Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Tjena! vad tror ni blir bäst av följande till ett 375 som jag har tänkt ha koraller och anemoner i: 2 st 150 W MH och 2 lysrör ca:3900 kr 1 st 150 W MH och 2 T5 56 Wca: 3291 Kr 4 st T5 56 W ca: 3500 kr Mvh Filip
-
Jag kör herbie-overflow och med karet var det borrat en 40mm och en 25mm i överrinningsboxen. Returen upp (25mm) har jag dragit på utsidan då jag inte ville borra i glaset för det tredje röret. Grejen är den att returen ner i sumpen inte blir tyst, det skvalar/kommer luftbubblor ner i sumpen. Har en skjutventil på 40mm-röret för att få överrinningen tyst och reglera nivån i överrinningsboxen, den blir tyst. Kan det vara så att returen ner är för stor i förhållande till returen upp? Eller läcker 40mm-röret luft någonstans på vägen ner? Returpumpen är en Jebao DC-7000 som jag kör på högsta, har försökt att köra den i lägre hastighet men det blir fortfarande…
-
- 4 svar
- 882 visningar
- 1 följare
-
-
Satt uppe och vände tillbaks dygnet och gjorde en tämligen värdelös open office kalkyl men om nån är intresserad så räknar den ut lite nyttigheter samlat på ett ställe. Mest enkla grejer som gallons, turf, volym, salt mängd, etc. Ganska enkel att ställa in om man vill ändra värdena. Vill tillägga att jag inte har något saltvattens kar i rullning, utan denna gjorde jag för att underlätta lite i uppstartnings fasen, jag ville också ha med drain pipe size och ytarinning men det var för krångligt iaf när jag inte sovit Ta spara som http://www.claesdesign.com/akvarium/Akvarie kalkylator.ods
-
- 4 svar
- 882 visningar
-
-
-
Jag håller på att gå över från balling till calciumreaktor på nya karet vilket är något helt nytt för mig. Har främst två frågor till er mer erfarna. Reaktorn kommer vara placerad över sumpen, detta som säkerhetsåtgärd vid eventuellt läckage. Är lite orolig för häverteffekt och stora mängder CO2 ner i sumpen. Reaktorn kommer matas med peristaltisk pump. Om jag tänker rätt borde jag undvika problemet genom att dra vattnet ur reaktorn istället för att mata in då pumpen stoppar häverten. Detta verkar många göra men i deltecs bruksanvisning står att pumpen ska pumpa in vattnet i reaktorn och att man absolut inte får strypa utflödet pga risk för övertryck. Är det s…
-
-
- 3 svar
- 880 visningar
-
-
Har idag en liten mag-float till mitt nano och behöver en större till nästa kar. Har lite dålig erfarenhet av prylarna de säljer på djurmagazinet och allt vad kredjorna heter. Köpte en historia med ett rakblad, som repade glaset i ett gammalt sötvattenkar jag hade (Aldrig rakblad på glas jag vet...) Hur som helst, vad använder ni? mag-float verkar "störst" i butikerna men det verkar finnas mängder olika leverantörer.
-
- 2 svar
- 878 visningar
-
-
Tänker köpa ett osmosfilter från AquaCare, Min fråga är om det är värt att lägga på drygt 2000 kr för att få en automatisk sköljning av membranet. Blir det billigare på lång sikt ?
-
Har lite funderingar på att skapa en sån här anordning som spolar ut ett par liter snabbt i karet med jämna mellanrum. Vad jag funderade på då var väl främst om man skulle kunna använda2st 2 liters petflaskor ovanför karetsom får vattnet från sumpen och spolar åt olika håll.Tänkte det kanske kunde vara bra med relativt korta men täta flöden,blir typ 20 sekunder mellan var spolning,känns mer våglikt. Vad tror ni? Är 2 liter för lite för ett 125L?
