Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Har fått en hinna på ytan men har ingen sump. Är det någon som har provat Fluvals ytavrinning? Som denna http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1
-
- 1 svar
- 616 visningar
-
-
Finns det någon som har testat denna och har lust att skriva några rader om den? Den har ju ett väldigt bra pris men frågan om den håller måttet kommer ju då. länk - http://www.fish-street.com/fs_nt-01dosing_pump?category_id=126
-
- 1 svar
- 610 visningar
-
-
Hejsan är det någon som kan förklara vad det är för mått på detta 45.5x49x49.5cm Vilket mått är 49,5cm?? LängdxBreddxHöjd?
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Funderar på ett nytt osmos. Vet någon om denna är bra eller finns det något prisvärt alternativ? http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_63&product_id=468 Har ett ganska stort silikatfilter att komplettera med.
-
- 1 svar
- 619 visningar
-
-
Nu är jag trött på att alltid vara orolig så fort jag köper en ny fisk eller korall. Är det inte prick så kan den vara AEFW eller annan ohyra. Så nu ska jag bygga om sumpen så jag får en karantändel. Först ska jag köra en "rening" på befintligt fiskar. Jag har sett att Aqua-medic har en fiskfälla, men problemet med den är att man måste sitta och bevaka fällan för att stänga luckan när fisken är inne i fällan. Jag har sett en hammagjord variant på en petflaska också. Vad har ni för ideer och åsikter om fiskfälla, tips på bra fällor?
-
Funderade på att använda biltemas 6mm plastglas som väggar till bubbelfällan i sumpen, det jag undrar om silikonet fäster i plasten mot glaset? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-2000030030/
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hittade en konstig sak på http://shop-meeresaquaristik.de Durchlaufkühler (Deletc) PVC Kühlschlange Maße:600x370x530mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 750 Kühlleistung: 950 Watt Aquarien bis 1000 Liter 1,958.00 EUR Hutlöst pris om det bara är en slinga...
-
- 1 svar
- 876 visningar
-
-
jå jå moste jag prata svenska förts.. MEN vad som hander om jag anvenda en lampa som räknas fr 1000 eller 10000 L till en 500 akvarium?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hittade en tabell för ett tag sen där det stod specat vad olika dimensioner kunde svälja i timmen. Vet någon vart jag hittar den igen ? Skulle vilja veta maxflöde igenom ett pvc-u 20mm rör ?
-
-
Hej, Ett Clarisea SK3000 gen 2 som larmar. När jag stoppar i strömmen så larmar det med 5 korta och 1 lång signal, den röda dioden blinkar samtidigt. Jag kan inte stänga av larmet då knapparna på fjärrkontrollen inte tystar larmet. Det återkommer med ca 10 sekunders mellanrum, oavsett om jag har motorn inkopplad med den röda kontakten eller inte. Motorn fungerar om jag trycker på knappen för att mata fram, flottören fungerar också. När jag justerar den röda kontakten så blinkar inte den blå lampan regelbundet utan den "flämtar" lite oregelbundet. Jag har haft isär och kollat så sladdarna sitter ordentligt fast på motorn. Är det glapp i den röda konta…
-
- 1 svar
- 697 visningar
-
-
Har skaffat ett refugium och en overflowbox Box http://www.eshopps.com/products/overflowboxes/pfnano/ Refugium http://www.eshopps.com/products/filters/refugium/cube/ Har nu börjat planera lite på hur detta ska kopplas på ett så säkert sätt som möjligt, alla tips och råd är välkomna! När det gäller returpumpen ska den ha backventil så vatten inte strömmar tillbaka, eller det räcker med borrade hål i röret som mynnar ut i karet? Om jag tittar närmare på overflow så verkar det inte finnas hål i toppen för att suga ut ev bubblor. Ska jag borra och sätta en slang, eller det räcker med att sticka in en luftslang som jag suger manuellt eller med n…
-
- 1 svar
- 852 visningar
-
-
-
Vet någon nån webbshop som säljer Pentair prylar? (fd. Rainbow-lifegard)
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Ngn som har erfarenhet av denna. Tyckte den såg tillräcklig snygg ut att faktiskt ha framme Hittar bara massa info på tyska sidor tyvärr.
-
- 1 svar
- 797 visningar
-
-
Har kört min Tunze osmolator i tre vecor nu. Tydligen har slangens utmynning i returfacket varot precis lite för nära ytan, eller om jag kommit åt den. Osmos-tanken var knökfull igår, i morsen hade nivån mellan de och sumen jämnat ut sig. Inte så konstigt, men man måste hålla koll på allt. Salthalten sjönk bara en halv grad, och jag håller bara på och kör in sten, så ingen fara denna gång. Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
- 1 svar
- 656 visningar
-
-
Vad tror ni om denna , ser onekligen spännande ut och i mitt tycke smidigare än apex
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som testat? Strukturen verkar intressant, ska tydligen fastna både fint och grovt smuts utan att de sätter igen lika snabbt, och ska vara lätt att rengöra. Håller på testa detta i media koppar (Red Sea media cup), har 4st såna i mitt Red Sea akvarium och där har jag bara kört med vanligt vitt filtervadd innan och det håller cirka 3 dagar. Med vänliga hälsningar Björn Holmbom
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Och så hade man kommit till den tiden på året där man börjar röja i vinden. 😄 Jag hade ursprungligen sötvatten i mitt akvarierum, men alltefter att åren har gått så har jag successivt avvecklat mina sötvattenskar och kör numera enbart salt. Bland gammal sötvattensutrustning som jag har är en bjässe till ytterfillter, en Fluval FX6, som jag hade till min harneskmal och påfågelciklid en gång i tiden. Den sitter just nu ute på vinden och används inte till något och jag går därför i säljtankar. Men innan jag fattar ett sådant beslut så vill jag fråga: Finns det något vettigt användningsområde för ett sådant filter i ett saltvattenskar? Eller kan jag li…
-
-
- 1 svar
- 191 visningar
-
-
Som rubriken lyder! Måste man ha kalkreaktor!? Är ny inom salt, och befiner mig fortfarande i bygg stadiet (akvarium, sump,mm) Vad behöver man när man ska starta upp akvariet. vad jag vet så ska man ha skummare, osmo, uvc, returpum (cirkulation), nivåvakt, mh+t5, men hur är det med kalkreaktor? finns kanske mer som man behöver
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej.... Hade tänkt mig att bygga en akvariemöbel själv!! Tycker att de möbler man kan köpa är mer som bänkar och kanske inte alltid så snygga. Är det ngn som vet ngn bra sida eller affär som säljer akvariemöbler? Ev. ngn sida där det finns förslag på snygga möbler att bygga själv?? //Micke
-
Magnetventilen på min kalkreaktor krånglade för ett tag sedan genom att inte stänga helt. Troligen hade jag fått fukt i fen så jag plockade isär och torkade rent och smorde lite med silikonspray. Nu slår den på med sådan kraft att den tömmer bubbelräknaren på vatten på en vecka. Någon som varit med om detta och har ett tips om lösning?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare! Hur mycket kalciumhydroxid ska man ha i en KWR 110 mixer. Det står i manualen att mixer är till för max 2000 liters akvarium och att den maximala mängden kalciumhydroxid är 400g. Mitt akvarium är på ca 450liter ink sump så hur tar jag reda på hur mycket kalciumhydroxid jag ska ha i mixern. Ni som använder en sån här hur ofta får ni fylla på den med nytt kalciumhydroxid på ett ungefär beroende på hur mycket vatten som dunstar.
-
- 1 svar
- 909 visningar
-