Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
-
Tjenare! Vad heter needle valve på svenska?. Vart kan man köpa såna kranar?. Någon som använder såna kranar?,tänkte ha en sån till mitt nitrat filter så att man inte behöver ställa om flödet varje dag. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 843 visningar
-
-
-
-
-
Är ute och letar någon "wavemaker".. Leffe på Triton har pratat sig varm om en s.k. "squid" som han har försökt få hem från USA.. Så som han beskrivit den tror jag inte han menade en sådan här men den har fått bra recensioner av användarna.. http://www.petstore.com/ps_ViewItem-idproduct-3Q1111-tab-0.html http://www.saltcorner.com/1024/index1024.htm Någon som prövat???
-
- 2 svar
- 842 visningar
-
-
När det gäller tankgenomföringar, PVC. Hur fasen vet man vilken gänga det är, så man kan köpa en gängad fortsättning och koppla på sig med? (För att enkelt kunna dela och plocka bort tankgenomföringen vid behov) Jag antar att det är standard dimmensioner för VVS, men det gör inte mig ett dugg klokare. Kan man vara så ful att man kör på rördimmensionen, och gängan automatiskt stämmer? Har genomföringar för 20 & 40mm i den nya projektbaljan. B!
-
- 4 svar
- 841 visningar
-
-
Tjenare! Satt ok kollade på Deltec utrustning och undrar om det är bättre grejer än Aquacare?. Dom verkar ju skicka med extra grejer som får deras grejer att funka bättre tänkte då på det lilla filtret som följer med deras nitratfilter och mangnetventilen som följer med deras Kalkreaktor.
-
- 4 svar
- 840 visningar
-
-
Hej. Har en FM bio pellets reaktor som jag fyllt på med 200g pellets. Enligt påsens rekommendationer så ligger jag nu strax över min för akvarie volymen. Nu till problemet andra reaktorer jag har sett så cirkulerar pelletsen mer än vad det gör i min. Motsat sida från där pumpen sitter står det mer stilla än rör sig. Kan detta bero på att det är ganska lite pellets i reaktorn? Pumpen är fullt öppen så den ger Max. pelletsen ligger löst så densiteter inte ihopp.
-
- 3 svar
- 840 visningar
-
-
Satt uppe och vände tillbaks dygnet och gjorde en tämligen värdelös open office kalkyl men om nån är intresserad så räknar den ut lite nyttigheter samlat på ett ställe. Mest enkla grejer som gallons, turf, volym, salt mängd, etc. Ganska enkel att ställa in om man vill ändra värdena. Vill tillägga att jag inte har något saltvattens kar i rullning, utan denna gjorde jag för att underlätta lite i uppstartnings fasen, jag ville också ha med drain pipe size och ytarinning men det var för krångligt iaf när jag inte sovit Ta spara som http://www.claesdesign.com/akvarium/Akvarie kalkylator.ods
-
- 4 svar
- 840 visningar
-
-
Någon som har någon erfarenhet av detta Uvc? 55w eller 85w? Lätt att byta lampa, svår att få tag på utbytes lampa?
-
- 0 svar
- 840 visningar
-
-
Beställde just en Osmose så jag kan få rent vatten till mitt kommander kar. Men nu undrar jag om det är någom som vet nått om Prodac som akvarielagunen.se säljer... Bu eller bä, bra eller dålig? /Fredrik Johannisson
-
Har köpt en begagnad Calcium reaktor HCR 110. Har försökt hitta en manual till den på nätet. Men det går inte att hitta. Mailade Grotech om en Manual. Men de skall ha serinummer på den ( som inte finns) Kopia på kvito och bla vart jag köpt den!. Men den har några år på nacken så de uppgifterna går inte få tag på! Vad gör man?? Grotech svarar inte ens tillbaka efter min förklaring samt bilder på den! ??? Kasta den å köpa nån modell som finns en manual att få tag på? Blir defenitivt inget mera från Grotech!
