Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Efter att jagat en doft av brända kablar ett par dagar så hittade jag äntligen anledningen. Phu. Trodde det var Metallhalogenarna på nått sätt men hittade inget av vikt. Det var en liten manick som jag köpte för nått halvår sedan. Den mäter energiåtgången. Dvs antal w/h och kan till och med räkna ut kostnaden per år, timme osv. Fräckt och ivissa lägen nyttig.Men skall det vara på detta viset så får det allt vara. Den butik som jag inhandlade den tog tillbaka den bums och jag fick även ersättning för väggurtaget. Ingen skugga skall falla på denna butik. Bra. Men det ger en tankeställare. Brandvarnare är uppmonterat. Må Peter
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har just köpt en begagnad Aquatic Nature Osmos, men tyvärr utan bruksanvisning. Jag vet därför inte vilken slang som har vilken betydelse. I "slutändan" finns det två slangar, dels en blåfärgad som kommer från centrum av den sista cylindern, dels en röd slang som kommer från periferin av den sista cylindern. Vilken slang är vilken?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon "pryl kunnig" eller "Clas Ohlsson" fanatiker som vet av en termostat som lämpar sig för att styra fläkten (pax 220v)till överlådan baserat på vatten temperaturen? Det gör inget om man måste modifiera lite med lödkolven .
-
-
-
Någon som tror att det är möjligt att köra ett 375L med 2x400W MH utan kylare? har ett par rum till vatten så jag kan absolut inte köra vattenkylt. Jag har ju funderat på att bygga en själv men jag vet inte riktigt vad jag kan använda som kylbatteri, vågar man sig på rostfria rör rakt ner i sumpen? Eller är det någon som trycker på en söndrig aquamedic kyllare eller liknande så köper jag den gärna. Mvh Mikael
-
- 45 svar
- 6,6k visningar
-
-
Håller på att byta rör och göra rent mitt DeBary uv för första gången. Jobbig konstruktion, efter att skruva isär den så ska man försiktigt pilla bort packningen på ena sidanpå kvartsglaset, vilket i stort sett är omöjligt då de bränt fast i glaset. Detta lyckades jag med efter att försiktigt ha skurit loss den, mer eller mindre hel. Får nog byta den. Sedan ska man "enkelt" kunna trycka ut hela kvartsglaset enligt instruktionen. Om det nu inte vore för att det "bränt" fast en millimeter sediment och kalk på insidan så att den kilar fast sig. Men efter två timmars trixande och "juckande" så fick jag ut det. Lagret är väldigt hårt och måste knackas bort. Nu till min fråga. …
-
- 22 svar
- 5,3k visningar
-
-
Sökerstorlek på pump till UV-C En del säger 4 gånger akvariets storlek, andra säger 3 gånger. Är det det man skall gå på eller är det några specifikationer som finns på UV-C:t ? Tänkte självköra 600-800 liter genom mitt 25watts UV
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan ! Jag är på gång att skaffa ett nytt 700l akvaium och vill få en massa bra tips på hur man enkelt får akvariet att vara så tyst som möjligt. Exempelvis: - Hur kan man få avrinningen till sumpen att inte låta som ett vattenfall ? - Hur får man returpumpen att vara tystare ? Några bra tips på tysta returpumpar ? - Några bra tips på tysta skummare (inkl pumpar) ? Hur slipper man oljudet ifrån skummararens slang, som suger luft ? m.m. alla tips som är "tysta" är välkommna !
-
- 20 svar
- 3,1k visningar
-
-
Vad kan man ha i sitt/sin bakfack/sump på ett Aquamedic percula 120 kar? Jag vill inte ha i biobollarna..
