Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Satt uppe och vände tillbaks dygnet och gjorde en tämligen värdelös open office kalkyl men om nån är intresserad så räknar den ut lite nyttigheter samlat på ett ställe. Mest enkla grejer som gallons, turf, volym, salt mängd, etc. Ganska enkel att ställa in om man vill ändra värdena. Vill tillägga att jag inte har något saltvattens kar i rullning, utan denna gjorde jag för att underlätta lite i uppstartnings fasen, jag ville också ha med drain pipe size och ytarinning men det var för krångligt iaf när jag inte sovit Ta spara som http://www.claesdesign.com/akvarium/Akvarie kalkylator.ods
-
- 4 svar
- 861 visningar
-
-
Hej allihopa! Håller på att knåpa i hop en sump och har lite funderingar på hur man gör bubbelfällorna bäst. Min sump kommer att bestå av fyra fack en för skummaren två bra att ha och en för returen. Bubbelfällan ska man lägga den närmast returfacket? Finns det några rekommendationer på hur en bubbelfälla ska se ut. Ska man låta vattnet rinna över kammen ner i fällan eller ska man låta vattnet gå i från botten in i bubbelfällan. Hur brett bör man ha mellan skiljeväggarna i fällan? Hur skulle ni ha gjort?
-
- 2 svar
- 861 visningar
-
-
Har en reaktor m inte fått ändan ur vagnen, hur stor skillnad gör det egentligen ?
-
- 0 svar
- 859 visningar
-
-
Har idag en liten mag-float till mitt nano och behöver en större till nästa kar. Har lite dålig erfarenhet av prylarna de säljer på djurmagazinet och allt vad kredjorna heter. Köpte en historia med ett rakblad, som repade glaset i ett gammalt sötvattenkar jag hade (Aldrig rakblad på glas jag vet...) Hur som helst, vad använder ni? mag-float verkar "störst" i butikerna men det verkar finnas mängder olika leverantörer.
-
- 2 svar
- 858 visningar
-
-
hur gör ni för att inte bli störd av ljuset ifrån era armaturer som ni har till era akvarium ? __________________ /Igge
-
Hejsan, är det någon som vet ifall det finns något sätt att enkelt bli av med allt grejs som flyter omkring på ytan?Jag brukar rensa med en burk som jag håller just under ytan men efter 2 dar är det fullt igen.jag har ingen sump. nån slags ytavrinning utan att ta upp hål? mvh roger
-
Jag använder en 4-stegs RODI (sediment, kol, RO, DI) och tänkte installera en dubbel TDS-mätare nästa gång jag byter filter för att få bättre koll på när det är dags att byta. Jag funderar nu på var jag vill mäta TDS. Det vanligaste verkar vara att mäta efter RO-membranet och efter DI-filtret. Detta för att se när det är dags att byta RO-membranet och jonbytarmassan. Tillverkaren/säljaren av filtren rekommenderar att förfilter och jonbytarmassa byts var 6 månad och RO-membran var 1-3 år. Då funderar jag på om det inte är bättre att mäta efter förfilterna för att kunna byta dessa i tid och därför belasta RO-membranet mindre och förlänga dess livslän…
-
Tjenare! Vad heter needle valve på svenska?. Vart kan man köpa såna kranar?. Någon som använder såna kranar?,tänkte ha en sån till mitt nitrat filter så att man inte behöver ställa om flödet varje dag. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 855 visningar
-
-
Tjenare! Har några frågor om min reaktor ska starta upp den. Hur ställer man in manometern som sitter på flaskan?,kranen på flaskan helt öppen och sen då. Det sitter ju två kranar till på den,en stor och en liten nålventil. När det kommer in gas i första kammaren så sjunker vatten nivån i kammaren ner till där styrningen sitter ska det göra det?. Det låter väldigt högt om dom två slangarna från sediment kammaren ska det göra det?. Eller har jag för bra drag i min luftpump?. Kan man ställa trycket på en Schego WS3 300 l/t ?. MVH Jocke
-
- 0 svar
- 855 visningar
-
-
Jag har bestämt mig för att skaffa ett saltvattensakvarium efter sommaren. Jag har kikat på Aqua-medics-Percula 120, är det någon som har erfarenhet eller synpunkter angående karet så skulledet vara väldigt uppskattat. Tänkte börja med lite tåliga fiskar och mjukkoraller, och även köpa en osmosis Är det något annat som är ett måste för en nybörjare helt utan erfarenhet? (förutom kundskap) Ha det gott/ R.G
-
Tjenare! Satt ok kollade på Deltec utrustning och undrar om det är bättre grejer än Aquacare?. Dom verkar ju skicka med extra grejer som får deras grejer att funka bättre tänkte då på det lilla filtret som följer med deras nitratfilter och mangnetventilen som följer med deras Kalkreaktor.