-
Skaffade nyligen ett begagnat kar på 120 x 60 x 40 cm i 12mm optiwhite. Skall vara tillverkat av Majornas Glas för ca 2,5 år sedan och stått tomt tills nu. Två dagar efter fyllning ser jag små ränder i silikonet, på insidan av karet. Det är synligt på en av långsidorna, ca 10 cm långt, mellan frontglaset och. Silikonet har också mörka fläckar i närheten av området. Jag har dålig koll på vad som anses acceptabelt vad gäller silikonskador och ber om råd. Är detta normalt och kan jag låta det vara? Karet står på en aluminiumställning med bänkskiva och akvarieunderlag mellan kar och bänk. Karet står i våg, från alla kanter och på diagonale…
-
- 0 svar
- 877 visningar
-
-
Dunkar utan kran alltså. 5-10 Liters. Tips på varuhus kedja som har sådant? gjorda i plast som tål lite salt förstås
-
-
- 4 svar
- 876 visningar
-
-
-
Har en reaktor m inte fått ändan ur vagnen, hur stor skillnad gör det egentligen ?
-
- 0 svar
- 875 visningar
-
-
Har beställt en RO/DI Spectrapure MaxCap 180 GPD. Har någon erfarenhet av den. Håller den länge? bra kvalité?
-
- 4 svar
- 873 visningar
-
-
Vet någon vart man kan få tag på små kontakter, typ storlek som är till datorfläktar vanligtvis? Gärna stift som passar till dessa också. MVH
-
- 3 svar
- 872 visningar
-
-
Har precis kommit hem med ett begagnat reefer250 som kom med en maxspect jump returpump. Hittade 20mm slang som passade perfekt på röret från karet (inte kopplat ordentligt på bilden),gick dock inte att få på pumpens 25mm utblås trots mycket värme och våld.. 😀 Hur gör proffsen? Tack för hjälpen!
-
-
- 2 svar
- 869 visningar
-
-
Min nya osmos aqua light picobello 300 ramlade i golvet och och själva fästningen där slangen sitter gick sönder. Går det att fixa reserv delar till den? här är några bilder på den trasiga delen. Tacksam för snabba svar!
-
- 2 svar
- 869 visningar
-
-
Tjenare! Vad heter needle valve på svenska?. Vart kan man köpa såna kranar?. Någon som använder såna kranar?,tänkte ha en sån till mitt nitrat filter så att man inte behöver ställa om flödet varje dag. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 869 visningar
-
-
Tjenare! Satt ok kollade på Deltec utrustning och undrar om det är bättre grejer än Aquacare?. Dom verkar ju skicka med extra grejer som får deras grejer att funka bättre tänkte då på det lilla filtret som följer med deras nitratfilter och mangnetventilen som följer med deras Kalkreaktor.
-
- 4 svar
- 869 visningar
-
-
Har själv ingen sump men började att fundera: Hörde om en kille som hade vanlig ytavrinning och en sump under. En trochea snäcka(eller hur de stavas, koniskt skal) klättrade över ytavrinningen och ner i röret till sumpen, med följd av att sumpen torrlades och lite väl mycket vatten i karet / på golvet.
-
- 4 svar
- 869 visningar
-
-
Hittade en till variant på filter med fleecerulle. Denna verkar väldigt anpassningsbar. http://www.klirfilter.com Att jämföra med theiling rollermat och clarisea... Skickat via Tapatalk
-
- 1 svar
- 868 visningar
-
-
Hej behöver få tips om ett relä/kontaktor där jag kan koppla på en 12 V DC på så sätt att när det är öppet så går det plus på kontakt 1 och minus på kontakt 2. I slutet läge så skall det vara tvärtom minus på kontakt 1 och plus på kontakt 2. Spolen kan ha vilken spänning som helst men smartas är ju om den också går på 12 V MVH Lasse
-
hur gör ni för att inte bli störd av ljuset ifrån era armaturer som ni har till era akvarium ? __________________ /Igge
-
Hejsan, är det någon som vet ifall det finns något sätt att enkelt bli av med allt grejs som flyter omkring på ytan?Jag brukar rensa med en burk som jag håller just under ytan men efter 2 dar är det fullt igen.jag har ingen sump. nån slags ytavrinning utan att ta upp hål? mvh roger
-
Har några frågor... Var kan man få en flaska laddad med Co2, i göteborg? Vilken av gaserna är det man ska använda sig av??? Finns många.. Har en liten flaska.. på ca 2kg.. Aga säger att dom inte längre fyller sånna.. utan att man måste köpa deras på 5kg.. Dom har börjat avveckla..? Och brandservice, gör det absulut inte heller..
-
Kan nån snäll person länka mig till information om biopellets i stora akvarium. Eller om nån här har bra erfarenhet. Mvh Thomas