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Hej! Det är så att flickvännen flyttar till Lund,förhoppningsvis nu på söndag och då funderar jag på att vara så åpen så jag uttnyttjar det faktumet att kärran är tom på tillbakavägen och köper ett nytt akvarium. Grejen är den att jag är lite i valet och kvalet,det kommer bli runt 500L om jag byter men frågan är om jag ska välja ett 500L(200x50x50) eller ett 540L(150x60x60)? Karet kommer vara till för SPS,gorgonia och kirurger främst. Utrustningsmässigt så har jag 2 st 250W armaturer samt en specialbyggd 2x54W T5 som passar perfekt på mitt 325L(också 50djupt så den går ju att lägga direkt på 500L karet men den täcker ju bara lite mer än halva karet i längd). Cirkulations…
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har köpt ett par st turbelle 2002 för ett tag sen. Och nu när jag har kört dom ett tag med ett enkelt filter under börjar dom att suga en massa luft så det blir en j--la massa små bubblor som inte ser så bra ut. E det nån som vet hur man får bort det vore jag jätteglad om nån kunde hjälpa mig. Mvh Stefan Isaksson
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Ville bara snabbt höra om det är någon speciell nivåvakt ni kan rekommendera. Jag har tittat bla på dessa: <TABLE style="WIDTH: 267pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=356 border=0 x:str> <COLGROUP> <COL style="WIDTH: 267pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 13019" width=356><T><T> <T> <TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17> <TD style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; BORDER-TOP: #ece9d8; BORDER-LEFT: #ece9d8; WIDTH: 267pt; BORDER-BOTTOM: #ece9d8; HEIGHT: 12.75pt" width=356 height=17 x:str="Nivåvakt Aquamedic 3000 ">Nivåvakt Aquamedic 3000</TD></TR> <TR style="HEIGHT: 12.75pt" he…
-
- 19 svar
- 4,1k visningar
-
-
Kanske man skulle skaffa sig en sådan här och koppla till teven och se hur fiskarna uppfattar mig och min värld Finns på http://www.coralvue.com/camera.htm
-
- 1 svar
- 748 visningar
-
-
Funderar på det här med rördragning. Jag kommer att försöka hålla det så enkelt som möjligt med en ett hål för avrinning och ett hål för returen. Jag har funderat på om jag ska ha kulventiler (kran) på båda sidorna, alltså både avrinning och retur, eller om det bara behövs på ena. Men ju mer jag funderar så undrar jag om man överhuvudtaget behöver kulventiler? De ökar väl egentligen bara risken för att det slammar igen. Är det helt nödvändigt med kulventiler och isåfall behövs det på både retur o avrinning eller bara på den ena eller är det egentligen onödigt att ha överhuvudtaget? Dumma frågor.. men jag blir inte riktigt klok på rören....
-
- 22 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag körde igång min kalkreaktor i går för förstagången en Korallin c1501. Jag har ställt vatten flödet på ca 8L/H och ca 12 co2 bubblor i minuten. Tyvärr så är det bara fylld med 30% granulat. Jag mätte i går på vattnet när den hadde vart i gång ca 2 timmar och hadde då ett ph på 7 och ett kh på 13 på det utgående vattnet. Borde inte KH ligga högre? eller tar det tid innan KH stiger? Vad händer om man kör i förlite co2?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare! Hur mycket kalciumhydroxid ska man ha i en KWR 110 mixer. Det står i manualen att mixer är till för max 2000 liters akvarium och att den maximala mängden kalciumhydroxid är 400g. Mitt akvarium är på ca 450liter ink sump så hur tar jag reda på hur mycket kalciumhydroxid jag ska ha i mixern. Ni som använder en sån här hur ofta får ni fylla på den med nytt kalciumhydroxid på ett ungefär beroende på hur mycket vatten som dunstar.
-
- 1 svar
- 898 visningar
-
-
Vad finns det för olika system på marknaden för styrkning och övervakning av en akvarium? Jag hittade ett rätt intressant som styrs via datorn och där ett helt system som styr kontrollerar det mesta skulle hamna på en 6000:- http://www.automatedaquariums.com/aascont5a.htm
-
- 3 svar
- 979 visningar
-
-
Hejsan är det någon som kan förklara vad det är för mått på detta 45.5x49x49.5cm Vilket mått är 49,5cm?? LängdxBreddxHöjd?
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
Varför väljer vissa PVC rör o en del andra slang till sina konstruktioner ? Kommer själv bygga ny bänk med sump snart (Ytavrinning, inte borra), så jag är högst intreserad om detta, letat igenom nästan 100 topic;ar i detta forum nu om PVC rör, i dessa är det en del som tipsar om slang. Många fråga vilken slags slang man ska köra på, många av dessa frågor har aldrig blivit besvarade. Men läst i en del att det är silikonslang som gäller, för andra avger farliga ämnen etc. Sen är PVC snordyrt också, såg nån länk där de skulle ha 700+kr för en kulventil på 34mm. Inte kul när man ska ha 4st sådana,sen 2st envägsventiler... blir mer i slutändanän vadman gav för själva akvariet,…
-
Vilken IKS Dator skaman välja för att kunna mäta. Salthalt,PH,Temp. Kan man mäta CA och Kh värden påen sån dator?. MVH Jocke
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag funderar på att använda vad som på RC kallas för "Starboard" som botten i mitt nya kar. Vet att det är samma material som i våra skärbrädor. Men vad heter det nu på svenska ochvart får jag tag på en bit av detta som är i storlek för ett akvarium? Nån som vet vart man ska vända sig?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan. Vet att det finns påhängningsskummare men undrar ifall det också finns påhängnings UV-C och påhängnings fosfat filter?
-
- 2 svar
- 895 visningar
-
-
Ska precis starta upp ett saltvatten. Har varit i två butiker och fått i princip samma uppgifter (till 300 L): 30 kg levande sten 3000 l/tim pumpflås börjar med några få fiskar när vattenvärdena är ok, osv... Men, i den ena butiken tycker de att UV behövs inte till att börja med utan det är viktigare med en skummare. Den andra butiken säger att det är bättre att satsa på ett UV eftersom det är troligare att man slipper sjukdomar då och en skummare inte är nödvändig till att börja med eftersom jag kommer ha begränsat med fiskar i början. Åsikter och erfarenheter?
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-