Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Har tappat bort min manual till hanna CA nån som kan skriva ner hur man gör ?
-
- 4 svar
- 901 visningar
-
-
Tjenare! Jag undrar om det finns någon mätare som klarar av att mäta PH,NITRATE,NITRITE,PHOSPHATE,AMMONIA?. MVH JOCKE
-
- 1 svar
- 900 visningar
-
-
Hejsan ,undrar om någon vet om liten smidig genomföring som man kan dra på en slang. Tänkte ha 2 st i överinningsboxen till uv-et. Vill inte ha något synlig teknik och samtidigt ha uv intag o utsläpp i tanken o ej i sump Mvh Magnus
-
- 1 svar
- 899 visningar
-
-
Satt å surfade lite på nätet och dök på detta: http://siphonfiltration.com Ser intressant ut på filmerna. Kort å gott ett externt filter som har en siphon som retur, en Alfonso surgedevice fast upphottad och stylad. Rätt bra tänkt, men jag undrar lite över hur mycket det sörplar och porlar egentligen. Kan kanske vara något för den intresserade att bygga en egen. DIY av detta koncept är ju inte så svårt.
-
- 1 svar
- 899 visningar
-
-
-
Har beställt en RO/DI Spectrapure MaxCap 180 GPD. Har någon erfarenhet av den. Håller den länge? bra kvalité?
-
- 4 svar
- 898 visningar
-
-
Har kollat lite på alla bilder som finns här på SG och har upptäckt att det är en del av oss som har gröna vanliga akvarieslangar i sina saltvattensburkar. Jag har hört att dom löser upp sig efter ett tag i saltvatten och att man ska använda dom 400ggr så dyra siliconslangarna som brukar vara transparanta. Är det någon som vet något annat eller är det bara en av alla myter som finns i hobbyn?
-
- 0 svar
- 898 visningar
-
-
Skrev ju tidigare en tråd om glastjocklek till en sumpmodifiering. Nu har jag gjort en extremt välgjord ritning på hur jag tänkt mig. Tror ni detta skulle funka? Tanken är att Ca-reaktorn skall bort. Där reaktorn står idag skall skummaren placeras. 17cm från vänstra kanten sätts en glasskiva in som delar av sumpen. Skivan skulle bli 52cm hög (sumpen är 60cm hög), vilket skulle ge en vattenkammare på ca 45L. Meningen är att jag skall kunna blanda ca40L åt gången. Tanken är då att vattnet rinner ner från överrinningsboxen ner i blandarfacket, och över kanten på denna ner i sumpen. När jag vill blanda nytt vatten flyttar bara avrinningsröret från blandarfacket till sumpdelen…
-
- 0 svar
- 897 visningar
-
-
vad uppstår fosfat och framförallt för höga halter av och är fosfatfilter överkurs?? jag har eb riktigt bra skummare, uv-c och nitrat filter..
-
- 1 svar
- 897 visningar
-
-
Har en 350 liters burk med sump. Burken är 2 månader. Har två små fiskar och några räkor. Har fått möjlighet att köpa 15 kg LS till mina nuvarande 45. Får ett bra pris på stenen men om jag köper den får skummaren vänta ytterligare 1 månad eller 2.Har inga planer på att köpa fler fiskar på ett bra tag. Ska jag köpa skummaren innan LS? __________________ pipen
-
Hei! Er det noen her inne som har bygget sump til sin Aqua Medic Chromis?
-
- 0 svar
- 895 visningar
-
-
Kan nån snäll person länka mig till information om biopellets i stora akvarium. Eller om nån här har bra erfarenhet. Mvh Thomas
-
-
-
Vart har ni satt er påfyllning av vattennivån med dessa två givare ? Precis installerat en Clarisea , och vattennivån i returfacket flexar ju lite upp & ner beroendes på hur fort clarisean blir skitig.. så jag sitter och fnular lite på vad som kommer bli bäst Nu verkar Ato’n fylla på lite väll ofta.. Så blir nog att sära på givarna , och sätta dom på separata fästen . Men frågan vad man skall utgå ifrån när man sätter dit dom i sumpen .. ? Någon som har en ide , eller vad dom själva har gjort ?