-
- 3 svar
- 839 visningar
-
-
Vet någon vart man kan få tag på små kontakter, typ storlek som är till datorfläktar vanligtvis? Gärna stift som passar till dessa också. MVH
-
- 3 svar
- 838 visningar
-
-
Min nya osmos aqua light picobello 300 ramlade i golvet och och själva fästningen där slangen sitter gick sönder. Går det att fixa reserv delar till den? här är några bilder på den trasiga delen. Tacksam för snabba svar!
-
- 2 svar
- 838 visningar
-
-
Nu tänkte jag äntligen dra igång mitt nitratfilter som stått här några månader och börjar bli otåligt. Jag har ett par frågetecken bara som någon kanske kan hjälpa mig med. Filtret är, enligt Deltec för akvarium på 400-600 liter och jag har inte mer än ~260 liter vatten i mitt system. Ska jag ta bort hälften av svavelkulorna eller ska jag köra med röret fullt? Är det värt en tusenlapp extra att köpa en doseringspump till filtret jämfört med en Eheim, tex 1046? /Christer T
-
- 0 svar
- 838 visningar
-
-
Satt å surfade lite på nätet och dök på detta: http://siphonfiltration.com Ser intressant ut på filmerna. Kort å gott ett externt filter som har en siphon som retur, en Alfonso surgedevice fast upphottad och stylad. Rätt bra tänkt, men jag undrar lite över hur mycket det sörplar och porlar egentligen. Kan kanske vara något för den intresserade att bygga en egen. DIY av detta koncept är ju inte så svårt.
-
- 1 svar
- 837 visningar
-
-
hej, vad är det som gäller med cirkulation gällande uv-c. många säger 4x volym men det nya är att det ska vara x2?? vad tror ,vet ni????
-
Hej. Är det någon som vet vad för material slangen som sitter i tex Grotechs doseringspumpar är gjord av? Undrar då även om Santopreneslang har bra hållbarhet att användas i doseringspumpar? Skulle vara tråkigt om dom torkar/spricker upp direkt.
-
- 1 svar
- 837 visningar
-
-
-
http://www.2astro.dk/Mikroskoper/5116000.htm Check it out pryl bögar hehe
-
- 1 svar
- 835 visningar
-
-
Jag finns i skåne och behöver få tag på PVC-rör, kopplingar, kulventiler och lim. Var hittar man det i södern ?
-
- 3 svar
- 834 visningar
-
-
Sätter igång min planeringstråd här i "sumpavdelningen":skrattar: så kanske man kan få den flyttad när så behövs? Mitt nästa kar skall igång under året men just nu försöker jag bara tänka. Satt i går kväll och bara ritade lite på ett vanligt papper. Karet kommer att ha måtten 120x65x55. Ställningen skall jag få tillverkad i 50x50 fyrkantsprofil, svetsad av proffs. Innermåtten under karet kommer att bli ca 110x55 och höjden ca 75. Min huvudfråga är, finns det några generella riktlinjer för hur stor sumpen bör vara ???????????????? Jag förstår självklart att ju större desto bättre. Som jag ritade igår kan sumpen kanske vara 50 bred, 40 hög och 50 djup. Det skulle med 40 cm…
-
- 1 svar
- 831 visningar
-
-
Har några frågor... Var kan man få en flaska laddad med Co2, i göteborg? Vilken av gaserna är det man ska använda sig av??? Finns många.. Har en liten flaska.. på ca 2kg.. Aga säger att dom inte längre fyller sånna.. utan att man måste köpa deras på 5kg.. Dom har börjat avveckla..? Och brandservice, gör det absulut inte heller..
-
om jag nu framöver ska starta salt så undrar jag vad jag behöver och vad grejorna gör. pump, filter, ljus och kar är ju klart att man ska ha... men sen dessa tillbehör; skummare? nitratfilter? kalkreaktor/mixer? flotor finns det nåt man inta behöver av dessa eller kan bygga själ?
-
- 5 svar
- 830 visningar
-