petrol,

Har själv ingen sump men började att fundera: Hörde om en kille som hade vanlig ytavrinning och en sump under. En trochea snäcka(eller hur de stavas, koniskt skal) klättrade över ytavrinningen och ner i röret till sumpen, med följd av att sumpen torrlades och lite väl mycket vatten i karet / på golvet.

• 4 svar
    • 780 visningar
  25. Started by kjell,

Hej! Är på jakt efter en iks styrdator.Någon som vet vart man kan få tag på en sådan i sverige Mvh kjell

• 1 svar
    • 779 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.