-
- 1 svar
- 893 visningar
-
-
Hittade en till variant på filter med fleecerulle. Denna verkar väldigt anpassningsbar. http://www.klirfilter.com Att jämföra med theiling rollermat och clarisea... Skickat via Tapatalk
-
- 1 svar
- 893 visningar
-
-
Ska starta upp ett 600-liters akvarium och undrar om denna skummare skulle räcka? Någon som har några erfarenheter av denna skummare eller kan rekommendera någon annan skummare som skulle passa bra till ett akvarium i den storleken men som inte är allt för dyr?
-
Tjenare! Satt ok kollade på Deltec utrustning och undrar om det är bättre grejer än Aquacare?. Dom verkar ju skicka med extra grejer som får deras grejer att funka bättre tänkte då på det lilla filtret som följer med deras nitratfilter och mangnetventilen som följer med deras Kalkreaktor.
-
- 4 svar
- 892 visningar
-
-
Hej, Någon som har erfarenhet av denna kylaren? mvh Björn
-
- 0 svar
- 892 visningar
-
-
Tjena! vad tror ni blir bäst av följande till ett 375 som jag har tänkt ha koraller och anemoner i: 2 st 150 W MH och 2 lysrör ca:3900 kr 1 st 150 W MH och 2 T5 56 Wca: 3291 Kr 4 st T5 56 W ca: 3500 kr Mvh Filip
-
Skaffade nyligen ett begagnat kar på 120 x 60 x 40 cm i 12mm optiwhite. Skall vara tillverkat av Majornas Glas för ca 2,5 år sedan och stått tomt tills nu. Två dagar efter fyllning ser jag små ränder i silikonet, på insidan av karet. Det är synligt på en av långsidorna, ca 10 cm långt, mellan frontglaset och. Silikonet har också mörka fläckar i närheten av området. Jag har dålig koll på vad som anses acceptabelt vad gäller silikonskador och ber om råd. Är detta normalt och kan jag låta det vara? Karet står på en aluminiumställning med bänkskiva och akvarieunderlag mellan kar och bänk. Karet står i våg, från alla kanter och på diagonale…
-
- 0 svar
- 891 visningar
-
-
Vet någon vart man kan få tag på små kontakter, typ storlek som är till datorfläktar vanligtvis? Gärna stift som passar till dessa också. MVH
-
- 3 svar
- 890 visningar
-
-
När jag kom hem från jobbet nu i kväll hade min osmolator, Tunze 5017, lagt av. Den optiska givaren fungerar och displayen anger "level". När jag lyfter givaren manuellt boder det ju stå som det ska "pump on" men denna lampa tänds inte och pumpen är stendöd. Jag har haft strömmen ur en timme för att kolla om det var något med timern men det blev inte bättre. Har inte lust eller ork att gissa mer just nu så: Vad kan ha hänt och vad kan jag göra som nästa steg? Är själva pumpen helt kapslad eller går den att ta isär. Kan man köpa ny separat pump om det nu är den som är problemet? Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 890 visningar
-
-
Har själv ingen sump men började att fundera: Hörde om en kille som hade vanlig ytavrinning och en sump under. En trochea snäcka(eller hur de stavas, koniskt skal) klättrade över ytavrinningen och ner i röret till sumpen, med följd av att sumpen torrlades och lite väl mycket vatten i karet / på golvet.
-
- 4 svar
- 889 visningar
-
-
Jag vill bytta filter på min gamla osmos och Ion Exchanger. Finns det nån som vet vilka man ska köpa ? http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DE&type=&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter057 RO Station 8550 consists of a 20 µm sediment filter, a 5 µm sediment filter, a 1 µm carbon sediment filter, and a TFC membrane (polysulfone compound). [h=2]Sediment filter 5µm ? (8522.120) Carbon sediment filter 1 µm ? (8550.100)[/h][h=2]Mixed Bed Ion Exchanger ? (8550.501)[/h][h=2]Carbon Block Filter ? (8515.120)[/h]God Nytt år !