-
- 4 svar
- 853 visningar
-
-
Vet någon vart man kan få tag på små kontakter, typ storlek som är till datorfläktar vanligtvis? Gärna stift som passar till dessa också. MVH
-
- 3 svar
- 851 visningar
-
-
Min nya osmos aqua light picobello 300 ramlade i golvet och och själva fästningen där slangen sitter gick sönder. Går det att fixa reserv delar till den? här är några bilder på den trasiga delen. Tacksam för snabba svar!
-
- 2 svar
- 851 visningar
-
-
Dunkar utan kran alltså. 5-10 Liters. Tips på varuhus kedja som har sådant? gjorda i plast som tål lite salt förstås
-
-
- 4 svar
- 851 visningar
-
-
Jag kör herbie-overflow och med karet var det borrat en 40mm och en 25mm i överrinningsboxen. Returen upp (25mm) har jag dragit på utsidan då jag inte ville borra i glaset för det tredje röret. Grejen är den att returen ner i sumpen inte blir tyst, det skvalar/kommer luftbubblor ner i sumpen. Har en skjutventil på 40mm-röret för att få överrinningen tyst och reglera nivån i överrinningsboxen, den blir tyst. Kan det vara så att returen ner är för stor i förhållande till returen upp? Eller läcker 40mm-röret luft någonstans på vägen ner? Returpumpen är en Jebao DC-7000 som jag kör på högsta, har försökt att köra den i lägre hastighet men det blir fortfarande…
-
- 4 svar
- 851 visningar
- 1 följare
-
-
Hur gör ni som använder en probe finns det några tips på hur man får bäst livstid på sin probe?
-
-
- 4 svar
- 851 visningar
- 1 följare
-
-
Beställde just en Osmose så jag kan få rent vatten till mitt kommander kar. Men nu undrar jag om det är någom som vet nått om Prodac som akvarielagunen.se säljer... Bu eller bä, bra eller dålig? /Fredrik Johannisson
-
-
http://www.2astro.dk/Mikroskoper/5116000.htm Check it out pryl bögar hehe
-
- 1 svar
- 850 visningar
-
-
-
Någon som har någon erfarenhet av detta Uvc? 55w eller 85w? Lätt att byta lampa, svår att få tag på utbytes lampa?
-
- 0 svar
- 849 visningar
-
-
Satt å surfade lite på nätet och dök på detta: http://siphonfiltration.com Ser intressant ut på filmerna. Kort å gott ett externt filter som har en siphon som retur, en Alfonso surgedevice fast upphottad och stylad. Rätt bra tänkt, men jag undrar lite över hur mycket det sörplar och porlar egentligen. Kan kanske vara något för den intresserade att bygga en egen. DIY av detta koncept är ju inte så svårt.
-
- 1 svar
- 848 visningar
-
-
Nu tänkte jag äntligen dra igång mitt nitratfilter som stått här några månader och börjar bli otåligt. Jag har ett par frågetecken bara som någon kanske kan hjälpa mig med. Filtret är, enligt Deltec för akvarium på 400-600 liter och jag har inte mer än ~260 liter vatten i mitt system. Ska jag ta bort hälften av svavelkulorna eller ska jag köra med röret fullt? Är det värt en tusenlapp extra att köpa en doseringspump till filtret jämfört med en Eheim, tex 1046? /Christer T
-
- 0 svar
- 848 visningar
-
-
Hej. Är det någon som vet vad för material slangen som sitter i tex Grotechs doseringspumpar är gjord av? Undrar då även om Santopreneslang har bra hållbarhet att användas i doseringspumpar? Skulle vara tråkigt om dom torkar/spricker upp direkt.
-
- 1 svar
- 848 visningar
-
-
Hittade en till variant på filter med fleecerulle. Denna verkar väldigt anpassningsbar. http://www.klirfilter.com Att jämföra med theiling rollermat och clarisea... Skickat via Tapatalk
-
- 1 svar
- 847 visningar
-